ارائه مدلي به منظور پياده سازي يادگيري تكنولوژيك در صنعت نفت
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژي
حمید بابادی نیا
1
,
طهمورث سهرابی
2
*
,
حسین ادب
3
1 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: يادگيري تكنولوژي, صنعت نفت, مدل سازي ساختاري تفسيري,
چکیده مقاله :
یادگیری تکنولوژیک برای شرکت های کشورهای در حال توسعه که از پیشگامان تکنولوژی عقب مانده اند یک عامل ضروری است موضوعی که بنگاه های ایرانی شدیداً از آن رنج می برند و متاسفانه توجهی هم به آن ندارند. تعيين كننده ترين و حياتي ترين صنعت كشور يعني صنعت نفت، نقش بسيار مهمي در بودجه، درآمد، رشد ناخالص ملي و فرايند توسعه كشور دارد.بدون ترديد، كسب دانش فني و ارتقاء تكنولوژي از اساسي ترين و حياتي ترين اقدامات ضروري در جهت شكوفايي كشور است كه بدون اكتساب دانش امكان پذير نيست. بنابراين نياز به افزايش بهره وري در اين حوزه بوده كه از مهمترين مولفه هاي رشد نيز استفاده از تكنولوژي هاي نوين و به روز است كه در واقع بايد توانايي يادگيري تكنولوژيكي افزايش يابد تا بتوان اكتساب موفق تري داشت. هدف اين پژوهش، ارائه مدلي به منظور پياده سازي يادگيري تكنولوژيك در صنعت نفت مي باشد. به اين منظور در ابتدا با بررسي ادبيات و پيشينه عوامل موثر، شناسايي و سپس با نظرخواهي از خبرگان، در خصوص عوامل جمع بندي حاصل شد. در گام بعدي، با استفاده از آزمون فرض آماري، اثرگذاري اين عوامل در يادگيري تكنولوژيك در صنعت نفت تاييد شد. سپس با استفاده از تكنيك مدل سازي ساختاري تفسيري، متغيرها ساختاردهي و سطح بندي شدند. بر اين اساس متغيرهاي " تحقيق و توسعه، سرمايه گذاري، فرهنگ . سياست هاي دولت" عوامل زيربنايي در حوزه پياده سازي يادگيري تكنولوژيك در صنعت نفت تشخيص داده شدند كه براي تقويت آنها پيشنهاداتي نیز ارائه گرديد.
Technological learning is a necessary factor for companies in developing countries that are lagging behind the pioneers of technology, an issue that Iranian companies suffer from and unfortunately do not pay attention to. The most decisive and vital industry of the country, namely the oil industry, has a very important role in the budget, income, gross national growth and development process of the country. Which is not possible without the acquisition of knowledge. Therefore, there is a need to increase productivity in this area, which is one of the most important components of growth is the use of new and up-to-date technologies, which in fact should increase the ability to learn technology to achieve more successful acquisition. The purpose of this study is to present a model for the implementation of technological learning in the oil industry. For this purpose, first by reviewing the literature and background of the effective factors, identification and then by consulting experts, the factors were summarized. In the next step, using the statistical hypothesis test, the effectiveness of these factors in technological learning in the oil industry was confirmed. Then, using interpretive structural modeling technique, the variables were structured and graded. Based on this, the variables "R&D, investment, culture. Government policies" were identified as the underlying factors in the implementation of technological learning in the oil industry, and suggestions were made to strengthen them. But in order to implement technological learning in the oil industry.
1. آذر، عادل، خسروانی، فرزانه، جلالی، رضا ( 1392)، تحقیق در عملیات نرم ( رویکردهای ساختار دهی مسئله)، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
2. الیاسی ، مهدی؛ عطاپور، محمدرضا و خوش سیرت، محسن. (1395). مروری بر سیاست های موفق همپایی فناورانه در کشورهای در حال توسعه، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 14، شماره 27، 54-39.
3. بی تعب، علی. قاضی نوری، سپهر. و شجاعی، سعید.( 1392). مدلی برای ارزیابی توانمندی نوآوری در سطح ملی، فصلنامه مدیریت توسعه تکنولوژی، شماره 2
4. پسندیده, اشرف السادات(1392) طراحی مدل ارزیابی توانمندی های پویا متناسب با استراتژی های نوآوری محصول در بنگاه های سازنده تجهیزات صنعت برق کشور/ رساله کشوری
5. حبیب زاده الناز. (1395) شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی تاثیرگذار بر یادگیری فناورانه" شماره 4 41-9
6. میری مقدم،مژده،سید سپهر قاضی نوری، جعفر توفیقی و شعیان الهی، یادگیری فناورانه در صنعت نفت: مطالعه موردی فاز های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی، سال هفتم، شماره 2، 1394
7. الیاسی ، مهدی؛ عطاپور، محمدرضا و خوش سیرت، محسن. (1395). مروری بر سیسات های موفق همپایی فناورانه در کشورهای در حال توسعه، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 14، شماره 27، 54-39.
1. Chang, K.-L. (2015). A hybrid program projects selection model for nonprofit TV stations. Mathematical Problems in Engineering, 2015, 1-10.
2. Danquah, M. (2018). Technology transfer, adoption of technology and the efficiency of nations: Empirical evidence from sub Saharan Africa. Technological Forecasting and Social Change, 131, 175-182.Education: Innovations in Practice, 16(1), 21-46.
3. Hansen, U. E., & Ockwell, D. (2014). Learning and technological capability building in emerging economies: The case of the biomass power equipment industry in Malaysia. Technovation, 34(10), 617-630.
4. Imbriani, C., Pittiglio, R., Reganati, F., & Sica, E. (2014). How much do technological gap, firm size, and regional characteristics matter for the absorptive capacity of Italian enterprises? International Advances in Economic Research, 20(1), 57.
5. Kim, J.-Y., Park, T.-Y., & Lee, K. (2016). Catchup by indigenous firms in the software industry and the role of the government in China: A sectoral system ofinnovation (SSI) perspective. Eurasian Business Review, 3(1), 100-120.
6. Kim, L. (2016). Imitation to Innovation: The Dynamics of Korea's Technological Learning. Harvard Business Press.
7. Kocoglu, I., Imamoglu, S. Z., Ince, H., and Keskin, H. (2015). Learning, R&D and manufacturing capabilities as determinants of technological learning: Enhancin innovation and firm performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 842-852
8. Lall, S. (1992). Technological capabilities and industrialization. Journal of World Development, 20(2), 165-186.
9. Lee, K., & Ki, J. H. (2017). Rise of latecomers and catch-up cycles in the world steel industry. Research Policy, 46(2), 365-375.
10. Malerba, F. (2002). Learning by firms and incremental technical change. The economic journal, 845-859.
11. Mirimoghadam, M., & Ghazinoory, S. (2015). An Institutional Analysis of Technological Learning in Iran's Oil and Gas Industry: Case Study of South Pars Gas field Development. Journal of Technological Forecasting & Social Change, 1-13.
12. Molina-Domene, M. A., and Pietrobelli, C. (2012). Drivers of technological capabilities in developing countries: An econometric analysis of Argentina, Brazi and Chile. Structural Change and Economic Dynamics, 23(4), 504-515.
13. Omar, R., Takim, R., & Nawawi, A. H. (2011). The Concept of absorptive capacity in technology transfer (TT) projects. Paper presented at the Journal of International Conference on Intelligent Building and Management.
14. Tahmasebi, S., Fartookzadeh, H. R., Bushehri, A. R., Tabaian, K. & Gheidar Khelejani, J. (2017). The Stages of Formation and Development of Technological Capabilities; Case Study: An Marine Industry Organization. Journal of Science & Technology Policy, 8(4), 19-33.
15. Teece, D. J., Pisano, G., & Shuen, A. (2007). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509-533.
16. Tsai, M. and Lee, K. (2016). Absorptive capacity and performance: The role of customer relationship and technological capabilities in high-tech SMEs. Industrial Marketing Management, 47, 134-142.
17. Viotti, E. B. (2004). National learning systems: a new approach on technological change in late industrializing economies and evidences from the cases of Brazil and South Korea. Technological Forecasting and Social Change, 69(7), 653-680.
18. Wang, C.-H., and Wu, H.-S. (2016). A novel framework to evaluate programmable logic controllers: A fuzzy MCDM perspective. Journal of Intelligent Manufacturing, 27(2), 315-324.
19. Zahra, S. A., and George, G. (2002). Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of management review, 27(2), 185-203.