The effect of software innovation on identity:A social approach according to technological and science rules.
Subject Areas : Entrepreneurship and Mnagement of Knowledge-based FirmsEsmaeil Jahanbakhsh 1 , Nasrin AbSHahi 2 *
1 -
2 -
Abstract :
In recent decades, it is defined that innovation rules have a determinant role in technological evolution process. According to dynamic relationships between rules and innovation, it seems necessary to have a comprehensive look on the technological processes analysis. According to increasing of usage and the effect of technology on the society especially in organizations, it is important to do socio-cultural studies in technology and science area. This study has evaluated informational technology field sociologically, in order to consider the effect of a range of the software renovation of old processes on Esfahan telecommunication customer system in the identity component. This research based on Anthony Giddnes Sociology theories, has determined the survey method and questionnaire technique by using 222 people who were selected through stratified sampling method and specified the relations. All analysis in descriptive and inferential statistics were done by Statistical Package for Social Science (SPSS). The results show that there are two meaningful straight relationships between the software renovation of old processes variable and the users values and theories variable (p<0.001) as well as the software renovation of old processes variable and the users basic trust variable (p<0.001). Also there are two other straight and meaningful relationships between the users values and theories variable and the users self-identity variable (p<0.02) as well as the users basic trust variable and the users self-identity variable (p<0.001). The users basic trust variable (β= 0.26, p<0.001) predicts the users self-identity variable.
1- قانعیراد، سیدمحمدامین، ساختار مدیریت نظام علمی کشور، تهران، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، 1382.
2- طباطبائیان، سیدحبیبالله و عطاپور، محمدرضا، مروری بر قوانین و مقررات علم و فناوری و ارتباط با نوآوری، فصلنامه رشد فناوری سال 10، شماره 40، صص 28 -36، 1393.
3- رحمانی، جبار، فرهنگشناسی: میان رشتگی و علم انسانشناسی، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره پنجم، شماره 3، صص 2-3، 1392.
4- هدایتی، سیدهاشم، ارتباط فرهنگ ملی با فرهنگ سازمانی، مجله تدبیر، شماره 126، صص 26-32، 1381.
5- معتمدی جویباری، مریم، قلیپور آرین، یزدانی چراتی، جمشید، بررسی رابطه مؤلفههای فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات در پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1391، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 23، شماره 102، صص 53-59، 1392.
6- ربانی، علی و ماهر، زهرا، علم و فرهنگ: تأملی بر مهمترین تحلیلهای فرهنگی در جامعهشناسی علم و فناوری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره17، صص 75-82، 1391.
7- معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور، نقشه راه اصلاح نظام اداری مبتنی بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، ابلاغیه ریاست محترم جمهور، ص 27، 1392.
8- ظفریان سرچاهی، فرود، علل پرسهزنی افراد در شهر و پیامدهای اجتماعی آن (مورد مطالعه: شهر شاهینشهر). (پایاننامه کارشناسیارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان، صص 12و84، 1391.
9- کتابی، محمود، سنجش اعتماد اجتماعي و عوامل مؤثر بر آن در مراكز شهرستانهاي چهارمحال و بختياري، جامعهشناسي كاربردي، سال بيست و يكم، شماره 4، صص98-99، 1389.
10- يوسفي، نريمان، شكاف بين نسلها، تهران، نشر جهاد دانشگاهي، ص:80، 1383.
11- ساروخانی، باقر و رفعتجاه، مریم، زنان و بازتعریف هویت اجتماعی، مجله جامعهشناسی ایران، دوره پنجم، شماره 2، صص 135-139، 1383.
12- ساروخانی، باقر و رضایی قادی، خدیجه اینترنت و هویت ملی در میان کاربران، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، سال دوم، شماره پنجم. 1391.
13- .نوابخش، مهرداد، هاشمنژاد، فاطمه، زادشم پور، وحيد بررسي آثار اينترنت و موبايل در تغيير هويت جوانان 29-15 سال استان مازندران، نشریه جامعهشناسي مطالعات جوانان، شماره 1. 1389.
14- حافظنيا، محمدرضا تأثیر جهانیشدن بر هویت ملی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران)، فصلنامه ژئوپليتيك، سال دوم، شماره سوم و چهارم. 1385.
15- .آلمال، فرنگیس سیمای هویت اجتماعی جوانان ایرانی، فصلنامه مطالعات ملی، سال دوازدهم، شماره سوم. 1390.
16- .باقریان، امیر رسانهها، زندگی شهری و حقوق شهروندان، تهران، کتاب سمینار رسانه و آموزش شهروندی، ص 51، 1390.
17- كوئن، بروس، درآمدی به جامعهشناسی، محسن ثلاثی، تهران، انتشارات توتیا. ص16 و ص 87، 1386.
18- مصطفوی، فرحناز، تأثیر رسانههای جمعی در تغیر نگرش و فرهنگ ترافیک، فصلنامه راهور، شماره 5. ص 2،1388.
19- رابرتسون، يان، درآمدي بر جامعه: با تأكيد بر نظريههاي كاركردگرايي، ستيز و كنش متقابل نمادي، ترجمه حسين بهروان، مشهد، آستان قدس رضوي، 1374.
20- گیل، دیوید و آدامز، بریجت، الفبای ارتباطات، رامین كریمیان و دیگران، تهران، مركز مطالعات و تحقیقات رسانهها، چاپ اول، ص 9.
21- دفلور، ملوین و دنیس، اورت دی (1383) شناخت ارتباطات جمعی، سیروس مرادی، تهران، انتشارات دانشكده صدا و سیما، چاپ اول، ص 6. 1384.
22- مک کوایل، دنیس، درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، 1382.
23- ستوده، هدايتالله، مقدمهاي بر آسيبشناسي اجتماعي، نشر نور، ص 20، 1373.
24- ازكیا، مصطفی، جامعهشناسی توسعه، تهران، مؤسسه نشر كلمه، 1377.
25- .مهدیزاده، شراره، تلویزیون و نوگرایی، دانشگاه تهران، رشته جامعهشناسی، مقطع دکتری، 1381.
26- گيدنز، آنتوني، پيامدهاي مدرنيت، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، نشر مركز، 1377.
27- گيدنز، آنتونی، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی، 1378.
28- ریتزر، جورج، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی، چاپ 6، صص 700-725، 1381.
29- گيدنز، آنتونی، چشماندازهاي جهاني، ترجمه محمدرضا جلاييپور، تهران، طرح نو، ص 25، 1384.
30- گيدنز، آنتونی، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی، صص63-67 ،ص 102، 1378.
31- ترنر، جاناتان اچ، پیدایش نظريههاي جامعهشناختي، ترجمه عبدالعلي لهساييزاده، شيراز، انتشارات فرهنگ، ص 10، 1371.
32- مهدیزاده، شراره، تلویزیون و نوگرایی، دانشگاه تهران، رشته جامعهشناسی، مقطع دکتری، صص ۹۷و۹۶. صص 124-142، 1381.
33- جنکینز، ریچارد، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یار احمدی، تهران، نشر شیرازه، ص:16، ص: 103، ص: 216، ص: 289، 1381.
34- تافلر، آلوین موج سوم، ترجمه شهیندخت خوارزمی، تهران، نشر نو، چاپ چهارم، 1368.
35- Epstein, S Culture and science / technology: Rethinking knowledge, culture, materiality and nature, The Annals of American academy of political and social science.p:175, 2008.
36- Beck, U Risk society: toward a new modernity, Translated by Mark Ritter, London: sage, 1997.
37- Everse, H.D Epistemic cultures: toward a new sociology of knowledge, Germany: Bielefeld, 2002.
38- Stehr, N The fragiality of modern societies: knowledge and risk in the information age, London: sage publication, 2001.
39- KnorrCetina, K Culture in global knowledge society: knowledge culture and epistemic culture, interdisciplinary science Reviews, Vol. 32, No. 4.pp:361-362, 2007.
40- KnorrCetina, K The temporalization of financial markets: global microstructure , American jornal of sociology, Vol. 101, issue 4, 2002.
41- Kraut, Robert; Lundmark, Vicki; Patterson, Michael; Kiesler, Sara; Mukopadhyay, Tridas; & Scherlis. William (1998). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, Vol.53, No9.
42- Hampton, Keith N. & Wellman, Barry (2000).Examining community in the digital neighborhood early results from Canada’s Wired suburb. In Toru Ishida and Kathering Isbister (eds.) Digital cities: technologies, experiences, and future perspectives. Lecture Notes in Computer Science 1765. Heidelberg, Germany: Springer- Verlag.
43- Inkeles, Alex (1976). Become modern. Individualchang in six developing contries. Massachusetts; Harvard univercity press Cambridge.
44- Sharma, S.L (1986). Development socio- cultural dimensions. Rawat publications.
45- Graunt lett, David (2001). About Anthony Giddens: structuration theory, http://www.theory. org. uk/giddens.