عوامل موثر بر نوآوری پذیری صنعت اپراتوري تلفن همراه در گذار به سمت موبایل باند پهن؛ مورد مطالعه کشور ايران
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتبیتا کمالی 1 * , حجتاله حاج حسینی 2 , مهدی الیاسی 3
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: نوآوری, نوآوري پذيري, صنعت اپراتوري تلفن همراه, موبایل باند پهن, , , , ,
چکیده مقاله :
هدف از اين مقاله بررسي عوامل موثر بر نوآوری پذیری صنعت اپراتوري تلفن همراه در خارج و داخل کشور مي باشد که با رويکرد تحقيقات ترکيبي و با استفاده از مطالعه موردي، انجام شده است. با توجه به اينکه صنعت مخابرات یكی از صنایع كلیدی كشور از منظر اقتصادي و فناوري است و میتواند موتور محرك بسیاری از فناوریهای پیشرفته دیگر در كشور باشد اين بررسي می تواند يافتههاي مناسبي براي صنعت مخابرات کشور به صورت عام و شرکت هاي اپراتوري کشور به صورت خاص داشته باشد. در نتيجه در اين تحقيق به بررسی عوامل موثر بر نوآوری پذیری اپراتورهاي کشور در گذار نسلي از نسل 2 به سمت موبايل باند پهن پرداخته شده است. در ابتدا با مرور ادبيات تحقيق اهميت نوآوري در صنعت بيان شده و سپس عوامل موثر بر نوآوري پذيري در قالب چاچوب مفهومي نشان داده شده است که شامل عوامل دروني؛1) ساختار زنجيره ارزش 2) مدل کسب و کار 3) همگرايي و هم سويي سازماني و 4) همگرايي فني(تجهيزات قديم و جديد) و عوامل بيروني؛ 1) پذيرش تکنولوژي توسط بازار و 2) نهادهاي تنظيم مقررات مي باشد. و در نهايت از طريق مصاحبه با خبرگان صنعت صحت مدل و عوامل آن سنجيده شده است.
This paper aims to investigate the factors affecting the innovativeness of the telecommunications in transition towards mobile broadband. The methodology is qualitative through a case study approach. Since telecom is one of the key industries in terms of economy and technology It can be a driving force behind many of other high-tech industries, The findings of this study may applies for telecommunication industry in general and mobile operators in particular. first a literature review discusses the importance of innovation in the industry And then the factors affecting the innovation modelized within a conceptual framework that includes internal factors such as, 1) the structure of the value chain 2) business model, 3) integration and organizational side, and 4) integration technology (between old and new equipment), and external factors includes, 1) the adoption of technology by the market and 2) regulatory. In order to validate the proposed model, a set of interviews with industry experts has been deployed.