رشد فناوری، تغییر یادگیری
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتحامد عباسی کسانی 1 * , غلامرضا شمس مورکانی 2
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ظهور فناوري اطلاعات و ارتباطات دريچهي جديدي را فراروي انسان گشوده و بر جنبههاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي او تأثير گذاشته است. انسان سعي کرده است با افزايش دانش خود در اين زمينه از آن به شکلهای گوناگون استفاده کند که از جمله آنها در آموزش و یادگیری است. پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نقش بسیار مهمی در نحوه آموزش و یادگیری داشته است. ظهور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی موجب شده است که آموزش و یادگیری از حالت سنتی (چهره به چهره) خود فاصله گرفته و به سمت شیوههای نوین برود. در واقع نحوه آموزش و یادگیری انسانها متفاوت شده است و دلیل این امر را در تغییرات و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوان جست. هدف از این پژوهش، بررسی تغییرات یادگیری در اثر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد. این پژوهش یک پژوهش مروری میباشد و از روش کتابخانهای و مطالعه عمیق ادبیات موجود در مقالات و کتب مرتبط داخلی و خارجی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، انواع یادگیری، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری، یادگیری چهره به چهره، یادگیری از راه دور، یادگیری مکاتبهای، یادگیری الکترونیکی، یادگیری سیار، و یادگیری ترکیبی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پژوهش نشان میدهد که هر چه از گذشته فاصله گرفته میشود و در مسیر آینده گام برداشته میشود، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری بیشتر شده و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب شده است که افراد به سمت یادگیری از راه دور، مادامالعمر، شخصیسازی شده، شبکهای، فارغ از زمان و مکان، و ... حرکت کنند.
The emergence of information and communication technology has opened a new window to human and has affected different aspects of his personal and social life. People effort to use ICT in many different ways by increasing their knowledge in this filed, such as using ICT in teaching and learning methods. ICT has a very important role in teaching and learning method. In fact, the role of ICT in evolving teaching and learning method is considerable. This paper aimed to investigate the ICT impact on the learning method changes. This study is a kind of review one. The library method and the deep study of available literature in related domestic and international essays and books in ICT field, Different learning method, the effect of ICT on learning, mobile learning, distance learning, correspondence learning, electronic learning, mobile learning, and blended learning are used to gather information. Research shows that the ICT progresses cause people move toward distance, lifelong, personalized and network learning apart from time and place.