بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی با در نظر گرفتن سرمایه¬ی اجتماعی و خودکارآمدی (مورد مطالعه: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان)
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشسید محمدرضا داودی 1 * , جواد قرقانی 2
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد دهاقان ،گروه مدیریت
2 - ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان
کلید واژه: فناوری اطلاعات , فناوری ارتباطات, توانمندسازی, سرمایه اجتماعی, خودکارآمدی.,
چکیده مقاله :
امروزه اعتقاد بر این است که پدیده موجود و محوری عصر فرا صنعتی یا عصر اطلاعات، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات هستند. بازده بالای چنین فناوری هایی باعث گرایشهای فزاینده ای برای سرمایه گذاری در این حوزه و محور قرار دادن آن در چارچوب برنامههای توسعه و پیدایش برنامه-های توسعه دانایی محور، شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی با در نظر گرفتن سرمایه اجتماعی و خودکار آمدی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را 130 نفر از کارکنان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان طی بازهی زمانی 1398تا 1399 تشکیل می دهند که با استفاده از جدول مورگان، نمونه 97 نفره با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزارهاي آمـاری 25 spss و Smart pls تحليـل شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. الگوریتم تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزئی که شامل: بررسی مدلهای اندازهگیری (آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا) و برازش مدل ساختاری (ضرایب بار عاملی، معناداری ضرایب مسیر و ضریب تعیین، شاخص پیشبینی مدل، نیکوی برازش) است، جهت ارزیابی چهار مؤلفه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه اجتماعی، خودکار آمدی و توانمند سازی مورد استفاده قرار گرفت. برازش هر دو بخش الگوریتم دادهها با مقادیر پایایی ترکیبی به ترتیب برابر با 894/0 ، 881/0 ، 864/0 ، 821/0 و روایی همگرا به ترتیب برابر661 /0 و702/0 و631/0 و689/0 نیز نشاندهنده مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخصها و مؤلفهها بود بنابراين مدل نهايي توانسته است به گونه مناسبي روابط بين سؤالات توصیف کننده متغير را بيان كنند. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی با در نظر گرفتن سرمایه اجتماعی و خودکار آمدی در شرکت ذوب آهن اصفهان تأثیرگذار است.
Today, it is believed that the existing and central phenomenon of the post-industrial age or the information age is information and communication technologies. The high efficiency of such technologies has led to increasing tendencies to invest in this field and to place it within the framework of development plans and the emergence of knowledge-based development plans. Therefore, the present study aims to investigate information and communication technology on empowerment by considering social capital and self-efficacy. The statistical population of the study consists of 130 employees of Isfahan Steel Company during the period 1398 to 1399. Using Morgan table, a sample of 97 people was examined using a questionnaire and the data obtained using statistical software spss 25 and Smart pls were analyzed. The research is descriptive-correlational in terms of practical purpose and in terms of data collection. Data analysis algorithm by partial least squares method which includes: review of measurement models (Cronbach's alpha, hybrid reliability, convergent validity) and structural model fit (factor load coefficients, significance of path coefficients and determination coefficient, model prediction index, good fit), direction The four components of information and communication technology, social capital, self-efficacy and empowerment were evaluated. Fitting of both parts of the data algorithm with combined reliability values equal to 0.894, 0.881, 0.864, 0.821 and convergent validity equal to 0.661, 0.702, 0.631 and 0.689, respectively, also indicates the desirability and The acceptability of the latent structure was at the level of indicators and components, so the final model was able to properly express the relationships between the questions describing the variable. Also, the findings of this study showed that information and communication technology is effective on empowerment by considering social capital and self-efficacy in Isfahan Steel Company.
1. عرب سرخی، ابوذر. 1399. ارائه مدل سنجش بلوغ مهندسی الزامات امنیتی، از نگاه فرایند تبیین الزامات نمونه پژوهی چندگانه: شرکتهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. مدیریت اطلاعات 6(1): 86-109.
2. فتحیان، محمد. ۱۳۹۶. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری 5(3): ۹-۳۲.
3. رفیعی فر، شهرام. ۱۳۹۲. سبک زندگی سالم، ۷-۵۹ .
4. قاسمی، وحید، و مهری کاظمی. ۱۳87. بررسی تاثیر شیوههای فرزند پروری در خانواده بر سرمایه اجتماعی. فصلنامه توسعه انسانی2 (4): ۷-۲6.
5. سایه میری، علی، و الهام عباس خوانی. 1398. تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی با روش متاآنالیز. مدیریت اطلاعات 5(2): 120-135.
6. جمالي، آذر، پريسا ايران نژاد، و رمضان جهانيان. ۱۳۹۲. تاثير کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی شغلی دبيران شهرستان بوشهر. 5(15): ۴۱-۵۴.
7. زارع، حسين، داوود کريم زادگان، طاهر محبوبي، و معصومه باقرپور. 1391. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برخلاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی. نوآوريهاي مديريت آموزشي 7(3): 83-96.
8. فضلی، سید سجاد، سعید صفاریان، و فاطمه هاشمنژاد. ۱۳۹۱. بررسی تأثیر دورههای آموزشی فنآوری اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی 2(4): ۱۲۹-۱۴۴.
9. ادواردز و همكاران. 1379. تحقيق پيمايشی؛ راهنمای عمل. ترجمه: سيد محمد اعرابی و داود ايزدی. انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
10. روزگارمرودشتی، رقیه، و ژیلا دهقان. ۱۳۸۹. بررسی نقش فناوری اطلاعات بر افزایش خلاقیت مدیران آموزشی. اولین کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش، مشهد.
11. رضایی راد، مجتبی، و عاطفه اباذری. 1389. رابطه دانش فنآوری اطلاعات و خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری، دانشگاه شیراز.
12. حميدی، محسن، و رزيتا سرتيپی يار احمدی. ۱۳۸۸. کاربرد فنآوري اطلاعات در توانمندسازی شغلی کارکنان کتابخانه منطقه ۵ دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه دانش شناسی علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات2(5): ۵۹-۷۱.
13. فرجی سبک بار، حسنعلی، افشین خاکی، و مرتضی نعمتی. ۱۳۸۸. ارزیابی نقش ICT در توانمندسازی زنان روستایی، مطالعه موردی روستای قرن آباد، فصلنامه جغرافیا 7 (۲۲):۱۵۹-۱۷۳.
14. زینلی زاده، سید رضا. ۱۳۸۸. تاثیر مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها با بررسی رویکرد توانمندسازی کارکنان. رویکردهای نوین مدیریت در توسعه مدیریت منابع انسانی (5).
15. جعفری، حسن، ابوالحسن فقیهی، و محمد شیخ زاده.۱۳۹۰. تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی 5(2).
16. قطبوعی، میلاد.۱۳۹۱. نقش فنآوری اطلاعات بر نحوه عملکرد مدیریت منابع انسانی. مديريت بازرگانی (دانش مديريت) 4(7).
17. Ward, J., and Papard, J .2017. Strategic planning of information systems, Translated by Seyed Mohammad Arabi and Abbas KhodadadiMahkameh Publications, 34-57.
18. Kuntz, H., H Virich, and C O'Donnell. 2008. Principles of management, Sharif University of Technology, Translated by Mohammad Hadi Chupan (Year 1387 AH), 89-133.
19. Yunis, Manal., A. Tarhini, and A. N. El-Kassar. 2017. The role of ICT and innovation in enhancing organizational performance: The catalysing effect of corporate entrepreneurship. Journal of Business Research.
20. Yasantor, l .2012. Empowering employees: Empowerment in hospitality organizations: Customer orientation and organizational support, 17(3): 3-5.
21. Sadegh Amalnick, Mohsen. And Saeed Abdolhossein Zadeh. 2017 . Concurrent Evaluation of Customer Relationship Management and Organizational Excellence : An Empirical Study . International Society for Performance Improvement .
22. Greenberg, M., and F Baron .2020. Theoretical foundations of organizational culture characteristics according to Greenberg and Baron. Department of Geography.
23. Çetin, Fatih., and Duysal Askun Celik. 2018. The effect of occupational self-efficacy on work performance through intrinsic work motivation. Management Research Review, (41) 3.
24. Stern, Neill., and Rose Gregory M .2006. The effect of strategic complexity on marketing strategy and organizational performance. Journal of Business Research, (59): 1-10.
25. Rosenstock, B. 2018. Implementation effects in the relationship between CRM and its performance. Journal of Business Research.
26. Oswaldo, Y .2010. The impact of IT over five decades e Towards the Ambient Organization. Journal of Computer Engineering and Information Technology, (11): 7-12.
27. Carlson, Dawn. 2011. The fallout from abusive supervision: An examination of subordinates and their partners. Journal of Production Economics.
28. Smalling, C. 2020. The relationship between information technology and empowerment and social capital. Journal of Management Sciences, 19(7).
29. Crittendena,, Victoria L, William , Crittendenb & Ajjanc, Haya.2019.Empowering women micro-entrepreneurs in emerging economies: The role of information communications technology. Journal of Business Research.Volume 98, May 2019, 191-203
30. Salsola, A. 2019. Empowering women micro-entrepreneurs in emerging economies: The role of information communications technology. Journal of Business Research.
31. Gilmore, G. 2018. The Impact of Information Technology Education on the Interests and Attitudes of University of Texas Life Sciences Members. Journal Of Business Research.
32. Ullah, Mohammad Sahid (2017). Empowerment, Asymmetrical Power Relations and Impacts of Information Technology in Rural Bangladesh. South Asia Research. Vol. 37(3): 1–20
33. Sang, H .2016. Factors affecting the acceptance of information technology by farmers. Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research, Technology In Society.
34. Jung, C. 2015. Information and communication technology, performance and social capital. Human Resource Management Review.
35. Seyed Javadin, Seyed Reza., and Mehrdad Safari .2011. The Role of Internal Marketing in Creation of Sustainable Competitive Advantages. Trends in applied sciences research, 364-374.
36. Gueutal, Hal., Dianna L. Stone, and S. Eduardo. 2005. The brave new world of EHR: Human resources management in the digital age. San Francisco. San Francisco, CA: Jossey-Bass.