نقش نيروهاي رقابتي پورتر در انتخاب مدل كسب و كار الكترونيك در صنعت خودرو(مطالعه موردي: شركت ايران خودرو)
محورهای موضوعی : مديريت دانشمحسن شفیعی نیک آبادی 1 * , اعظم جلیلی بولحسنی 2
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - -
کلید واژه: نیروهای رقابتی پورتر, مدل کسب و کار الکترونیکی,
چکیده مقاله :
هدف اصلي مقاله بررسي نقش نيروهاي پنجگانه پورتر در انتخاب مدل كسب و كار الكترونيك در صنعت خودرو ميباشد. در اين تحقيق پنج نيروي رقابتي پورتر كه عبارتند از تهديد رقباي تازه وارد، تهديد محصولات يا خدمات جايگزين، قدرت چانهزني خريداران، قدرت چانهزني تأمين كنندگان و رقابت در ميان شركتهاي موجود در صنعت خودرو، در ميان دو شركت ايران خودرو و سايپا كه داراي بيشترين سهم بازار در كشور هستند، مورد ارزيابي قرار گرفته اند. بعد از پيمايش صورت گرفته و شناسايي عوامل مهم (همه عوامل در انتخاب كسب و كار الكترونيك در صنعت خودرو نقش داشتند)، به صورت موردي به اندازهگيري اين نيروها در شركت ايران خودرو پرداخته شد تا قدرت اين شركت از نظر محيط صنعتي در انتخاب مدل كسب و كار الكترونيك مورد بررسي قرار گيرد.
The main purpose of present article is assessing the Porter's 5 Competitive Forces in selecting e-business model in auto industry. These five forces include threatening the new competitors, Suppliers' bargaining power, Buyers' Bargaining Power, Competition between all companies in an industry, Product and service replacement power. These Competitive Forces were surveyed in auto industry. The survey was done in Iran Khodro and Saipa, since these two Iranian reliable auto manufacturing companies have got the highest share of Iranian auto market. In this survey, the role of All Porter's 5 Competitive Forces in selecting e-business model was approved. Then, as a case study in Iran khodro, researchers measured the Competitive Forces in this company and analyzed the ability of this company against industrial environmental changes in selecting e-business model.