مدل فرآيندي تجاري سازي دانش فني محصولات شيميايي
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيساسان صدرایی 1 , احمد موسائی 2
1 - عضو هیات علمی و معاون فناوری و امور بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت
2 - عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت
کلید واژه: تجاري سازي, تکنولوژی, تحقیقات بازار,
چکیده مقاله :
تجاري سازي تكنولوژي از جمله مراحل بسيار مشكل فرايند توسعه تكنولوژي است و بسياري از سازمانهاي تحقيقاتي در اجراي آن با دشواري مواجه مي باشند. پيچيدگي و ماهيت خاص و متفاوت هر يك از تكنولوژيها، طراحي فرآيند تجاري سازي تكنولوژي را با مشكلات متعددي مواجه ساخته است. فقدان يكپارچگي بين اجزاي فرآيند هاي تجاري سازي و عدم هماهنگي شيوه تجاري سازي با استراتژي هاي سازمانهاي تحقيقاتي، اين مساله را با دشواري هاي مضاعفي همراه ساخته است. در اين مقاله تلاش شده است تا با ارائه چارچوبي فرآيندي تجاري سازي تكنولوژي براي محصولات شيميايي با تاكيد بر يكپارچگي فرآيندي در پژوهشگاه صنعت نفت تشريح گردد اين مدل برگرفته شده از ادبيات و توسعه يافته براساس تجربيات و افزودن اركان لازم به منظور برطرف شدن مشكلات موجود ميباشد. پس از طراحي مدل به منظور اعتبار سنجي، مدل مذكور براي چندين مورد تكنولوژي در پژوهشگاه مورد استفاده قرار گرفت و نواقص مدل شناسايي و برطرف گرديد. در اين مقاله يك مورد مطالعه موردي براي تجاري سازي تكنولوژي يكي از محصولات شيميايي در پژوهشگاه صنعت نفت بر اساس چارچوب مذكور ارائه شده است و در نهايت نتايج حاصل از اجراي مدل تشريح شده است.
The Know-how Commercialization is one of the most complicated issues that Research institute is facing nowadays. Difficulties and special structure of each of technologies have caused problems in commercialization processes. Lack of integration between the component of commercialization process and companys strategy may duplicate the difficulties. In this paper, a commercialization process framework for chemical products with emphasizing on RIPI strategy was developed in order to hold the system integrity. After all, a case study for a chemical product of RIPI, based on the framework will be delivered, and at last the results will be discussed.