شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر خودتوسعه ای رهبری مدیران شرکتهای دانشبنیان شهر تهران
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيان
مهدی صحرائی بیرانوند
1
*
,
راحله پیری نرگسه
2
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر خودتوسعهای رهبری مدیران شرکتهای دانشبنیان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوردی دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است. مشارکتکنندگان بخش کیفی خبرگان، نخبگان و متخصصان در زمینه موضوع مورد پژوهش بودند که به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس تعداد 15 نفر انتخاب شد. جامعه آماری بخش کمی را مدیران شرکتهای دانشبنیان شهر تهران تشکیل دادند که تعداد آنها در سال 1401 برابر1716 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران 314 نفر انتخاب شدند و در نهایت 216 پرسشنامه جمعآوری شد. دادههای کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختارمند و دادههای کمی با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی دادههای کیفی از چهار معیار ارائهشده استفاده شد و جهت بررسی روایی و پایایی بخش کمی پژوهش نیز از روایی صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن برای پرسشنامه پژوهش 78/0، بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از کدگذاری سه مرحلهای و در بخش کمی از آمار توصیفی (میانگین، انحرافمعیار، میانه و کمترین و بیشترین) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی یا تحلیل عاملی مرتبه اول بهوسیله نرمافزارهای SPSS-23 و Amos 24.0 استفاده شد. طبق یافتههای بخش کیفی عوامل مؤثر بر خودتوسعهای رهبری شامل عوامل فردی، سازمانی و محیطی هستند که هر کدام شامل مواردی میشوند. همچنین طبق یافتههای بخش کمی تمام عوامل شناساییشده، مورد تأیید قرار گرفتند.
This study aimed to identify and evaluate the factors influencing leadership self-development among managers of knowledge-based companies in Tehran. The research is applied in nature and employs a mixed sequential exploratory design for data collection. In the qualitative phase, participants consisted of experts, professionals, and specialists in the field, selected through purposive sampling, with a total of 15 individuals. The statistical population for the quantitative phase included managers from knowledge-based companies in Tehran, totaling 1,716 in 2022. A sample of 314 managers was selected using random sampling and Cochran’s formula, with 216 valid questionnaires collected. Qualitative data were gathered through semi-structured interviews, while quantitative data were collected using a researcher-developed questionnaire. To ensure the validity and reliability of the qualitative data, the criteria outlined by Guba and Lincoln were applied. For the quantitative part, face validity and Cronbach's alpha coefficient were used to assess validity and reliability, yielding a Cronbach's alpha of 0.78 for the research instrument. The qualitative data were analyzed using the three-step coding method of Strauss and Corbin, while descriptive statistics (mean, standard deviation, median, minimum, and maximum) and inferential statistics (confirmatory factor analysis) were applied to the quantitative data using SPSS-23 and Amos 24.0 software. The qualitative findings revealed that the factors influencing leadership self-development encompass individual, organizational, and environmental factors, each with several sub-components. The quantitative findings confirmed all the identified factors.