ارائه چارچوب رتبهبندی معیارهای انتخاب تأمینکننده راهبردی (مورد مطالعه: شرکت فولاد آلیاژی یزد)
محورهای موضوعی : مديريت دانشمحمد علی سنگبر 1 , فاطمه جاویدی 2 , کریم گل محمدی 3 , رسول عباسی 4 *
1 - دانشگاه سمنان
2 - دانشگاه حضرت معصومه
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
4 - دانشگاه حضرت معصومه(س)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به تشدید رقابت و پویایی حاکم بر اقتصاد و فعالیت بنگاهها، اتخاذ رویکرد راهبردی در مدیریت زنجیره تأمین و انتخاب تأمینکننده به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است. تأمینکنندگان یکی از اساسیترین قسمتهای زنجیره تأمین هستند و مسائل مربوط به گزينش تأمينکننده، مسائلي پيچيده هستند که ممکن است دغدغههاي کمي و کيفي بسياري را به همراه داشته باشند. چارچوبهای ارائهشده در تحقیقات گذشته برآورنده نیاز راهبردی بنگاهها در انتخاب تأمینکننده نبوده است، بر همین اساس در این تحقیق از طریق تلفیق رویکردهای راهبردی توسعه همکاری بین شرکتی و معیارهای انتخاب تأمینکننده چارچوب مناسب جهت انتخاب تأمینکننده راهبردی ارائه شده است. بدین منظور براساس روش گسترش کارکرد کیفیت ارتباط بین مؤلفههای راهبرد همکاری و معیارهای انتخاب تأمینکننده مشخص شده و با استفاده از روش تودیم فازی وزن راهبردی هر مؤلفه محاسبه شد. با توجه به اینکه زنجیره تأمین نقشی حیانی در زنجیره تأمین دارد، جامعه آماری تحقیق متشکل از متخصصان و مدیران زنجیره تأمین شرکت فولاد آلیاژی یزد انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها از روش نمونهگیری نظری بهره گرفته شده و نمونهای غیرآماری متشکل از ده نفر خبره انتخاب شده است. در نتیجه تحلیل دادهها چارچوب انتخاب تأمینکننده راهبردی، و وزن راهبردی هر مؤلفه مشخص شده است. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است که از میان 20 معیار تصمیم پنج معیار «کیفیت محصول»، «برنامهریزی راهبردی»، «سابقهی تأمینکننده»، «میزان ریسک پیشبینی شده» و «مدیریت واحد تحقیق و توسعه» به ترتیب از نظر اهمیت در اولویتهای اول تا پنجم قرار گرفتند. در انتهای پژوهش راهکارهایی برای انتخاب زنجیره تأمین شرکت فولاد آلیاژی یزد ارایه شد.
Today, due to increasing competition and dynamism of economy and business activities, adopting a strategic approach to supply chain management and supplier selection is undeniable necessity. Suppliers are one of the most vital parts of supply chain and supplier selection issues are complex issues that may have many qualitative and quantitative concerns. The presented frameworks in the previous research are unable to response dynamism strategic and provide an appropriate framework, in this study, strategic cooperation approaches and supplier selection criteria have combined. For this purpose, components of cooperation strategies and supplier selection criteria have been counted and based on quality function deployment approach, the relationship between them has been specified. Finally, using fuzzy TODIM method, strategic weight of criteria has been obtained. in this study, because of expert oriented data, the non-sampling method is used for gathering data. The statistical population consist of supply chain experts and managers of Yazd Alloy Steel corporation. For analyzing data, a the oretical sampling was used and a non-statistical sample including ten experts was selected. As a result, a strategic supplier selection framework and strategic weight of every component, were determined. The results of data analysis show that among the 20 criteria, five criteria including "product quality", "strategic planning", "History of suppliers", "risk prediction" and "R & D Management" are in the first to fifth priorities in terms of importance respectively.