تأثیر دوسوتوانی نوآوری بر دانش صادراتی و عملکرد محصولات جدید در بازارهای صادراتی
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتمصطفی ابراهیم پور ازبری 1 * , میلاد هوشمند چایجانی 2 , محسن اکبری 3
1 - ادبیات و علوم انسانی
2 - دانشگاه گیلان
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: دوسوتوانی, دانش صادراتی, مزیت رقابتی, عملکرد محصولات جدید.,
چکیده مقاله :
صادرات یکی از فعالیتهای مهم اقتصادی تأثیرگذار بر موفقیت شرکتهای مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیستها بوده است. این میزان توجه به واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بینالمللی و همچنین به سبب ویژگیهای سودمندی که صادرات در توسعه و پیشرفت شرکتها دارد، بسیار حائز اهمیت است. از اینرو همواره شرکتها به دنبال کسب اطلاعات و ترویج دانش صادراتی در زیر مجموعههای مختلف خود بودهاند تا بتوانند عملکرد موفق خود را در زمینه صادرات تضمین نمایند. از جمله رویکردهایی که میتواند در ایجاد دانش صادراتی مؤثر باشد، دوسوتوانی در سازمان است. دوسوتوانی با ایجاد دو قابلیت کلیدی (اکتشاف و بهرهبرداری) در شرکتهای صادراتی، موجبات استفاده اثربخش و کارا از دانش بازار صادراتی را فراهم کرده و بدین ترتیب زمینهساز توسعه نوآوری در محصولات شرکت میباشد. در واقع دوسوتوانی با توانمند کردن سازمانها، به آنها در تولید محصولات جدید مناسب برای محیط رقابتی بینالمللی کمک مینماید. لذا مقاله حاضر با ارئه مدلی نظری براساس پیشینه پژوهش و با تأکید بر استفاده از اطلاعات و دانش صادراتی در عرصه بینالمللی، نقش دوسوتوانی را در ایجاد دانش صادراتی مؤثر بهمنظور رقابت کارآمدتر و توسعه و تولید محصولات جدید مورد بررسی قرار داده است.
Export is one of the most important economic activities in the success of firms that has attracted attention of researchers and strategists. This attention is because of the convenience in using this strategy in entering in other international markets and due to benefits of export in development firms. This has motivated firms to acquire export knowledge and train it in their companies in order to guarantee their successful performance in expert. Ambidexterity is an approach that can be effective in terms of creating export knowledge. Ambidexterity, (with two dimensions of exploitation and exploration) in export companies, helps organizations to use export knowledge more effectively and efficiently, in other words ambidexterity can help export companies acquire learning capabilities as a learning organization. As a result, this learning capability can lead to more proper new products in competition. This paper investigates the effect of innovation ambidexterity on export knowledge and new product performance. In literature section we reviewed export and competition in international markets, innovation, export knowledge and competition power, ambidexterity and its dimensions and new product development. After reviewing the literature, we created a model based on the literature and experts views. Experts verified our model and the proposed hypotheses after some discussions. Our proposed model shows that ambidexterity and its dimensions has a positive effect on export knowledge and an effect on export performance while export knowledge has a positive effect on export knowledge.