تحلیل دروننگری به مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر نرم با تأکید بر مضامین کهنالگوها
محورهای موضوعی : مديريت دانشحمزه امین طهماسبی 1 * , سیّد سینا معصومی 2
1 - دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
2 - دانشگاه یزد، یزد، ایران
کلید واژه: مدیریت کیفیت نرم, مدیریت کیفیت فراگیر, روش درون نگری, کهنالگو, فلسفه کیفیت.,
چکیده مقاله :
کیفیت نمایانگر یک فلسفه، ترکیبی از روشها و شیوهها و همچنین تعهد به تعالی است و بهعنوان یک محرک مهم مزیت رقابتی پایدار، مورد توجه در تحقیقات نظری بوده است. در طی زمان مفهوم کیفیت دچار تکامل شده و اکنون زمان مناسبی برای تأمل در فلسفه کیفیت است. مفاهیم مدیریت کیفیت امروزی همان یافتههای انسان در طول تاریخ است که در مسیر رشد و بهبود تجربه شده و به خاطره سپرده شده است؛ لذا استفاده از کهنالگوها میتواند منجر به درک بهتر دادههای بیواسطه، حاصل از تجربه روانی شود و فهم بهتر جریانهای نرم و سخت مدیریت کیفیت ممکن شود. جهت تجزیهوتحلیل کهنالگوهای مرتبط با این دو رویکرد مسلط از روش کیفی دروننگری استفاده شد. از اینرو با دوازده تن از خبرگان دانشگاهی درخصوص مفهوم مدیریت کیفیت نرم مصاحبه به عمل آمد و در نهایت مدلی بومی برای مدیریت کیفیت نرم ارائه شد. جهت سنجش مدل، از روش کمی تحلیل مسیر استفاده شده و مطابق با مؤلفههای استخراجی پرسشنامهای تدوین گردید و در اختیار مدیران 64 واحد اقتصادی فعال در استان گیلان قرار گرفت. مؤلفههای استخراجی از منابع کتابخانهای مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و سه متغیر «هنجاری» (بیانگر تعبیرها، تفسیرها و سیستمهای معانی مشترک در میان گروهها) «رابطهای» (توصیفکننده روابط انسانی در داخل و خارج سازمان) و «ساختاری» (تعیینکننده الگوها در داخل سازمان) تبیین شد. طبق نظر خبرگان روابط علی- معلولی میان متغیرها تعریف شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این مطالعه رهنمودهای مدیریتی و راهبردهای عملیاتی را منطبق با ابعاد تحلیلشده مدیریت کیفیت نرم در اختیار قرار میدهد.
Quality represents a philosophy, a combination of methods and practices, as well as a commitment to excellence, and has been considered in theoretical research as an important driver of sustainable competitive advantage. The concept of quality has evolved over time, making it a good time to reflect on the philosophy of quality. The concepts of quality management today are derived from human findings that have been experienced, evolved, and remembered throughout history. Therefore, the use of archetypes can lead to a better understanding of direct data from psychological experience and a better grasp of the soft and hard aspects of quality management. For this purpose, the qualitative method of introspection was used to analyze the archetypes related to these two dominant approaches. Twelve academic experts were interviewed about the concept of soft quality management, and a local model for soft quality management was presented. To measure the model, the quantitative method of path analysis was employed, and a questionnaire was developed based on the extracted components. This questionnaire was provided to the managers of 64 active economic units in Guilan province. The components extracted from library resources were analyzed, and three “normative” variables (expressing interpretations and explaining systems of common meanings among groups), “relational” variables (describing human relations within and outside the organization), and “structural” variables (determining patterns within the organization) were explained. According to experts, causal relationships between variables were defined and evaluated. The results of this study provide management guidelines and operational strategies in accordance with the analyzed dimensions of soft quality management.
1- ابراهیمپور، مصطفی؛ عباسی، رضا؛ معصومی، سیّد سینا. "مدیریت کیفیت و بهرهوری"، انتشارات دانشگاه گیلان، رشت، 1397.
2- خنیفر، حسین؛ مسلمی، ناهید. "مبانی و اصول روشهای پژوهش کیفی جلد دوم"، انتشارات نگاه دانش.
3- رجبیپور میبدی، علیرضا؛ امینطهماسبی، حمزه؛ معصومی، سیّد سینا. "معماری فرایندهای مدیریت کیفیت نرم براساس الگوی APQC"، فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، دوره 10، شماره 1، صص 45-64، 1399.
4- رجبیپور میبدی، علیرضا؛ آندواژه، لیلا؛ معصومی، سیّد سینا؛ قاسمی همدانی، ایمان؛ کناریزاده، ایمان. "تجزیهوتحلیل مدیریت کیفیت نرم در مدل سهشاخکی با استفاده از پدیدارشناسی"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 18، شماره 39، صص 31-42، 1399.
5- عندلیب اردکانی، داوود. "روشهای تحقیق و آمار با رویکرد حل مسأله"، انتشارات ترمه، تهران، 1395.
6- معصومی، سیّدسینا؛ امینطهماسبی، حمزه. "پیکربندی مطالعات مدیریت کیفیت نرم با استفاده از روش کیفی تحلیل اسنادی"، فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، دوره 10، شماره 1، صص 45-64، 1400.
7- Anninos, L. N., & Chytiris, L. “Searching for excellence in business education”. Journal of Management Development, Vol. 30, No. 9, pp.882-892. 2011.
8- Patyal, V. S., & Koilakuntla, M. “Relationship between organizational culture, quality practices and performance: conceptual framework”. International Journal of Productivity and Quality Management, Vol. 19, No. 3, pp.319-344. 2016.
9- Li, D., Zhao, Y., Zhang, L., Chen, X., & Cao, C. “Impact of quality management on green innovation”. Journal of Cleaner Production, Vol. 170, pp.462-470. 2018.
10- Flynn, B. B., Schroeder, R. G., & Sakakibara, S. “A framework for quality management research and an associated measurement instrument”. Journal of Operations management, Vol. 1, No. 4, pp.339-366. 1994. 11- Dahlgaard, J. J., Khanji, G. K., & Kristensen, K. “Fundamentals of total quality management”. Routledge. 2008.
12- Sternad, D., Krenn, M., & Schmid, S. “Business excellence for SMEs: motives, obstacles, and size-related adaptations”. Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 30, No. (1-2), pp.151-168. 2019.
13- Chakraborty, A., Mutingi, M., & Vashishth, A. “Quality management practices in SMEs: a comparative study between India and Namibia. Benchmarking: An International Journal, Vol. 26, No. 5, pp. 1499-1516.2019.
14- Olszewska, A. M. “Research issues undertaken within quality management–overview of selected literature and a knowledge map”. Procedia Engineering, Vol. 182, pp.518-523. 2017.
15- Anninos, L. N. “The archetype of excellence in universities and TQM”. Journal of Management History, Vol. 13, No. 4, pp.307-321. 2007.
16- Mia, M. M., Majri, Y., & Rahman, I. K. A. “The Impact of Soft TQM Practices on Organizational Enactment: A Mediating Role of OHSAS18001 Standard”. International Journal of Social Sciences Perspectives, Vol. 4, No. 1, pp.1-11. 2019.
17- Gutierrez-Gutierrez, L. J., Barrales-Molina, V., & Kaynak, H. “The role of human resource-related quality management practices in new product development: A dynamic capability perspective”. International Journal of Operations & Production Management, Vol. 38, No. 1, pp.43-66. 2018.
18- Zeng, J., Zhang, W., Matsui, Y., & Zhao, X. “The impact of organizational context on hard and soft quality management and innovation performance”. International Journal of Production Economics, Vol. 185, pp.240-251. 2017.
19- Dubey, R., & Gunasekaran, A. “Exploring soft TQM dimensions and their impact on firm performance: some exploratory empirical results”. International Journal of Production Research, Vol. 53, No. 2, pp.371-382. 2015.
20- Glaveli, N., Vouzas, F., & Roumeliotou, M. “The soft side of TQM and teachers job satisfaction: an empirical investigation in primary and secondary education”. The TQM Journal. 2021.
21- Vihari, N. S., Yadav, M., & Panda, T. K. “Impact of soft TQM practices on employee work role performance: role of innovative work behaviour and initiative climate”. The TQM Journal. 2021.
22- Lim, A. F., Ooi, K. B., Lee, V. H., & Tan, G. W. H. “The interplay of soft TQM practices and knowledge sharing: moderating role of market turbulence”. Industrial Management & Data Systems, (ahead-of-print). 2022.
23- Ali, K., & Johl, S. K. “Soft and hard TQM practices: future research agenda for industry 4.0”. Total Quality Management & Business Excellence, 1-31. 2021.
24- Shahin, A., & Dabestani, R. “A feasibility study of the implementation of total quality management based on soft factor”. Journal of Industrial Engineering and Management, Vol. 4, No. 2, pp.258-280. 2011.
25- Chin. W.W., Marcolin.. B & Newsted, P. (1996). “A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: Results from a Monte Carlo simulation study and voice mail emotion/adoption study” proceedings of l7th International Conference on Information Systems. Cleveland, Ohio.
26- Tabachnick. B.G. & Fidell, L.S. “Jsing multivariate statistics (5th edn)”. Boston: Pearson Education. 2007.
27- Sila, I., & Ebrahimpour, M. “An investigation of the total quality management survey based research published between 1989 and 2000: A literature review”. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 19, No. 7, pp.902-970. 2002.
28- Golden, C. “The 12 common archetypes”. Retrieved February, 20. 2016.
29- Khan, B. A., & Naeem, H. “Measuring the impact of soft and hard quality practices on service innovation and organizational performance”. Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 29, No. (11-12), pp.1402-1426. 2016.
30- Boys, K. A., & E. Wilcock, A. “Improving integration of human resources into quality management system standards”. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 31, No. 7, pp.738-750. 2014.
31- Dilawo, R. S., & Salimi, Z. “Understanding TQM implementation barriers involving construction companies in a difficult environment”. International Journal of Quality & Reliability Management. Vol. 36, No. 7, pp. 1137-1158.2019.
32- Nasim, K. “Role of internal and external organizational factors in TQM implementation: A systematic literature review and theoretical framework”. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 35, No. 5, pp.1014-1033. 2018.
33- Rahman, S. U., & Bullock, P. “Soft TQM, hard TQM, and organizational performance relationships: an empirical investigation”. Omega, Vol. 33, No. 1, pp.73-83. 2005.
34- Addis, S., Dvivedi, A., & Beshah, B. “Quality management as a tool for job satisfaction improvement in low-level technology organizations: the case of Ethiopia”. Production Planning & Control, Vol. 30, No. 8, pp.665-681. 2019.
35- Lewis, W. G., & Lalla, T. R. M. “Exploring soft versus hard factors for total quality management implementation in SMEs”. International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 55, No. 7, pp.539-554. 2006.
36- Fotopoulos, C. B., & Psomas, E. L. “The impact of “soft” and “hard” TQM elements on quality management results”. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 26, No. 2, pp.150-163. 2009.
37- Lenka, U., Suar, D., & Mohapatra, P. K. “Soft and hard aspects of quality management practices influencing service quality and customer satisfaction in manufacturing- oriented services”. Global Business Review, Vol. 11, No. 1, pp.79-101. 2010.
38- Talapatra, S., Uddin, M. K., Antony, J., Gupta, S., & Cudney, E. A. “An empirical study to investigate the effects of critical factors on TQM implementation in the garment industry in Bangladesh”. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 37, No. 9/10, pp. 1209-1232. 2019.
39- Abdullah, M. M. B., & Tarí, J. J. “Hard quality management and performance: the moderating role of soft quality management”. International Journal for Quality Research, Vol. 11, No. 3, pp.587-602. 2017.
40- Abdullah, M. M. B., Tarí, J. J., & Akhtar, S. ‘The effect of soft factors and quality improvement on performance of Malaysia’s electrical and electronics industry”. International Journal of Management Science and Engineering Management, Vol. 5, No. 1, pp.39-43. 2010.
41- Abdullah, M. M. B., Uli, J., & Tari, J. J. “The importance of soft factors for quality improvement and organizational performance”. International Journal of Productivity and Quality Management, Vol. 4, No. 3, pp.366-382. 2009.
42- Abdullah, M. M. B., Uli, J., & Tarí, J. J. “The relationship of performance with soft factors and quality improvement”. Total Quality Management, Vol. 20, No. 7, pp. 735-748. 2009.
43- Abdullah, M.M.B., Uli, J., & José Tarí, J. “The influence of soft factors on quality improvement and performance: Perceptions from managers”. The TQM Journal, Vol. 20, No. 5, pp.436-452. 2008.