شناسایی و اولویتبندی خدمات قابل ارائه پارکهای علم و فنآوری به شرکتهای فعال در عرصه فنآوریهای نرم
محورهای موضوعی : پارکهاي علم و فناوري و مراکز رشدسعيد شوالپور 1 * , صادق حسينزاده ملکي 2 , مهدي غفوريفرد 3 , ميرسامان پيشوايي 4
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - دانشگاه جامع علمی کاربردی
4 - دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: پارک علم و فنآوری فنآوری نرم خدمات فرهنگی شرکتهای کوچک و متوسط صنایع خلاق,
چکیده مقاله :
با گذشت بیش از دو دهه از شکل گیري پارك هاي علم و فن آوري در ایران، برخی چالش هاي متعدد موجب شده که با توجه به مأموریتی که براي آن ها تعریف شده است، پارك ها نتوانند خدمات قابل توجهی برای شرکت های فعال در عرصه فنآوری های نرم کشور داشته باشند. یکی از چالش هایی که پارك هاي علم و فناوري در کشور با آن مواجه هستند، نبود معیار مشخصی برای تعیین خدمات بهینه قابل ارائه به توسعه شرکت های فعال در عرصه فنآوری های نرم است. از این رو در این پژوهش سعی شده با بررسی مدل های مختلف جهانی از پارک های علم و فنآوری های نرم و همچنین بررسی میدانی نظرات برخی فعالان این عرصه در داخل، پیشنهاداتی را جهت تقویت و توسعه خدمات پارک های علم و فنآوری و با هدف گسترش و ارتقای شرکت های کوچک و متوسط در عرصه تکنولوژی های نرم ارائه شود. در این مطالعه از روش فرایند مرور منابع و همچنین مصاحبه کیفی غیر ساختاری جهت گردآوری اطلاعات و جهت جمع بندی پژوهش نیز از روش تصمیم گیری چند معیاره تاپسیس فازی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر بیانگر آن است که خدماتی مانند اعطای وام های کم بهره، ارائه پیشنهاد درباره خطرهای پیشبرد و توسعه شرکت ها، انتقال تجربیات مورد نیاز شرکت ها از جمله تحلیل بازار، ویژگی های جمعیتی و نیازهای آنان برای توسعه و موفقیت این شرکت ها حائز اهمیت فراوانی است.
Formation of science and technology parks in Iran dates back to more than two decades. However, there are numerous challenges for the mission defined for them; parks cannot significantly give services to companies operating in the country's soft-technology. One of the challenges that science and technology parks in the country are facing is a certain criteria to determine optimum services provided for development of companies operating in the field of software technology. Hence, this research has been trying to examine the various models of science and technology parks global software as well as field study, the opinions of some activists inside the arena, proposals for boosting and developing science and technology and services parks aimed at expanding and upgrading small and medium-sized interpreneurship in the field of software technologies. The process of this study includes reviewing the resources as well as qualitative non-constructive interviews to collect information and also to wrap up the research method of fuzzy decision-making. The results of the present study suggests that basic services, such as low-interest loans, endangers promoting and developing companies, transfer of experience required for companies, including a market analysis and demographic characteristics of their needs for development and success of these companies