طراحی و اعتبارسنجی مدل توانمندیهای پلتفرمهای فناورانه در صنعت لوازم آرایشی
محورهای موضوعی : توسعه مدلهای کسب و کار در بنگاههای کوچک و متوسطسیدرسول حسینی 1 , تورج صادقی 2 * , علی حسین زاده 3 , ساحل فرخيان 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
کلید واژه: پلتفرم, توانمندی پلتفرم فناورانه, بازرگانی, صنعت لوزام آرایشی,
چکیده مقاله :
کارایی یک شرکت به توانایی آن در تولید جریان مداوم محصولات جدید و بازگشت سریع هزینههای کلان سرمایه گذاری بستگی دارد. از این رو اتخاذ راهبردهای تولید محصولات بر اساس پلتفرم و بهرهگیری از توانمندیهای آن حائز اهمیت میباشد. از این رو هدف از انجام مطالعه حاضر طراحی و اعتبارسنجی مدل توانمندیهای پلتفرمهای فناورانه بوده است. روش پژوهش حاضر بر مبنای رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم استقرایی میباشد. جامعه کیفی موردمطالعه در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت بازرگانی، مدیریت کسب و کار و مدیریت فناوری اطلاعات به تعداد 16 نفر تشکیل دادهاند. در بخش کمی نیز مدیران و سرپرستان و شرکتهای فعال در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به عنوان جامعه آماری این مطالعه لحاظ گردید. به منظور اعتبارسنجی مدل پژوهش نیز تعداد 150 پرسشنامه در میان جامعه بخش کمی توزیع شد. اعتبارسنجی مدل پژوهش حاضر با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار SMART- PLS انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه با استفاده از روش دادهبنیاد بر اساس رهیافت نظاممند استراوس و کوربین (1998) ، بر پایه سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. همچنین این مطالعه نشان داد که شرایط علی بر پدیده مرکزی یعنی یکپارچهسازی زنجیره تامین و یکپارچهسازی سازمانی، پدیده مرکزی بر راهبردها و راهبردها بر پیامدها تاثیر مثیت و معناداری دارند. همچنین اثرگذاری پدیده مرکزی پژوهش بر راهبردها توسط شرایط زمینهای و عوامل مداخلهگر تعدیل شده است.
A company's performance depends on its ability to produce a steady stream of new products and the rapid return on large investment costs. Therefore, it is important to adopt product production strategies based on the platform and utilize its capabilities. Therefore, the purpose of this study was to design and validate the capabilities of technological platforms. The method of the present study is based on a mixed approach and qualitatively and quantitatively in the inductive paradigm. The qualitative population studied in the present study consists of 16 university professors in the field of business management, business management and information technology management. In a small part, managers, supervisors and companies active in the cosmetics industry were included as the statistical population of this study. In order to validate the research model, 150 questionnaires were distributed among the quantitative community. Validation of the present research model was performed using structural equation modeling with partial least squares approach using SMART-PLS software. The analysis of the interview data using the data-based method was based on the systematic approach of Strauss and Corbin (1998) , based on three stages of open, axial and selective coding. This study also showed that causal conditions have a positive and significant effect on the central phenomenon of supply chain integration and organizational integration, the central phenomenon on strategies and strategies on outcomes. Also, the impact of the central phenomenon of research on strategies has been adjusted by the contextual conditions and intervening factors.
1. جعفرنژاد جقوشی, احمد, منطقی, منوچهر, صادقی مقدم, محمدرضا, گشتاسبی, محمد. (1397). نوع شناسی پلتفرمهای فناورانه: بررسی پویاییهای پلتفرمی. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی 16 (34) , 49-66. #
2. جعفرنژاد چقوشی, احمد, منطقی, منوچهر, صادقی مقدم, محمدرضا, گشتاسبی, محمد. (1398). مفهومسازی توانمندی توسعه پلتفرمهای فناورانه در صنعت خودروسازی ایران: یک مطالعه چند موردی. بهبود مدیریت 51-80 (3) 13. #
3. طهماسبی, سیامک, فرتوک زاده, حمیدرضا, بوشهری, علیرضا. (1395). گونهشناسی الگوهای کسب قابلیتهای فناورانه توسط شرکتهای تازهوارد و ارائه راهبرد متناسب با هر الگو. مدیریت استاندارد و کیفیت(زمستان) , 17-32. #
4. منطقی، منوچهر و جعفرنژادچقوشی، احمد و صادقی مقدم، محمدرضا و گشتاسبی، محمد، 1397، مروری بر رهیافتهای توسعه پلتفرمهای فناورانه: با تمرکز بر پلتفرم محصول، دوازدهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری، تهران #
5. کیامهر، مهدی. "توانمندیهای فناورانه عرضه کالاهای سرمایهای پیچیده در کشورهای در حال توسعه: مطالعه موردی یک شرکت در صنعت برقابی ایران"، سیاست علم و فناوری، 1392، 67 – 80. #
6. Cenamor,J. , Parida,V. , & Wincent,J. (2019). How entrepreneurial SMEs compete through digital platforms: The roles of digital platform capability, network capability and ambidexterity. Journal of Business Research,100, 196-206. https: //doi. org/10. 1016/j. jbusres. 2019. 03. 035 #
7. Choi, G. , Nam, C. , & Kim, S. (2018). The impacts of technology platform openness on application developers’ intention to continuously use a platform: From an ecosystem perspective. Telecommunications Policy. #
8. Danneels, E. (2002). The dynamics of product innovation and firm competences. Strategic management journal, 23 (12) , 1095-1121. #
9. Eisenmann, T. , Parker, G. , & Van Alstyne, M. (2010). Platform envelopment. #
10. Grant, Robert M. "The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation. " California management review 33, no. 3 (1991) : 114-135. #
11. Grant, Robert M. Contemporary Strategy Analysis: text and cases. John Wiley & Sons, 2013. #
12. Harland, P. E. , & Yörür, H. (2015). Decisions in product platform development projects. International Journal of Innovation and Technology Management, 12 (01) , 1550001. #
13. Herman, H. , Grobbelaar, S. S. , & Pistorius, C. W. (2018, April). Towards a framework for technology platform design, development and implementation in South African health: Preliminary validation. #
14. Humphrey,J. , Ding,K. , Fujita,M. , Hioki,S. , & Kimura,K. (2018). Platforms, innovation and capability development in the Chinese domestic market. The European Journal of Development Research,30 (3) , 408-423. https: //doi. org/10. 1057/s41287-018-0145-4#
15. Nelson, Richard R. , and Sidney G. Winter. "Toward an evolutionary theory of economic capabilities. " The American Economic Review 63, no. 2 (1973) : 440-449. #
16. Piezunka, H. (2011). Technological platforms. Journal für Betriebswirtschaft, 61 (2-3) , 179. Baldwin, Carliss #
17. Pasche, M. , Persson, M. , & Löfsten, H. (2011). Effects of platforms on new product development projects. International Journal of Operations & Production Management, 31 (11) , 1144-1163. #
18. Simpson,T. W. (2017). Product family and product platform benchmarking with commonality and variety indices. Volume 2B: 43rd Design Automation Conference. https: //doi. org/10. 1115/detc2017-67500#
19. Tan,F. T. , Pan,S. L. , & Zuo,M. (2018). Realising platform operational agility through information technology–enabled capabilities: A resource‐interdependence perspective. Information Systems Journal,29 (3) , 582-608. https: //doi. org/10. 1111/isj. 12221 #
20. Thomas, L. D. , Autio, E. , & Gann, D. M. (2014). Architectural leverage: putting platforms in context. Academy of Management Perspectives, 28 (2) , 198-219. #
21. Tehnicki v (2020). Product platform for automatic configuration of modular strongrooms. - Technical Gazette,27 (1). https: //doi. org/10. 17559/tv-20180625125202#
22. Uddin,Z. , Harland,P. E. , & Yörür,H. (2018). Risk management in product platform development projects. International Journal of Product Development,22 (6) , 441. https: //doi. org/10. 1504/ijpd. 2018. 10017042#
23. Yoeruer,H. (2019). The role of platform architecture characteristics in flexible decision-making. International Journal of Innovation and Technology Management,16 (08) , 1950061. https: //doi. org/10. 1142/s0219877019500615#
24. Zhang,M. , Li,G. , Cao,J. , Gong,J. , & Wu,B. (2016). A bottom-up method for module-based product platform development through mapping, clustering and matching analysis. Journal of Central South University,23 (3) , 623-635. https: //doi. org/10. 1007/s11771-016-3108-y#
25. Zheng,P. , Xu,X. , Yu,S. , & Liu,C. (2017). Personalized product configuration framework in an adaptable open architecture product platform. Journal of Manufacturing Systems,43, 422-435.
https: //doi. org/10. 1016/j. jmsy. 2017. 03. 010. #