تدوین و ارزیابی الگوی بازاریابی عصبی با استفاده فناوریهای نوظهور دیجیتال در صنعت بانکداری
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهش
مریم خضری
1
,
یزدان شیرمحمدی
2
*
,
سیدعلیرضا میرعرب بیگی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن،ایران
2 - دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مناسب بازاریابی عصبی با رویکرد رفتار مصرف کننده در صنعت بانکداری است. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع پژوهش کاربردی است و از نظر روش، آمیخته می¬باشد. جامعه آماری پژوهش در بخشی کیفی در 2 گروه شامل، مدیران بانکهای دولتی و خصوصی، اساتید علمی مدیریت و بازاریابی دانشگاههای دولتی و آزاد که با استفاده از روش نمونه¬گیری غیراحتمالی هدفمند گلوله برفی، نظرات 20نفر از آنها طی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظری، جمع¬آوری گردید. جامعه آماری بخش کمی پژوهش نیز شامل کلیه سرپرستان، کارشناسان، کارکنان و مشتریان بانکها شهر تهران بوده که باتوجه به نامحدود بودن تعداد اعضای جامعه آماری بخش کمی، از فرمول کوکران استفاده شده و 385 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله اول بصورت اکتشافی و کیفی(مصاحبه نیمه ساختاریافته و در مرحله دوم بصورت توصیفی-پیمایشی و کمی(پرسشنامه) انجام شده است. از مقبولیّت، انتقال¬پذیری و تأیید پذیری جهت برآورد روایی و از روش سازگاری درونی (ضریب آلفای کرونباخ=0.91) برای سنجش پایایی استفاده شده است. روش تحلیل داده ها نیز با انجام سه مرحله کدگذاری شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام پذیرفت. یافته¬های پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که تعداد 245 کد نهایی از مرحله کدگذاری باز استخراج گردید. در مرحله کدگذاری محوری در شرایط علی تعداد 6 مقوله فرعی، شرایط زمینه¬ای تعداد 5 مقوله فرعی؛ عوامل مداخله¬گر تعداد 8 مقوله فرعی؛ راهبردها تعداد 9 مقوله فرعی و پیامدها تعداد 10 مقوله فرعی شناسایی شدند.
The aim of the current research is to design a suitable neuromarketing model with a consumer behavior approach. The research method is of the fundamental-applied research type in terms of the goal, and it is mixed in terms of the method. The statistical population of the qualitative part of the research is divided into two groups, including managers of public and private banks, academic faculty professors in the field of management and marketing of public and private universities, and the opinions of 20 of them were collected through a semi-structured interview using non-probability targeted snowball sampling. It was collected until the theoretical saturation limit was reached. The statistical population of the quantitative part of the research included all supervisors, experts, employees and customers of banks in Tehran, due to the unlimited number of members of the statistical population of the quantitative part, Cochran's formula was used and 385 people were selected using random sampling . The data collection tool was done in the first stage in an exploratory and qualitative way (semi-structured interview) and in the second stage in a descriptive-survey and quantitative way (questionnaire). Acceptability, transferability and verifiability were used to estimate validity and internal consistency method (coefficient Cronbach's alpha=0.91) was used to measure the reliability. The data analysis method was carried out by performing three stages of coding, including open coding. The findings in the qualitative stage showed that the final number of 245 codes from the open coding stage In the causal coding stage, 6 subcategories,