طراحی سازمان های صنایع خلاق با رویکرد نوآوری کاربرمحور
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتالناز سیاوشی 1 * , نجمه جوریان 2 , یهناز سیاوشی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: نوآوری نوآوری کاربر صنایع خلاق طراحی سازمان چالش,
چکیده مقاله :
صنایع خلاق اخیرا به عنوان یک مجموعه در حال رشد و مهم در صنایع شناخته شده است که در رویه های سیاست گذاری مورد توجه قرار گرفته است. ارزش اقتصادی صنایع خلاق فراتر از تولید آشکار کالاهای فرهنگی و یا به کارگیری افراد خلاق است و می تواند به عنوان نقش محرک و تسهیلگر فرایند تغییر درکل اقتصاد گسترش یابد. به نظر محققین نوآوري و خلاقیت بستر لازم براي اجراي اقتصاد مقاومتی و پویایی شرکت هاي صنعتی جهت کسب دانش فنی و تکنولوژي تولید پایدار می باشد. نوآوری ایجاد شده توسط کاربران شاید مهم ترین تغییر در فرآیند نوآوری از زمان انقلاب صنعتی بوده و در حال تبدیل به یک رویکرد بسیار قدرتمند و به سرعت در حال رشد است. این رویکرد دارای مزایایی بیش از نوآوری تولیدکننده محور (که مورد توجه تجارت برای صدها سال بوده است ) می باشد. هنگامی که کاربران بتوانند برای خود نوآوری داشته باشند، آنها میتوانند دقیقا آن چه می خواهند (به جای اتکا به تولید کنندگان که اغلب ناقص عمل می کنند) توسعه دهند .کاربران یک منبع مهم از ایده های خلاق برای محصولات و خدمات جدید هستند. در این مقاله برای بیان رابطه پویای بین صنایع خلاق و اقتصاد مدرن از چهار مدل صنایع خلاق استفاده شده است؛که با تکیه بر مدل نوآوی، تلاش بر آن است که با مرور ادبیات مربوط به صنایع خلاق، ابتدا چالش های مربوط به صنایع خلاق شناسایی شوند سپس با توجه به این چالش ها به طراحی سازمآنهای صنایع خلاق با رویکرد نوآوری کاربرمحور پرداخته شود.
In the last few years, creative industries are known as a productive system and their policies are taken into attention. The value of creative industries’ economic is higher than producing cultural merchandises, and it could be developed as a facilitation and an active role for changeable process in entire the economic. Based on researchers’ approach, innovation and creativity are the essential infrastructure for implementing the defended economic and for activating the industrial companies. The users are the main resource of creative ideas of new services and new productions. The main important change in innovation process is created by users since the revolution industry, and it is also turned to be a very powerful approach. It is clear that, when the user starts to be an innovative one, he/she can develop what he/she exactly wants. This research with considering the new approach to creative industries tries with introducing the creative industries and innovative users, recognize the upcoming challenges of these industries. Furthermore, by considering the strategies of user innovation categorize, the challenges and offer the solutions to the challenges. This study uses the descriptive- analysis methodology to reach to the mentioned goals. As a result, it should be described that users’ collaboration on creative industries has upward trend. Also the way that users selected the innovative policies has impact on the organizations strategies and their upcoming challenges. In this situation, it would be great if policy makers have special attention to the situation of creative industries in Iran with considering their challenges.
1- رضاییان فردویی، صدیقه؛ فلاح، حسن؛ قاضی نوری، سید سپهر؛ علی احمدی، علیرضا، درآﻣﺪي ﺑﺮ ﻧﻈﺎم ﻧﻮآوري صنایع فرهنگی (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي: ﺗﻮﻟﯿﺪ نرمافزارهای چندرسانهای ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ)، مجله علمی- پژوهشی دانش راهبردی، شماره 10، (1392).
2- زوئینگ. جین، تغییرات جهانگستر فناوری به سوی فناوریهای نرم. ترجمه: رضا حسنوی و شهریار اسلامی. تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی مالک اشتر، (1387).
3- شوالپور، سعید؛ کهنی، علی؛ تجاریسازی فناوری در صنایع خلاق و فرهنگی ایران: آسیبها و چالشها (1393).
4- Rosnan, H., & Abdul Aziz, Z. D. Film business in Malaysia: challenges and opportunities, International Journal of Humanities and Social Science, 2(12), pp. 198-202, (2012) .
5- ECIA conference, Creative Industries Policy recommendations - Promotion of demand driven innovation in creative industries, the final report which is expected to be presented at the final ECIA conference in Amsterdam on the 27th of November, 2014.
6- Vrgovic, P., Walton, A., & Shulkin, R. improving open innovation: challenges for managing communication and creative ideation. daaam International Scientific Book, pp. 921-941, (2013).
7- Hotho, S., & Champion, K. Small businesses in the new creative industries: innovation as a people management challenge. Management Decision, 49(1), pp. 29-54, (2011).
8- EU Commission ، Creative Economy report. (2010).
9- Potts, J. Art and innovation: An evolutionary view of the creative industries’ UNESCO Observatory e-journal. (2007).
10- Martinaityte, E. Kregzdaite, R. The factors of creative industries development in nowadays stage, Economics and Sociology, Vol. 8, No 1, pp. 55-70. DOI: 10.14254/2071- 789X.2015/8-1/5, (2015).
11- UNCTAD,Creative Economy report ،(2008).
12- Potts J., Cunningham S. Four models of the creative industries, International Journal of Cultural Policy, (2008).
13- Solidoro, A. the evolution of the creative industries as a model of innovation, (2012).
14- Hoo Bae, S. Yoo, K. Economic modeling of innovation in the creative industries and its implications, Technological Forecasting & Social Change, pp. 101–110, (2015).
15- Nicholas. C. Wilson D., Managing creativity and innovation, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 12 Iss 3, pp. 366 – 378, (2005).
16- Freeman, C. Networks of innovators: a synthesis of research issues, Research Policy, Vol. 20 No. 5, pp. 499-514, (1991).
17- Mumford, M.D., Scott, G.M., Gaddis, B. and Strange, J.M. Leading creative people: orchestrating expertise and relationships, The Leadership Quarterly, Vol. 13 No. 6, pp. 705-50, (2002).
18- Von Hippel, E. Lead Users: A Source of Novel Product Concepts, Management Science 32, pp.791-805, (1986).
19- Yong Sauk H. Kang M. Extending lead user theory to users’ innovation-related knowledge sharing in the online user community: The mediating roles of social capital and perceived behavioral control, International Journal of Information Management, pp. 520–530, (2016).
20- Schweisfurth, G., Raasch, Ch., Embedded lead users—The benefits of employing users for corporate innovation, Research Policy 44, pp. 168–180, (2014).
21- Franke, N. Piller, F. Value Creation by Toolkits for User Innovation and Design: The Case of the Watch Market, Journal of product innovation management, pp.401–415, (2004).
22- Brabham, Daren C., Crowdsourcing as a Model for Problem Solving: An Introduction and Cases, The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol 14 (1,pp. 75–90), (2008).
23- Whitla. P., Crowdsourcing and Its Application in Marketing Activities. Contemporary Management Research / CMR, Vol 5, No 1,(2009).
24- Guy P., Vincent M., Orchestrating innovation with user communities in the creative industries, Technological Forecasting & Social Change, pp. 40–53, (2014).
25- Keinz, P., hienerth, Ch., LettL, Ch. Designing the Organization for User Innovation, Journal of Organization Design, 1 (3, pp. 20-36), (2012).
26- Katila, R., & Ahuja, G. Something Old, Something New: A Longitudinal Study of Search Behaviour and New Product Introduction. Academy of Management Journal, 45(8, pp. 1183-1194), (2002).
27- Xie. Z, Hall. J, McCarthy. I, Skitmore. M, Shen. L, Standardization efforts: The relationship between knowledge dimensions, search processes and innovation outcomes, Technovation, pp.69–78, (2016).
28- Adner, R. Match Your Innovation Strategy to Your Innovation Ecosystem, Harward Business Review, HYPERLINK "http://www.hbrreprints.org", (2006).
29- Tamoschus. D, Hienerth. C, Lessl. M, developing a Framework to Manage a Pharmaceutical Innovation Ecosystem: Collaboration Archetypes, Open Innovation Tools, and Strategies, World Open Innovation Conference – November 19-20– Santa Clara, CA, Silicon Valley, (2015).
30- West. J, Policy Challenges of Open, Cumulative, and User Innovation, Washington University Journal of Law & Policy, Vol. 30:17, (2009).
31- Murovec, N. Kavaš, D. Cerar A. clustering, analysis and challenges of the creative industries in slovenia, Institut za ekonomska raziskovanja institute for Economic Research, IER, working paper No. 62, (2012)
32- Von Hippel, E. Democratizing Innovation, MIT Press, Cambridge, Massachusetts. (2005).
33- Jones, P., Comfort, D., Eastwood,I. Hillier,D,. "Creative industries: economic contributions, management challenges and support initiatives", Management Research News, Vol. 27 Iss 11/12, pp. 134 – 145, (2004).