دانشگاه كارآفرين ، نظام ملي نوآوري و توسعه مبتني بر دانايي
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيمهدی فاتح راد 1 , حمید رضا تقی یاری 2
1 - رئیس مرکز کارآفرینی و مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف
2 - دانشکاه شهید رجایی
کلید واژه: كارآفريني , دانشگاه كارآفرين, نوآوری فناورانه, نظام ملي نوآوري, توسعه (اقتصاد)مبتنی بر دانایی,
چکیده مقاله :
تحقق توسعه مبتني بر دانايي كه از محورهاي اصلي چشمانداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه كشور است، نيازمند تشكيل و توسعه نظام ملي نوآوري به عنوان هادي و تسهيلكننده نظاممند تحقق نوآوري در سطوح كلان، ميانه و خرد در جامعه است. اين نظام با محوريت و بر پايه دانشگاه كارآفرين به عنوان نسل سوم دانشگاه، ظهور و بروز پيدا ميكند. بدين ترتيب، با بروز تحول در دانشگاه هاي سنتي و پذيرش نقش توسعه اقتصادي، دانشگاه كارآفرين علاوه بر آموزش و پژوهش، عامل تحقق نوآوري فناورانه به ويژه در فضاي فناوريهاي پيشرفته ميگردد و از اين طريق پايه هاي نظام ملي نوآوري مستحكم و زمينه براي تحقق توسعه مبتني بر دانايي فراهم ميشود. اين امر در كشورهاي مختلف دنيا و مستقل از فرهنگ و بوم داراي نمونه هاي موفق فراواني است كه بر پايه مفاهيم ياده شده به برخي از آنها ميپردازيم.
nowledge-based development as the key element of the countrys 20- year National Vision as well as the fourth Development Plan requires National innovation system (NIS) to facilitate innovations in both macro and micro social levels. The NIS system emerges as functions based on entrepreneur university as the third generation university to succeed. Therefore, alongside education and research, undergoing big changes of traditional universities and accepting economical development, brings about the conductivity of technological innovations especially in high tech environments. This, in turn, strengthens the NIS foundations providing a proper platform for knowledge-based development. This has many positive and successful examples worldwide regardless of culture or boudndaries. The paper deals with different aspects of this subject.