ارائه یک چارچوب مفهومی بهمنظور تبیین نقش تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی در نگرش شغلی کارکنان
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژياسماعيل ملک اخلاق 1 , زهرا تاخيره 2 * , آرمان پورعيسي 3
1 - گيلان
2 - گيلان
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
کلید واژه: تعهد مدیریت بازاریابی داخلی رضایتمندی شغلی ارتباطات داخلی نگرش شغلی کارکنان,
چکیده مقاله :
محیط بسیار پیچیده و رقابتی امروز مستلزم توجه بیش از پیش سازمان به کارکنان داخلی سازمان بهعنوان مشتریان داخلی است. کارکنان زمانی میتوانند بهواسطه ارائه خدمات، مشتریان را راضی نگه دارند که نیازهای خودشان نیز از سوی سازمان برآورده شده باشد و احساس رضایت در خود آنان نسبت به سازمان وجود داشته باشد. این موضوع همان منطقی است که در مطالعه بری، هنسل و بورک بدان اشارهشده و بهکارگیری بازاریابی داخلی را در جهت دستیابی به قابلیتهای سازمانی در پاسخگویی به حمایت اثربخش از مصرفکننده، توصیه مینماید. از سوی دیگر، مهمترین سرمایه هر سازمانی، نیروی انسانی آن است. هر چه کیفیت نیروی انسانی بالاتر باشد موفقیت و بقاء سازمان بیشتر خواهد بود و یکی از مهمترین نگرشهایی که سعی در بهبود کیفی نیروی انسانی و تعدیل ارزشهای افراد را دارد، تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی است. تعهد مدیریت به برنامه بازاریابی داخلی، فعالیتی خودجوش و داوطلبانه برای استفاده از برنامههای بازاریابی داخلی بهمنظور ارتقای وضعیت شغلی کارکنان و افزایش ارتباط با کارمند و رضایتمندی و در نهایت بهبود عملکرد کل سازمان است. ازاینرو، این مقاله با هدف بررسی ادبیات و پژوهشهای انجامشده درخصوص بازاریابی داخلی، تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و نگرش شغلی کارکنان به تبیین روابط میان آنها پرداخته است. نتایج نشان میدهد که تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی با شیوههای بازاریابی داخلی که شامل ارتباطات داخلی رسمی و غیررسمی است، مرتبط است و تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و ارتباطات داخلی غیررسمی بر نگرش کارکنان تأثیر دارند.
The Very complex and competitive environment requires more attention of organization to internal employees as internal customers. When staff can provide customers satisfy that their needs have been met by the organization and satisfaction in them toward the organization. This is the same logic that the study Barry, Hansel and Burke mentioned that the use of internal marketing toward organizational capabilities recommended to meet in order to achieve effective protection of consumers. On the other hand, the most important asset of any organization is staff of it. The higher of quality of human resources will be a success and survival of the organization and one of the most important attitudes that try to improve the quality of human resources and adjust the values of the people, are management's commitment to internal marketing. Management's commitment to internal marketing program, spontaneous and voluntary activity for the local marketing programs promote and increase communication with employees and employee job satisfaction and ultimately improve the performance of the entire organization. Since, this paper has been done the literature review of preceding studies on internal marketing, management's commitment to internal marketing and job attitudes to explain the relationship between them. Results show that management's commitment to internal marketing with the ways related to internal marketing includes formal and informal internal communication and management's commitment to internal marketing and informal internal communication influence employee attitudes.
1- حيدري تفرشي، غلامحسين، دريابگيان، آرزو. بررسي رابطه بين رضايت شغلي، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني در کارکنان يک شرکت نیمهخصوصی در استان هرمزگان. فصلنامه تحقيقات مديريت آموزشي، دوره سوم، شماره اول، 31-44. (1390).#
2- اسكندري، خسرو، قنبری ارباستان، مژگان، رحمتي، داريوش، عابدی، يونس. بررسی رابطه بين نگرش و عملکرد در كاركنان دانشگاه علوم انتظامی. فصلنامه علمی ترویجی منابع انسانی ناجا، شماره سیویک، دوره هشتم، 91-115. (1392).#
3- امیرکبیری، علیرضا، میرابی، وحیدرضا، صالحی صدقیانی، پانتهآ. بررسي تأثيرگذاري فعالیتهای بازاريابي داخلي بر عناصر تعهد سازمانی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره شصتوپنج، 27-46. (1390).#
4- الوانی، سیدمهدي، لرستانی، احسان. بررسی تأثیر نگرش شغلی بر تسهیم دانش و ارتباط آن با رفتار شهروندي سازمانی در بانک قوامین. مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره بیستم، 1-10. (1394).#
5- رابینز، استیفن. مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. (1386).#
6- درويش، حسن. بررسي عوامل مؤثر بر رضايت شغلي كاركنان (رويكردي تحليلي ـ پژوهشي). مجله فرهنگ مدیریت، سال پنجم، شماره شانزدهم، 117-140. (1386).#
7- شهبازی، محمد، علیاکبری، آرش، اسعدی، علی، جواهری کامل، مهدی. تأثیر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره نوزدهم، 25-47. (1389).#
8- طالبپور، مهدی، امامی، فرشاد. بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیتبدنی مرد آموزشگاههای نواحی هفتگانه مشهد. پژوهش در علوم ورزشی، دوره دوازدهم، 16-32. (1385).#
9- قلیپور، آرین، بلاغی اینالو، امین، قاسمی، میثم، روحی خلیلی، مهدی. بررسی صحتوسقم کلیشههای منفی زنان در سازمانها. پژوهش زنان، دوره پنجم، شماره سوم، 141-168. (1386).#
10- ظريفي، فريبرز، يوسفي، بهرام، صادقي بروجردي، سعيد. ارتباط تعهد سازماني با دلبستگی شغلي در کارشناسان سازمان تربیتبدنی جمهوري اسلامي ايران. فصلنامه تحقيقات در علوم زيستي ورزشي، دوره دوم، شماره ششم، 5-16. (1391).#
11- عزیزی، سعید. بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان قم). فصلنامه پژوهشنامه مالیات، جلد نوزدهم، شماره یازدهم، 173-196. (1392)#
12- فاریابی، محمد. اثر ادراک از تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی بر نگرش کاری کارکنان با نقش میانجیگری شیوههای بازاریابی داخلی و رضایت شغلی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد. (1394).#
13- رمضانی فرانی، محبوبه، وحدت مهربان، شکوفه. تأثیر تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی بر نگرش کارکنان. کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت، تهران، مؤسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران. (1393).#
14- To, W., Martin, E., & Billy, T. Effect of management commitment to internal marketing on employee work attitude. International Journal of Hospitality Management, 45, 14–21. (2015).#
15- Kaurav, R., Prakash, M., Chowdhary, N., & Verma, J. P. Does Internal Marketing Influences Organizational Commitment? Empirical Evidences from Hotels in Gwalior. Current Issues of Tourism Research, 4(2), 19-26. (2014).#
16- Huang, Y., & Rundle-Thiele, S. A holistic management tool for measuring internal marketing activities. Journal of Services Marketing, 29(6/7), 571 - 584. (2015).#
17- Mieres, C. G., Sánchez, J. Á., & Vijande, M. L. Internal marketing, innovation and performance in business services firms: the role of organizational unlearning. International Journal of Management29(4), 403-429. (2012).#
18- Rafiq, M., & Ahmed, P. Advances in the internal marketing concept: definition, synthesis and extension. Journal of services marketing, 14(6), 449 - 462. (2000).#
19- Berry, L., & Parasuraman, A. Marketing services: Competing through quality. Simon and Schuster. (2004).#
20- Sanchez-Hernandez, M., & Miranda, F. J. Linking internal market orientation and new service performance. European Journal of Innovation Management, 14(2), 207 - 226. (2011).#
21- Akroush, M., & Abu-ElSamen, A. Internal marketing and service quality in restaurants. Marketing Intelligence & Planning, 31(4), 304 - 336. (2013).#
22- Gounaris, S. The notion of internal market orientation and employee job satisfaction: some preliminary evidence. Journal of Services Marketing, 22(1), 68 - 90. (2008).#
23- Tortosa-Edo, V., & Sánchez-García, J. Internal market orientation and its influence on the satisfaction of contact personnel. The Service Industries Journal, 30(8), 1279-1297. (2010).#
24- Aburoub, A. S., Hersh, A. M., & Aladwan, K. Relationship between Internal Marketing and Service Quality with Customers' Satisfaction. International Journal of Marketing Studies, 3(2), 107-118. (2011).#
25- Dmoor, H., & Nusseirat, M. The effect of the marketing mix to attract Arab patients for treatment in Jordanian hospitals. Studies Journal, 31(2), 406-420. (2005).#
26- Baron, S., Warnaby, G., & Hunter-Jones, P. Service (s) marketing research: developments and directions. International Journal of Management Reviews, 16(2), 150–171. (2014).#
27- Davis, T. R. Integrating internal marketing with participative management. Management Decision, 39(1), 121-132. (2001).#
28- Ballantyne, D. A relationship-mediated theory of internal marketing. European Journal of Marketing, 37(9), 1242-1260. (2003).#
29- Kilburn, A. Building quality internal exchange: the role of the organizational and the individual in internal customer orientation. Academy of Marketing Studies Journal, 13(1), 79–87. (2009).#
30- Ki, E., & Hon, L. Causal linkages among relationship quality perception, attitude, and behavior intention in a membership organization. orporate Communications: An International, 17(2), 187-208. (2012).#
31- Aziri, B. Job satisfaction: A literature review. Management research and practice, 3(4), 77-86. (2011).#
32- Collie, R., Shapka, J., & Perry, N. School climate and social–emotional learning: Predicting teacher stress, job satisfaction, and teaching efficacy. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1189-1204. (2012).#
33- Braun, S., Peus, C., Weisweiler, S., & Frey, D. Transformational leadership, job satisfaction, and team performance: A multilevel mediation model of trust. The Leadership Quarterly, 24(1), 270–283. (2013).#
34- Stevens, M., Oddou, G., Furuya, N., & Bird, A. HR factors affecting repatriate job satisfaction and job attachment for Japanese managers. The International Journal of Human Resource Management, 17(5), 831-841. (2006).#
35- Ronen, S., & Mikulincer, M. Attachment orientations and job burnout: The mediating roles of team cohesion and organizational fairness. Journal of Social and Personal Relationships, 28(4), 549-567. (2009).#
36- Hur, H., & Perry, J. The Impact of Job Security Rule Change on US Federal Employee Organizational Commitment. Academy of Management Proceedings,, 1-14. (2014).#
37- Nishat Faisal, M., & Al-Esmael, B. A. Modeling the enablers of organizational commitment. Business Process Management Journal, 20(1), 25-46. (2014).#
38- Morrow, P. Managing organizational commitment: Insights from longitudinal research. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 18–35. (2011).#
39- Farndale, E., Van Ruiten, J., Kelliher, C., & Hope-Hailey, V. The influence of perceived employee voice on organizational commitment: An exchange perspective. Human Resource Management, 50(1), 113–129. (2011).#
40- Cohen, A., & Veled-Hecht, A. The relationship between organizational socialization and commitment in the workplace among employees in long-term nursing care facilities. Personnel Review, 39(5), 537 - 556. (2010).#
41- Uygar, A., & Klik, G. Study into organizational commitment and job involvement health in Turkey Ozean. Ozean Journal of Applied Sciences, 2(1), 113-125. (2009).#
42- Coric, Sincic, D., & Vokic′, N. P. The roles of internal communications, human resource management and marketing concepts in determining holistic internal marketing philosophy. Zagreb International Review of Economics & Business, 12(2), 87-105. (2009).#