تحليل سيستم مديريت دانايي با استفاده از رويكرد فناوري و رويكرد منابع انساني
محورهای موضوعی : مديريت دانشساره خزائلی 1 * , ندا سادات خواسته 2 , امیر البدوی 3
1 - -
2 - -
3 - -
کلید واژه: مديريت دانايي, رويكرد مدیریت انساني, رویکرد مدیریتی فناوري.,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر كه دوران رشد و تغييرات سريع و همچنين بهرهبرداري از فناوري است رويكرد جديدي در اقتصاد و مديريت ظهور پيدا كرده كه توجه ويژهاي به منابع دانايي نسبت به ديگر منابع سازماني دارد. در اين نگرش به دو نوع منبع توجه ويژهاي شده است، يكي منابع سيستمي و فناوري و ديگري منابع انساني. نوع نگرش به این دو نوع منبع منجر به دوگونه نگاه متفاوت به مديريت دانايي ميشود، يكي نگاه فناوري و ديگري نگاه انساني. در بررسی علت عدم موفقيت غالب پروژههاي مديريت دانايي از اين چشمانداز که دو رویکرد مدیریت منابع انسانی و رویکرد منابع فناوری در سازمانهای دانایی محور را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و با این نگرش به دلیل عدم موفقیت سازمانها در پروژههای مدیریت دانایی و شناسایی اهمیت این رویکردها در موفقیت فرایند مدیریت دانایی بپردازيم این تحقیق انجام شد. در تحقيق نمونهها در ادبیات دریافتیم كه نميتوان فناوري و فوايد آن را نادیده گرفت اما در عین حال برای رهایی از خشك و رسمي بودن محيط سازمانها و صنعت بايستي مديريت منابع دانايي غير فناورانه (انسانی) را در راس امور مدیریت در سازمان قرار داد. برای اینکه هم بتوان از مزایای فناوری استفاده کرده و از مضرات آن در ایجاد روحی خشک در شرکتها متضرر نبود باید مديريت منابع دانايي سازمان به نوع فناوری که در همکاری با منابع انسانی در فرایند مدیریت دانایی باشد توجه داشته باشد و فناوری در تقابل با منابع انسانی نباشد. در تحقیقات انجام شده و مطالعات صورت گرفته نوع فناوری ارتباطات و اطلاعات نوع فناوري است كه با زیرساختهای شبكهاي (اكسترانت اینترانت و اینترنت) ميتواند محیطی مناسب را برای مدیریت منابع انسانی فراهم کند.
These days, high growth and rapid changes in technology on the one hand, and the utilization of new approaches emerged in the economy and management literature on the other, make knowledge resources become more important than other organizational resources. This viewpoint is based on two main sources; one of them is IT resource and the other is human resource. This kind of attitude to these sources leads to two different approaches of knowledge management: one is related to IT resource and the other is related to human resource. In the investigations about the causes of failure in the most knowledge management projects in knowledge-based organizations, human resource and IT resource approaches are studied separately. In this paper, by these approaches, not only has been the causes of failure in knowledge management projects investigated, but also the importance of these approaches has been studied, too. The study shows that the technology and its benefits cannot be ignored. At the same time, for making organizations less formal, non- technological resource (human resource) management should be at the helm of management priorities. In order to use technology advantages while avoiding its disadvantages, organizations' knowledge resource management should pay attention to the alignment between its technology and human resources. Furthermore, studies show that network infrastructures (extranet, intranet and internet) can provide a proper environment for human resource management.