تاثیر بهینه تجارت الکترونیک بر مدیریت زنجیره تامین
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيهادی حیدری قره بلاغ 1 * , سعید محب ربانی 2 , حسام زند حسامی 3
1 - -
2 - -
3 - دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
کلید واژه: تجارت الکترونیک, مدیریت زنجیره تامین, مبادله الکترونیک داده ها,
چکیده مقاله :
مزیت رقابتی یک سازمان، به میزان زیادی وابسته به کارآمدی زنجیرۀ تأمین آن سازمان است. امروزه مدیریت زنجیره تأمین ، یک بدنۀ در حال رشد از ابزارها و فن آوریها، برای هماهنگی و بهینه سازی فرآیندهای کلیدی، از جمله: کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، تسهیل توزیع، افزایش رضایت مشتری و ... است و در این راستا مدیریت زنجیره تأمین در جهت نیل به این اهداف و افزایش فرصت ها، باید هماهنگی بین اعضای زنجیره اش را ارتقاء دهد. با رشد فن آوری اطلاعات، در سالهای اخیر شاهد هستيم، تجارت الکترونیک باعث تحول در ارکان مدیریت تأمین شده است. به ویژه اینترنت که بخش لاینفک و ضروری تجارت الکترونیک است، دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی برای کارا کردن زنجیره تأمین مي باشد. این مقاله، با توجه به مفاهیم تجارت الکترونیک و مدیریت زنجیرۀ تأمین، به بررسی عوامل تاثیر گذار بر اقتباس فن آوری در یک سازمان و پیرو آن، تأثیر تجارت الکترونیک به عنوان یک فن آوری نوظهور، بر بخش های مختلف زنجیره می پردازد. توسعه SCM و تغییر در استراتژی واحدهای تجاري همگام با پیشرفت تجارت الکترونیک، با وجود مشکلات و موانع ذاتی، لزوم پاسخگویی به چالش های پیش روی این فن آوری جهت اجرایی کردن و پیاده سازی را ضروری می سازد.
Competitive advantage of an organization heavily dependent on the effectiveness of supply chain organization. Today, Supply Chain Management,is a growing body of tools and technologies for coordination and optimization of key processes, including: Reduction costs, increasing quality, facilitate distribution, increasing customer satisfaction and ... , and Supply Chain Management should improve the coordination between members of the chain in order to achieve these goals and increase opportunities. Growth in information technology recent years, we witness, E-commerce are provided in the development pillars management. Especially that part of an integrated Internet and Electronic Commerce is required, high potential and capacity for efficient supply chain is to be. Paing attention to concepts of Electronic Commerce and Supply Chain Management, this article study factors influencing technology adoption in an organization and its followers, the effect of electronic commerce emerging as a new technology on the different section of chain. SCM development and change in the strategy units along with commercial development E-business with problems and obstacles inherent, It is necessary to response the pre challenges for this technology to the executive and the implementation makes essential.