ارائه الگوی تجارت الکترونیک B2C با تاکید بر اقتصاد مشارکتی
محورهای موضوعی : زيرساختهاي توسعه فناوري و نهادهاي پشتيبان توسعه فناوريفاضل بذرافشان 1 , جمشید عدالتیان شهریاری 2 * , نصرت الله شادنوش 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، گنبد کاووس، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تجارت الکترونیک B2C, اقتصاد مشارکتی, استارت آپ, تحلیل محتوا, ساختاری تفسیری, میکمک. ,
چکیده مقاله :
امروزه سیستم های تجارت الکترونیک B2C مهمترین سیستم های تجارت در ارائه خدمات و کالا به مشتریان هستند. استارت آپ ها در این سیستم ها نیازمند به روش هایی هستند تا بتوانند بازار خود را برای پاسخگویی مناسب به مشتریان گسترش دهند. یکی از نوآوری های اخیر جهت توسعه خدمات و کالاها در استارت آپ ها استفاده از اقتصاد مشارکتی است. اقتصاد مشارکتی در استارت آپ های B2C باعث استفاده بهتر از امکانات و منابع می شود و به آنها جهت کاهش هزینه های مبادله و ارتقاء بهره وری کمک می نماید. بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تجارت الکترونیک B2C با تاکید بر اقتصاد مشارکتی در استارت آپ ها بود که به صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، بنیادین و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر اساس تحلیل محتوا و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 14 مؤلفه در قالب 3 بعد (تکنولوژی، اجتماعی و اقتصادی) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج ساختاری تفسیری نشان داد مؤلفهها در 10 سطح قرار دارند، همچنین تحلیل میکمک نشان داد، مؤلفه های (اعتماد- همکاری-محصول- کیفیت ارتباط- فاکتور اقتصادی) در خوشه وابسته، مؤلفه های (قابلیت استفاده وب سایت- دسترسی- تعهد- اشتراک گذاری اطلاعات-کیفیت اطلاعات) در خوشه پیوندی و مؤلفه های (ارزش اجتماعی- امنیت- زیرساخت- سفارشی سازی) نیز در خوشه مستقل قرار گرفتهاند.
Today, business to customer e-commerce systems are the most important business systems in providing services and goods to customers. Startups in these systems need methods to be able to expand their market to respond appropriately to customers. One of the recent innovations to develop services and goods in startups is the use of sharing economy. sharing economy in B2C startups make better use of facilities and resources and helps them to reduce transaction costs and improve productivity. Therefore, the purpose of this study was to present a B2C e-commerce model with an emphasis on sharing economy in startups, which was done in combination. The present research is fundamental in terms of purpose and descriptive-correlation based on the method. In the first step, effective factors were identified based on content analysis and interviews with 15 academic experts. The output of this stage was 14 components in 3 dimensions (technology, social and economic). Then, in the second step, the identified dimensions were graded by interpretive structural method and clustered by Mikmak analysis, which was analyzed using Excel software. Interpretive structural results showed that the components are in 10 levels, also Micmac analysis showed that the components (trust- collaboration- product- communication quality- economic factor) in the dependent cluster, components (website usability- availability- obligation- sharing information- information quality) in the link cluster and components (social value- security- infrastructure-customization) are also in the independent cluster.
1-آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه. تحقیق در عملیات نرم. تهران:انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1398.
2-آقاجانی، حسنعلی؛ شریعتی، زینت؛ حسینی، ابوالحسن. تبیین روند تکاملی و مولفه های موثر بر مدل کسب و کارهای الکترونیکی در استارتاپ های ایرانی. بهبود مدیریت، 14(1)، 127-147، 1399.
3-ناهید، مجتبی؛ مقدسی، محمد حسن. تجزیه و تحلیل نحوه همکاری شرکتهای نوپا (استارتاپ) با شرکتهای بزرگ. فصلنامه رشد فناوری، 65(17)، 1-11، 1399.
4-فلاح، محبوبه؛ امیری، مجتبی؛ حاجی حیدری، نسترن؛ سید امیری، نادر؛ اسفیدانی، محمدرحیم. طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی کسب و کارهای نوپای حوزه IT مورد مطالعه: خراسان جنوبی. پژوهش های مدیریت عمومی،(45)12، 59-84، 1398.
5- I. O. Adam, M. D. Alhassan, and Y. Afriyie. What drives global B2C E-commerce? An analysis of the effect of ICT access, human resource development and regulatory environment, Technology Analysis & Strategic Management, 32(7), 835-850, 2020.
6-R. Awiagah, J. Kang, and J. I. Lim. Factors affecting e-commerce adoption among SMEs in Ghana, Information Development, 32(4), 815-836, 2016.
7-T. Oliveira, M. Alhinho, P. Rita, and G. Dhillon. Modelling and testing consumer trust dimensions in e-commerce, Computers in Human Behavior, 71, 153-164, 2017.
8-F. Iddris. Adoption of E-Commerce solutions in small and medium-sized enterprises in Ghana, European journal of business and management, 4(10), 48-57, 2012.
9-E. Turban, D. King, J. K. Lee, T.-P. Liang, and D. C. Turban. Overview of electronic commerce, in Electronic commerce: Springer, 3-49, 2015.
10-D. Coppola. E-commerce worldwide - statistics & facts, Statista.com, 2021, https://www.statista.com/ topics/871/online-shopping/.
11-M. Unterkalmsteiner, P. Abrahamsson, X. Wang, A. Nguyen-Duc, S.Q Shah, S.S Bajwa, ... and A. Yague. Software startups–a research agenda, e-Informatica Software Engineering Journal, 10(1), 89-123,2016.
12-R. Bednár and N. Tarišková. Indicators of startup failure. Industry 4.0, 2(5), 238-240, 2017.
13-M. Mansfield. Startup statistics–The Numbers You Need to Know. Small Business Trends. Mar 28, available at: https://smallbiztrends. com/2019/03/startup-statistics-small-business. html, 2019.
14-C.F. Breidbach and R.J. Brodie. Engagement platforms in the sharing economy: conceptual foundations and research directions. Journal of Service Theory and Practice, 2017.
15-T. Toivola. Sharing economy startups: new wave of networked business models in the changing world. Marketing, 3(4), 2018.
16-M. Cheng. Sharing economy: A review and agenda for future research, International Journal of Hospitality Management, 57, 60-70, 2016.
17-D. Chaffey. Digital business and e-commerce management: strategy, implementation and practice 6 (Harlow, ed: Pearson Education Limited), 2015.
18-E. Turban, R. K. Rainer, and R. E. Potter. Introduction to information technology(3rd ed.), John Wiley & Sons New York, NY, 2005.
19-S. Saeidi Ramyani, E.M. Khaneghah, N. Shadnosh and A.R. ShowkatAbad. A mathematical model to adopt B2C ecommerce based on special customer requirement in social values with an emphasis on Islamic beliefs. Journal of Islamic Marketing, 10(4), 1167-1195, 2019.
20-R. Li and T. Sun, Assessing factors for designing a successful B2C E-Commerce website using fuzzy AHP and TOPSIS-Grey methodology, Symmetry, 12(3), 363, 2020.
21-E. Mousavi Khaneghah et al. A tlantis: a time‐value model in e‐commerce, Journal of Applied Social Psychology, 43(6), 1211-1227, 2013.
22-Y.K. Lee, S. Y. Kim, N. Chung, K. Ahn, and J.W. Lee. When social media met commerce: a model of perceived customer value in group-buying, Journal of Services Marketing, 2016.
23-H.Bhasin, Top E-Commerce Companies in the World; Marketing91: Mumbai, Indi, 2019.
24-S. Blank. The four steps to the epiphany: successful strategies for products that win. John Wiley & Sons, 2020.
25-R. Harms and M. Schwery. Lean startup: operationalizing lean startup capability and testing its performance implications. Journal of small business management, 58(1), 200-223, 2020.
26-Q.T. Pham and D.K. Pham. The success of e-commerce startups: an empirical study in Vietnam. International Journal of Innovation: IJI Journal, 9(3), 622-645, 2021.
27-Team The startuplab. [B2C E-commerce Startups] Growth Trends And Future Of B2C E-commerce Industry In India. https://thestartuplab.in/b2c-e-commerce-startups-growth-trends-and-future-of-b2c-e-commerce-industry-in-india, 2021.
28-W. M. Lim. The sharing economy: A marketing perspective, Australasian marketing journal, 28(3), 4-13, 2020.
29-M. Ranjbari, G. Morales-Alonso and R. Carrasco-Gallego. Conceptualizing the sharing economy through presenting a comprehensive framework, Sustainability, 10(7), 2336, 2018.
30-T. L. Gonzalez-Padron. Ethics in the sharing economy: Creating a legitimate marketing channel, Journal of Marketing Channels, 24(1-2), 84-96, 2017.
31-X. Zhu and K. Liu. A systematic review and future directions of the sharing economy: business models, operational insights and environment-based utilities. Journal of Cleaner Production, 290, 125209, 2021.
32-M. R. Habibi, A. Davidson and M. Laroche. What managers should know about the sharing economy, Business Horizons, 60(1), 113-121, 2017.
33-K. Frenken and J. Schor. Putting the sharing economy into perspective, A research agenda for sustainable consumption governance: Edward Elgar Publishing, 2019.
34-K. Stanoevska-Slabeva, V. K. Lenz-Kesekamp and V. Suter. Platforms and the Sharing Economy: An Analysis-Report of the EU H2020 Research Project Ps2Share: Participation, Privacy, and Power in the Sharing Economy, 2017.
35-F. Hawlitschek, B. Notheisen and T. Teubner. The limits of trust-free systems: A literature review on blockchain technology and trust in the sharing economy, Electronic commerce research and applications, 29, 50-63, 2018.
36-W. Suwunniponth. The Success of E-Collaborative in E-Commerce: The Study of B2C Business in Thailand, International Journal of Industrial and Systems Engineering, 8(9), 3036-3040, 2014.
37-L. Zhou, P. Zhang, and H.D. Zimmermann. Social commerce research: An integrated view, Electronic commerce research and applications, 12(2), 61-68, 2013.
38-T.P. Liang and E. Turban. Introduction to the special issue social commerce: a research framework for social commerce, International Journal of electronic commerce, 16(2), 5-14, 2011.
39-J. N. Warfield. Developing interconnection matrices in structural modeling, IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, 1, 81-87, 1974.
40-M. N. Faisal, D. K. Banwet and R. Shankar. Supply chain risk mitigation: modeling the enablers, Business Process Management Journal, 2006.