بررسي تاثير سرمايه¬گذاري¬هاي فناوري اطلاعات روي رضايت مشتري
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيبهتاج رسولی پشته 1 * , جعفر باقری نژاد 2
1 - -
2 - -
کلید واژه: فناوری اطلاعات, سرمايه¬گذاري¬هاي فناوري اطلاعات, مدیریت ارتباط با مشتری, رضایت مشتری,
چکیده مقاله :
سالانه تقريبا دو تريليون دلار در جهان بر روي پروژه هاي فناوري اطلاعات سرمايه گذاري و هزينه مي شود. بيش از يک دهه است که محققان ارزش تجاري سرمايه گذاري هاي فناوري اطلاعات را مورد بحث و بررسي قرار داده اند. همچنين سرمايه گذاري هاي زيادي براي جلب رضايت و تکرار تجربه خريد مشتري در زمينه هاي مرتبط با فناوري اطلاعات منظور شده است. براي نمونه سرمايه گذاري هاي سبک نظير فراهم کنندگان خدمات شبکه و سرمايه گذاري هاي سنگين نظير سيستم هاي اطلاعات جامع در خصوص پياده سازي و اجراي برنامه ريزي منابع انساني بنگاه تجربه شده است. اين مقاله حاصل يک پژوهش در اين زمينه است و قصد دارد به بررسي سرمايه گذاري هاي فناوري اطلاعات و تکنولوژيهايي مانند مديريت ارتباط با مشتري بپردازد و تاثير آن را بر رضايت مشتري تعيين نمايد، در ضمن تحليل مقايسه اي يافته ها نشان مي دهند که رابطه مستقيم بين سرمايه گذاري هاي فناوري اطلاعات سازمان و رضايت مشتريان در ابعاد گسترده اي وجود دارد.
Almost two trillion dollars in the world are capital and expenditure in the field of information technology projects annually. It's been more than a decade that researchers have discussed business value of information technology investment. Also plenty of investment has been spent to satisfy the customer and shopping experience in fields which are related to information technology. For example, firms have experienced low investment of information technology such as the Internet Services providers and high investment of information technology such as comprehensive information systems for the implementing and enforcing human resources planning. This article is a result of research on information technology and intends to review information technology investments and technologies such as Customer Relationship Management and determine its impact on customer satisfaction. Comparative analysis of findings showed that there is a direct relationship between information technology investment of organizations and customer satisfaction in wide-scale.