ارائه مدلی برای ارزیابی مدیریت دانش سازمانهای دانشبنیان مورد کاوي دانشگاه قم
محورهای موضوعی : مديريت دانشهانیه هوشمند 1 * , سمیه میر افضل 2 , جلال رضائي نور 3
1 - قم
2 - -
3 - دانشگاه قم
کلید واژه: ارزیابی مدیریت دانش, سازمان دانشبنیان, توانمند سازها, فرايندهای مدیریت دانش.,
چکیده مقاله :
ارزيابي وضعيت مديريت دانش به سازمانهای دانشبنیان امكان ميدهد كه دريابند چگونه فرايند مديريت دانش خود را پيادهسازي نمايند. از این رو باید شاخصهايي براي اندازهگيري فرايند مديريت دانش در اینگونه سازمانها تعریف شود. اين شاخصها کارايی و اثربخشي فرايند مديريت دانش را بيان مينمايند. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای ارزیابی مدیریت دانش برای سازمانهای دانشبنیان است. در مدل توسعه داده شده در این تحقیق، چهار توانمندساز یا عامل مؤثر بر ایجاد و توسعه فرايند مدیریت دانش شامل «منابع انسانی، فناوری اطلاعات، آموزش و فرهنگ» و چهار زیر فرايند اصلی مدیریت دانش شامل «ایجاد، ذخیرهسازی، اشتراک و کاربرد دانش» شناسایی شدند. سپس مدل توسعه یافته به صورت موردی در جامعه آماری متشکل از کارمندان و اعضای هیأت علمی دانشگاه قم به عنوان یکی از سازمانهای دانشبنیان مورد ارزیابی واقع شده است. روش تحقیق از نوع توصيفي- پيمايشي است و دادههای مورد نیاز این پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردیده است. نتايج حاصل از تحقیق، حاکي از آن است که دانشگاه قم تمرکز زیادی بر مدیریت دانش نداشته و در سطح آمادگی متوسطی جهت پیادهسازی مدیریت دانش قرار دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون رتبهبندی فریدمن گویای آن است که توانمندسازها و زیر فرايندهای مورد بررسی در شرایط مطلوبی قرار ندارند و عامل «فرهنگ سازمانی» و فرايند «ایجاد دانش» در دانشگاه قم دارای کمترین توجه و عامل «آموزش» و فرايند «کاربرد دانش» دارای بیشترین توجه میباشند.
Assessment of knowledge management (KM) helps knowledge-based organizations to establish their KM process effectively. So, it is necessary to define some measures to evaluate KM process of these organizations. These indicators can measure efficiency and effectiveness of KM process in knowledge-based organizations. The purpose of this paper development of an assessment model for KM process in knowledge-based companies. In this study, a model was developed based on four enabler factors of knowledge management including “human resources, information technology, education and culture”, and four KM sub-processes including “creating, storing, sharing and applying knowledge”. The statistical sample consists of staff and faculty members of University of Qom in which the developed model is evaluated as a case study. A descriptive-survey research method was conducted in this study based on a questionnaire. The results indicate that University of Qom has not focused enough on KM process. Also, the results of the Fridman test show that none of the studied factors and processes is in a desirable condition in the university; it has been pay less attention to “Organizational culture” and “knowledge creating”, whereas “education” and “knowledge applying” have received more attention.