The Role of IoT Technology Features in Perceived Value Creation, Intention to Advertise and Continue to Receive Customer Services at Sepah Bank
Subject Areas : Technology Development Infrastructures and Supporting organizationsYaser Ghasemi Nezhad 1 * , hamidreza fallah lajimi 2 , Ahmad Sheikhol-Islami Tonekaboni 3
1 -
2 - Assistant Professor / University of Mazandaran
3 - Department of Information Technology Management, Faculty of Management, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran
Keywords: Value Creation, Internet of Things, Information Technology, Sepah Bank,
Abstract :
The use of IoT in the banking industry leads to the provision of various banking products and services to customers. New digital innovations, including the Internet of Things, have also created a competitive market for banks, and banks need to adapt their practices accordingly. Therefore, in the present study, value creation with IoT technology was investigated in Sepah Bank. For this purpose, the statistical population of this research includes 130 employees of all departments of the information technology department of Sepah Bank. Using Morgan table, the number of statistical samples of this research was 86 people. For inferential analysis of data obtained from standard questionnaires, based on Balaji & Roy research (2017), the correlation method based on structural equation modeling with partial least squares approach and SPSS and SmartPLS software were used. The results of the study showed that the perceived excellent performance had a positive and significant effect on the shared value creation and the intention to continue receiving services from the Internet of Things, as well as the perceived aesthetic demand on the perceived value creation and excellent performance of The Internet of Things and the intention to continue receiving services and the intention to verbally advertise has had a positive and significant effect, as well as the intention to continue receiving services has a positive effect on the intention to verbally advertise customers, but perceived ease of use and perceived existence do not have a positive effect on perceived shared value creation.
[1] محمد شفیعی، مجید؛ هادی. تیموری و شیوا. دلیلی. فناوري اطلاعات در نظام بانکی: کیفیت خدمات بانکداري الکترونیک و وفاداري مشتري (مطالعه مشتریان بانک ملی اصفهان). مجله نوآوری در مدیریت سیستم و فناوری با رویکرد هوشمندسازی کسب و کار. دانشگاه الزهرا. 1394.
[2] آشنا، علی و کسری. زمانی. (۱۳۹۸). چهارچوبی برای بررسی برنامههای اینترنت اشیاء در مدلهای کسب و کار، پنجمین کنفرانس دستاوردهای نوین و به روز در علوم مهندسی و فناوریهای جدید، رشت، سازمان بسیج مهندسی صنعتی استان گیلان.
[3] صباغ زاده، فرزانه؛ نرگس. بازیان و محبوبه مهرانفر. اینترنت اشیاء و کاربرد آن در بانکداری، هفتمین کنفرانس ملی کاربردهای حسابداری و مدیریت، تهران، گروه ارتباط طلایی آسیا. 1397.
[4] ملکی، علیرضا. بررسی مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی به کمک استانداردهای GS1 در صنعت خرده فروشی. نشریه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران. 1397.
[5] نوری شمس آباد، محمود. کاربردهای اینترنت اشیاء در خدمات بانکی. مجله مشاوره مدیریت کسب و کار، توسعه تجاره دلیران دنا. 1398.
[6] حسینی، میرزا حسین و سمیه. قادری. مدل عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره3 (36). صص 89-115، 1389.
[7] اولریش، دیو و بروک بانک، وین. طرح ارزشآفرینی منابع انسانی. ترجمۀ مسعود بینش، افشین دبیری، رضا قرائیپور. ناشر: تهران : آهار: مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، 1385.
[8] رهنمای رودپشتی، فریدون و اکبر. افتخاری علی آبادی. تدوین استراتژی با رویکرد ارزش آفرینی در موسسات مالی. مجله مهندسی مالی و مدیریتی پرتقوی. شماره چهارم. 1389.
[9] زاهدیان نژاد، محمود؛ علیرضا. حسن زاده و علی. شایان. چارچوب مرجع پیاده سازی اینترنت اشیاء در بانکداری، شانزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت (علمی-پژوهشی)، تهران، دانشگاه الزهرا(س). ۱۳۹۸.
[10] کارگرشریف آباد، محمد؛ محسن گرامیو احمدعلی یزدان پناه. شناسایی فاکتورهای موثر در پذیرش اینترنت اشیاء از دیدگاه کاربران با استفاده از مدل تکمیلی TAM ارایه شده در مدل گایو و بای. مورد مطالعه: مشتریان شرکت ارتباطات سیار ایران همراهاول، فصلنامه رشد فناوری 15 (58). ۱۳۹۸.
[11] رضائی نور، جلال و مجتبی. مشایخی. بررسی تاثیر اینترنت اشیاء بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه اي خلق دانش مورد مطالعه (بانک مهر اقتصاد استان تهران). مجله مدیریت و اطلاعات. سال چهارم، شماره دوم (11). 1397.
[12] موسوی، سید علیرضا. ارائه مدل ارزش آفرینی در صنعت خدمات بانکداری (مطالعه موردی: بانک ملی استان فارس). مجله مدیریت بازاریابی. شماره 37. 1397.
[13] زمانی، محمود؛ رضا. قورچی بیگی و روح اله قاسمی. شناسایی الزامات و کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت بانکداری بر اساس تجارب بین المللی، هفتمین همایش ملی بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، تهران، پژوهشکده پولی و بانکی. ۱۳۹۶.
[14] پاشوی، قاسم؛ جواد. امانی؛ میر محمدحسین. عباسزاده و هیمن. خضری آذر. مقدمه ای بر معادلات ساختاری به روش PLSو کاربرد آن در علوم رفتاری. ناشر دانشگاه ارومیه، 266 ، 1393.
[15] Gautier, P. " Customer relationship management"(CRM) in the Internet of Things. By Philippe GAUTIER on Friday 23 September 2011, 12-31- Web 3.0 / Internet of Things / Internet des Objets – Permalink, 2011.
[16] Singh, C., Pattanayak, D., Dixit, D., Antony, K., Agarwala, M., Kant, R., ... & Mathur, V. Frauds in the Indian banking industry. IIM Bangalore Research Paper, (505)., 2016.
[17] Daunt, K. L., and Harris, L. C. Consumer showrooming: Value co-destruction. Journal of Retailing and Consumer Services, 38(May), 166–176, 2017.
[18] Madakam, S., Ramaswamy, R., & Tripathi, S. Internet of Things (IoT): A literature review. Journal of Computer and Communications, 3(05), 164, 2015.
[19] Al-Fuqaha, A., Guizani, M., Mohammadi, M., Aledhari, M., & Ayyash, M. Internet of things: A survey on enabling
technologies, protocols, and applications. IEEE communications surveys & tutorials, 17(4), 2347-2376, 2015. [20] Costa, K. A. P., Munoz, R., Albuquerque, V. H. C. De, Papa, P., Lisboa, C. O., Munoz, R., & Albuquerque, V. H. C. De. Internet of Things : A Survey on Machine AC PT. Computer Networks, 151, 2019.
[21] Madhani, P. M. Enhancing customer lifetime value in fast fashion retailing with RFID initiatives. International Journal of Business and Globalisation, 15(2), 205–237, 2015.
[22] Ranjan, K. R., & Read, S. Value co-creation: concept and measurement. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(3), 290-315, 2016.
[23] Diène, Bassirou, et al. "Data management techniques for Internet of Things." Mechanical Systems and Signal Processing 138: 106564, 2020.
[24] Li, W., Antipolis, S., Tropea, G., Abid, A., Antipolis, S., & Detti, A. Review of Standard Ontologies for the Web of Things. 2019 Global IoT Summit (GIoTS), 1–6, 2019.
[25] Bataev, A. V., Rodionov, D. G., & Kosonogova, E. S. Evaluation of efficiency of using bank smart-card in Russian financial institutions. International Conference on Information Networking, 2018- Janua, 589–593, 2018.
[26] Saxena, S., & Ali Said Mansour Al-Tamimi, T. Big data and Internet of Things (IoT) technologies in Omani banks: a case study. Foresight, 19(4), 409–420, 2017.
[27] Rimer, S. An IoT architecture for financial services in developing countries. 2017 IST-Africa Week Conference, IST-Africa 2017.
[28] Jacintha, V., Tamilarasu, S., & Students, S. Y. An IOT Based ATM Surveillance System. IEEE International Conference on Computational Intelligence and Computing Research (ICCIC), 1–6, 2017.
[29] Balaji, M. S., & Roy, S. K. Value co-creation with Internet of things technology in the retail industry.Journal of Marketing Management,33(1-2),7-31, 2017.
[30] Nataliia, L., & Elena, F. Internet of things as a symbolic resource of power. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 166, 521-525, 2016.
[31] Dineshreddy, V., & Gangadharan, G. R. Towards an Internet of Things framework for financial services sector. 3rd International Conference on Recent Advances in Information Technology, RAIT, 177–181, 2016.
[32] Hoffman, D. L., & Novak, T. P. Emergent experience and the connected consumer in the smart home assemblage and the Internet of things. The Center for the Connected Consumer; The George Washington University School of Business, 2015.
[33] Moon, H., Park, J., & Kim, S. The importance of an innovative product design on customer behaviour: Development and validation of a scale. Journal of Product Innovation Management, 32(2), 224–232, 2015.
[34] Molina-Castillo, F.-J., Lopez-Nicolas, C., & Soto-Acosta, P. Interaction effects of media and message on perceived complexity, risk and trust of innovative products. European Management Journal, 30(6), 577–587, 2012.