مدل تحلیل محتوایی بومیشده چهار ستون مدیریت دانایی براساس رویکرد تغییر مستمر در بانک توسعه صادرات
محورهای موضوعی : مديريت دانشطاهره تشیعی نژاد 1 , محسن قدمی 2 * , محمدتقی ضیایی بیگدلی 3 , حمیده رشادت جو 4 , مریم خلیلی عراقی 5
1 - دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشگاه خوارزمی
4 - گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
5 - استادیار گروه مالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: تغییر مستمر, مدیریت دانایی, مدل بومیشده, مدل تحلیل محتوایی, مدلسازی ساختاری- تفسیری.,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش ارائه مدل تحلیل محتوایی بومی شده چهار ستون مدیریت دانایی براساس رویکرد تغییر مستمر در بانک توسعه صادرات میباشد. پژوهش حاضر از نظر جهتگیری در حیطه تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری است. خبرگان نظری، شامل اساتید دانشگاهی است که در زمینه مدیریت دانایی صاحب نظر میباشند. خبرگان تجربی، نیز شامل مدیران با تجربه بالای 15 سال در بانک توسعه صادرات هستند. برای نمونهگیری از روشهای غیراحتمالی و به صورت هدفمند استفاده شده است. فرایند نمونهگیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 11 خبره در این مرحله شرکت کردهاند. با استفاده از تحلیل کیفی، تعدادی مفاهیم استخراج و کدگذاری شاخصها انجام پذیرفت. در ادامه روند پژوهش و بخش کمیآن، با اجرای تکنیک دلفی فازی در 3 دور مبادرت به غربالگری و اعتبارسنجی معیارهای حاصل از تحلیل کیفی پژوهش شد. در ادامه جهت شناسایی روابط مدل بومی شده چهار ستون مدیریت دانایی براساس رویکرد تغییر مستمر و جهت انعکاس روابط درونی میان معیارها از روش مدلسازی ساختاری تفسیری1 استفاده گردید. با استناد به تجزیه و تحلیل دادهها در بخش مدلسازی ساختاری- تفسیری، مدیریت دانایی سطح اول یا وابسته است. متغیرهای رهبری سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری سازمانی، یادگیری سازمانی سطح دوم هستند. متغیر تغییرات مستمر سطح سوم است. در نهایت نیز متغیرهای شایستگی شخصی، الگوهای ذهنی، چشمانداز مشترک، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی در سطح چهارم قرار دارند. در نهایت مؤلفههای بومیشده مدیریت دانایی و تغییر مستمر به همراه مدل تدوین گردید.
The purpose of this study is to present a localized content analysis model of four pillars of knowledge management based on the continuous change approach. This study is the practical research in terms of orientation. The statistical population includes academic experts and theoretical experts. Theoretical experts include university professors who are knowledgeable in the field of knowledge management. Experimental experts also include managers with more than 15 years of experience in the Export Development Bank. Non-probabilistic and purposeful methods have been used for sampling. The sampling process continued and finally 11 experts participated in this stage. Using qualitative analysis of grounded theory, a number of concepts of extraction and coding of indicators were performed. Following the research process and its quantitative part, by performing the fuzzy Delphi technique in 3 rounds, the criteria obtained from the qualitative analysis of the research were screened and validated. Then, ISM method was used to identify the relationships of the localized model of the four pillars of knowledge management based on the continuous change approach and to reflect the internal relationships between the criteria. Based on data analysis in the structural-interpretive modeling section, knowledge management (WM) is first level or dependent. The variables of organizational leadership (OL), organizational culture (OC), organizational technology (OT), organizational learning (LO) are the second level. The variable of continuous change (CC) is the third level. Finally, the variables of personal competence (SC), mental patterns (MP), shared vision (SV), team learning (TL), systemic thinking (ST) are in the fourth level.
1- جعفرپور، محمود؛ صحت، سعید؛ "مطالعه ابعاد و نقش مقاومت فردی در برابر تعهد به تغییرات برنامهریزی شده سازمانی (مطالعه در سازمان نظامی)"، نشریه روانشناسی نظامی، دوره 1، شماره 4، صص ۴۱-۵۶، 1389.
2- بختیاری، حسن؛ احمدی مقدم، اسماعیل؛ "نقش راهبردهای مدیریتی در توانمندسازی مدیران"، فصلنامة مطالعات مدیریت انتظامی، دوره 5، شماره 1، صص 39-53، 1389.
3- سنگه، پيتر، 2006، پنجمين فرمان: خلق سازمان یادگیرنده، ترجمه: كمال هدايت، محمد روشن، نشر سازمان مديريت صنعتي، تهران، 1394.
4- مصلینژاد، عباس؛ دلبر، حسین؛ "جستاری بر سیاست داناییمحوری در برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران"، فصلنامه سیاست، دوره 42، شماره 4، صص 59-73، 1391.
5- اسماعیلپور، مهدی؛ دلشاد تهرانی، مصطفی؛ "شاخصه دانایی در مدیریت موفق بر پایه آموزههای نهجالبلاغه"، فصلنامه پژوهشهای نهجالبلاغه، شماره 53، صص 29-49، 1396.
6- ملکشاهی، میثم؛ "بررسی مدیریت داناییمحور و تحلیل مدیریت دانش در مدیریت نوین دولتی"، دومین کنفرانس ملی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران، 1398.
7- انصاری، میترا؛ سرور، رحیم؛ سبحانی، نوبخت؛ "نقشآفرینی شهرهای جدید دانائیمحور در ارتقاء رقابتپذیری ملی (مطالعه موردی: شهر جدید اندیشه)"، نشریه آمایش محیط، دوره 9، شماره 35، صص 85-121، 1395.
8- کتابچی، منیره؛ "تأثیر فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در بهبود عملکرد اداره بهزیستی شهرستان خمین"، نشریه مدیریت فراگیر، شماره 2، صص 77-82، 1397.
9- قنبری، سیروس؛ افضلی، افشین؛ رحمانی، اسماعیل؛ "تحلیل رابطه کانونی تسهیم دانش با یادگیری سازمانی (نمونه پژوهش: مدارس ناحیه دو شهر همدان)"، نشریه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال دوم، شماره 4، صص 45-75، 1398.
10- اکبری، حمید؛ اورعی یزدانی، بدرالدین؛ یعقوبی، نورمحمد؛ "مدلیابی معادلات ساختاری رابطه فرهنگ سازمانی با فرایند پیادهسازی مدیریت دانش (نمونه پژوهش: شهرداری زاهدان)"، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، دوره دوم، شماره 4، صص 77-102، 1398.
11- میرحیدری، اشرف؛ عابدی، احمد؛ هویدا، رضا؛ سیادت، سیدعلی؛ "فراتحلیل تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در سازمانهای ایران"، نشریه رویکردهای نوین آموزشی، سال هفتم، شماره 2، صص 77-96، 1391.
12- خداداد حسینی، سیدحمید؛ لاجوردی، محمد؛ "بررسی تأثیر فناوری اطلاعات، مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی"، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دوره 7، شماره 1، صص 135-160، 1398.
13- فرازجا، مهدی؛ خادمی، محسن؛ "بررسی رابطه بین سبکهای رهبری تحول و تعاملگرا و نگرش به تغییر سازمانی"، فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزشی (اندیشههای تازه در علوم تربیتی)، دوره 6، شماره 4، صص 49-69، 1390.
14- عباسی، مجید؛ منظری، حمدالله؛ توکلی، حمدالله؛ "بررسی رابطه ابعاد رهبری تحولگرا با مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش شهر کرمان"، هشتمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت و پنجمین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، 1396.
15- هوشنگی، محسن؛ الهی، سیدمجید؛ امین افشار، زهرا؛ صدوق، سیدمحمود؛ "بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی و رهبری تحولگرا بر پذیرش فناوری و مدیریت دانش (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی استان قزوین)"، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، سال سیزدهم، شماره 3، صص 732-762، 1394.
16- دهقانی، مسعود؛ یعقوبی، نورمحمد؛ موغلی، علیرضا؛ وظیفه، زهرا؛ "ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش مدیریت دانش"، نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دهم، شماره 1، صص 109-132، 1398.
17- ارمغان، نگار؛”موانع فرهنگی در تسهیم دانش از منظر مدیریت تغییر"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 3، دوره 2، صص 85-108، 1393.
18- باغبانی، غلامرضا؛ براهویی، علی؛" تغییر سازمانی و تئوری سازمانی مدرن در رفتار سازمانی"، دومین همایش تدبیر مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعهپایدار، 1398.
19- نیکرفتار، طیبه؛ "تأثیر شایستگیهای فردی و اجتماعی بر شخصیت کارآفرینانه (مطالعه موردی: کارکنان بانک توسعه صادرات)، نشریه توسعه کارآفرینی، شماره 4، صص 125-143، 1390.
20- شکری نوده،علی؛ کاوسی، اسماعیل؛ شیری، بهرام علی؛ "ارائه الگوی سازمان یادگیرنده در راستای ارتقای سرمایه فکری و بهرهوری نیروی انسانی در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به روش کیفی"، نشریه مدیریت بهرهوری، دوره 13، صص 181-201، 1398.
21- حسنزاده، حبیبالله؛ "رابطه بین یادگیری تیمی و گرایش به سمت یادگیری سازمانی"، اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم رفتاری، 1393.
22- عیسوند، کیوان؛ بنیادی، مهشید؛ نقش تفکر سیستمی مدیران بر بهرهوری و عملکرد سازمانهای آموزشی، نخستین همایش ملی رویکردهای نوین مدیریت در مطالعات میان رشتهای ـ 1399.
23- Turulja, L., & Bajgorić, N., “Knowledge Acquisition, Knowledge Application, and Innovation Towards the Ability to Adapt to Change”, In Disruptive Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, pp. 1019-1036, 2020.
24- Cohen, S., &Backer, N, “Making and mining intellectual capital: Method or madness”, Training & Development, Vol 53, No. 9, pp. 46-50, 1999.
25- Stankosky, M., “Creating the discipline of knowledge management”. Routledge: London, 2005.
26- Davenport, T. H., & Prusak, L, “Working knowledge: How organizations manage what they know”, Boston: Harvard Business Press, MA, pp.1-3, 2000.
27- Wiig. Karl, “Knowledge Management: An Emerging Discipline Rooted, in a long. History”, European Management Journal, 1999.
28- Xiao, Y., Zhang, X., & Ordóñez de Pablos, P., “How does individuals’ exchange orientation moderate the relationship between transformational leadership and knowledge sharing?”, Journal of Knowledge Management, Vol. 21, No. 6, pp. 1622-1639, 2017.
29- Demirer, V, "Information and Communication Technologies, In Instructional Process and Concepts in Theory and Practice, pp. 493-523, 2016.
30- Soto-Acosta, P., Popa, S., & Martinez-Conesa, I., “Information technology, knowledge management and environmental dynamism as drivers of innovation ambidexterity: a study in SMEs”, Journal of Knowledge Management, Vol 22, No 4, pp.824-849, 2018.
31- Latilla, V. M., Frattini, F., Petruzzelli, A. M., & Berner, M., "Knowledge management, knowledge transfer and organizational performance in the arts and crafts industry: a literature review”, Journal of Knowledge Management, Vol 22, No 6, pp. 1310-1331, 2018.
32- Jain, A., & Moreno, A., “Organization learning, knowledge performance and firm performance”, The Learning Organization,No 22,pp 14-39. (2018).