مروری نظاممند بر بازاریابی چریکی در کسبوکار برخط با استفاده از تکنیک فراترکیب
محورهای موضوعی : اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوری
محمد ناهید محمدی
1
,
محمد جواد تقی پوریان
2
*
,
مريم رحمتي
3
,
داود كيا كجوري
4
1 - اموزش و پرورش سروآباد
2 - مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
4 - عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی ، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بهزعم صاحبنظران حوزه مدیریت، بازاریابی چریکی مناسبترین شیوه برای پاسخ به تغییرات سلیقهای مشتریان در کسب و کارهای برخط پیشرو مضاف بر روشهای معمول است. در این راستا هدف این تحقیق، مروری نظاممند بر بازاریابی چریکی در کسبوکار برخط با استفاده از تکنیک فراترکیب است. این پژوهش جز پژوهشهای کاربردی است و از روش فراترکیب که یکی از روشهای فرا مطالعه است؛ استفادهشده است.. در این تحقیق از سایتهای داخلی ایران داک (IRANDOC)، جهاد دانشگاهی (SID) و سویلیکا (CIVILICA) و از سایتهای خارجی Emerald insight، Scopus و Science Direct (Elsevier) استفادهشده است و تحقیق تعداد 100 متون علمی به زبان فارسی و انگلیسی معتبر در طی یک دهه گذشته شناسایی شدند که درنهایت 23 عنوان پژوهشی با استفاده از روش مهارتهای ارزیابی حیاتی CASP برای تحلیل در نظر گرفته شدند و از طریق روش تحلیل اسنادی شاخصهای اصلی استخراج، کدبندی و طبقهبندی شدند. پس از مطالعه و استخراج کدهای کلیدی درنهایت این کدها با کمک نرمافزار مکس کیودا تجمیع و خوشهبندی شدند که درنهایت در قالب مفاهیم و مؤلفهها تنظیم شدند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بازاریابی چریکی دارای 11 مؤلفه است که شامل: یادگیری بازار، فنآوری، بازاریابی نامتعارف، بازاریابی متعارف، هزینه، ویژگیهای بازاریاب، نوآوری، تمایز، مشتری محور، رقابت محوری و عوامل سازمانی قابلتقسیم است و این نتایج برای تمامی کسبوکارها بهویژه کسبوکارهای برخط که با محدودیت منابع مالی و انسانی روبرو بوده و به دنبال جذب حداکثری مشتری و فروش محصولات هستند کاربرد خواهد داشت.
According to experts in the field of management, guerrilla marketing is the most appropriate way to respond to the changes in customers' tastes in leading online businesses in addition to the usual methods. In this regard, the aim of this research is a systematic review of guerilla marketing in online business using meta-combination technique. This research is one of the applied researches and it is a meta-combination method, which is one of the meta-study methods; In this research, the internal sites of Iran Doc (IRANDOC), Academic Jihad (SID) and Civilica (CIVILICA) and the external sites of Emerald insight, Scopus and Science Direct (Elsevier) have been used, and the research of 100 scientific texts in the language Authentic Farsi and English were identified during the last decade, and finally 23 research titles were considered for analysis using the CASP critical assessment skills method, and the main indicators were extracted, coded and classified through the document analysis method. After studying and extracting the key codes, finally, these codes were aggregated and clustered with the help of Maxqda software, which were finally arranged in the form of concepts and components. The results of this study show that guerrilla marketing has 11 components, which include: market learning, technology, unconventional marketing, conventional marketing, cost, marketer characteristics, innovation, differentiation, customer-oriented, competition-oriented, and organizational factors, and these results can be divided for all It will be used by businesses, especially online businesses that are facing limited financial and human resources and are looking for maximum customer