طراحی مدل رشد کسبوکار کارآفرینان با هدف بین¬المللی¬سازی و با رویکرد نوآوری
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشعلی خوزین 1 * , حمیدرضا جلائی 2 , ابراهیم عباسی 3 , حسین دیده خانی 4
1 - گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: نوآوری, بینالمللیسازی, کارآفرینی, رشد کسبوکار, بخش خدمات,
چکیده مقاله :
با ظهور پدیده جهانی شدن، فرصت های تازه ای از طریق دسترسی به بازارهای جدید برای عرضه محصولات در پیش روی کارآفرینان قرارگرفته است. از این رو هدف این مطالعه طراحی مدل رشد کسبوکار کارآفرینان با هدف بین-المللی سازی و با رویکرد نوآوری می باشد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکردی آمیخته صورت گرفته است. در بخش کیفی پژوهش از نظرات 15 خبره دانشگاهی در رشتههای کارآفرینی و مدیریت کسبوکار و همچنین مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان که به روش هدفمند انتخاب گردیدند، استفاده گردید. حجم نمونه در بخش کمی شامل 222 نفر از مدیران ارشد و میانی شرکتهای کوچک و متوسط و اعضای هیات علمی دانشگاه در سطح استان گلستان میباشد به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. در بخش کمی پارامترهای مدل پژوهش با روش مدل سازی معادلات ساختاری برآورد شده است. یافته های پژوهش نشان داد که عواملی مانند رژیم تملکپذیری، همکاری و تعاملات شبکهای، استراتژی تجاریسازی نوآوری، فرهنگ نوآوری فردی و سازمانی، زیرساختهای نوآوری، ارتباطات و انتشار اطلاعات، تدوین چشمانداز و راهبرد نوآوری، فعالیتهای تحقیق و توسعه، آموزش منابع انسانی و افزایش یادگیری، برندسازی نوآوری، هوشمندی نوآوری و ایجاد محیط و تفکر رقابتی بر ایجاد نوآوری در صنایع تولیدی موثر بوده و از طریق ارتقاء سطح نوآوری منجر به بین المللی سازی بیشتر و ایجاد انتظار رشد در کارآفرینان می-گردد. از این رو مديران و كارآفرينان بايد با افزايش مشاركت فعال كاركنان در تصميمات و درگير كردن كاركنان با بطن كار بينالمللي، شرايط به كارگيري ظرفيتهاي داخلي را مهيا سازند.
By adverting of the phenomenon of globalization, there are new opportunities for accessing new markets to deliver products for entrepreneurs. Therefore, this study aimed to design the business growth model of entrepreneurs aiming internationalization and with an innovation approach. This research is a descriptive-survey study and applied in terms of purpose, which has been done with a mixed approach. In the qualitative section, the opinions of 15 academic experts in the fields of entrepreneurship and business management, as well as the managers of the Industry, Mine and Trade Organization of Golestan being purposefully selected, were used. The sample size in the quantitative section includes 222 senior and middle managers of companies and faculty members of the university in Golestan who were selected by simple random sampling method. In quantitative section Structural Equation Modeling was used to estimate the parameters of the model. Findings showed that factors including acquisition regime, networking cooperation and interactions, innovation commercialization strategy, individual and organizational innovation culture, innovation infrastructure, communication and information dissemination, innovation vision and strategy, research and development activities, human resources training and Increasing learning, innovation branding, innovation intelligence and creating a competitive environment and thinking are effective in creating innovation in the manufacturing industry and by promoting the level of innovation leads to more internationalization and growth expectation in entrepreneurs. Therefore, managers and entrepreneurs must create the conditions for the use of internal capacities by increasing the active participation of employees in decisions and involving employees in the heart of international work.
1-خدامرادپور، م.، زنگنه، م. و رمضانی، ف.، تشخیص فرصت کارآفرینی، زمینه ساز اشتغال پایدار، علوم مدیریت و توسعه، 1398، 4(2)، 23-13.
2-رحمانی فضلی، ع. ر.، عزیرپور، ف. و شامانیان، م.، تحلیل ظرفیتهای توسعه کارآفرینی در ناحیه روستایی دامغان، اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 1398، 8(2)، 156-133.
3-اژدری، گ.، لگزیان، م.، شیرازی، ع. و بیبی فیاضی، م.، نوآوری و خلاقیت در اجرای اقدامات مدیریت منابع انسانی در شرکتهای دانش بنیان. ابتکار و خلاقیت در علومانسانی، 1397، 7(4)، 32-1.
4-مجیدپور، م.، خالدی، آ.، نصری، ش. و مینائی، م. ر.، تأثیر ظرفیت جذب در اثربخشی فرآیند انتقال بینالمللی فنّاوری؛ بررسی قطعه سازهای حاضر در پروژه موتور ملیEF7. فصلنامه مدیریت نوآوری، 1396، 6(5)، 53-80.
5-عزتیراد، ه.، اکبری، م.، موسیخانی، م. و بدیعزاده، ع.، بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط روستایی: با رویکرد فراترکیب، پژوهشهای روستائی، 1399، 11(4)، 629-612.
6-عزتیراد، ه. و اکبری، م.، چالشهاي بینالمللیسازي کسبوکارهاي کوچک و متوسط روستایی، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 1398، 6(1)، 1-16.
7-وکیلی، ی. و شهریاری، س. ع.، تأثیر سرمایۀ فکری بر دوسوتوانی سازمانی: نقش تعدیلگر فرهنگ نوآورانه (مورد مطالعه: صنعت برق در کشور). فصلنامه توسعه کارآفرینی، 1397، 11 (2): 381-400.
8-فیض، د.، جلالی. ع. ا.، زارعی، ع. و سوری، ا.، تحلیل ابعاد بنگاههای مادرزاد بینالمللی (بمب) حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در ایران، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 1397، 11(2)، 341-360.
9- Singh, S. K., & Gaur, S. S., Entrepreneurship and innovation management in emerging economies, Management Decision, 2018, 56(1), 2–5.
10-Anokhin, S., Wincent, J., Parida, V., Chistyakova, N., Oghazi, P., Industrial clusters, flagship enterprises and regional innovation, Entrepreneurship & Regional Development, 2018, 31(1-2), 104-118.
11-Nair, S. R., The link between women entrepreneurship, innovation and stakeholder engagement, A review Journal of Business Research. 2019, Article in press.
12-Chaubey, A. & Sahoo, C., Relationship of transformational leadership with employee creativity and organizational innovation: A study of mediating and moderating influences. Journal of Strategy and Management, 2019, 12(1), 61-82.
13-Andersen, J., Strategic resources and firm performance, Management Decision, 2011, 49(1), 87–98.
14-Chilton, M. A. & Bloodgood, J. M., Adaption-innovation theory and knowledge use in organizations, Management Decision, 2010, 48(8), 1159–1180.
15-Hamilton, B., Entrepreneurship and economic growth, International Small Business Journal, 2007, 25(5), 568–570.
16-Noseleit, F., Entrepreneurship, structural change, and economic growth, Journal of Evolutionary Economics, 2013, 23(4), 735–766.
17-Acs, Z. J., Audretsch, D. B., Braunerhjelm, P. & Carlsson, B., Growth and entrepreneurship. Small Business Economics, 2012, 39(2), 289–300.
18-Gabrielsson, M. , Manek Kirpalani, V. , Dimitratos, P., Solberg, C. A. & Zucchella, A., Born global: Propositions to help advance the theory, International Business Review, 2008, 17, 385–401.
19-Wu, C. W. & Huarng, K. H., Global entrepreneurship and innovation management, Journal of Business Research, 2015, 68(4), 743–747.
20-Audretsch, D., The emergence of entrepreneurial economics, Research on Technological Innovation, Management and Policy, 2005, 9, 37–54.
21-Zortea-Johnston, E., Darroch, J. & Matear, S., Business orientations and innovation in small and medium sized enterprises, International Entrepreneurship and Management Journal, 2012, 8(2), 145–164.
22-Bagheria, M., Mitchelmorea, S., Bamiatzib, V. & Nikolopoulosa, K., Internationalization Orientation in SMEs: The Mediating Role of Technological Innovation. Journal of International Management. 2019, 25(1), 121-139.
23-Yang, T. T. & Li, C. R., Competence exploration and exploitation in new product development: The moderating effects of environmental dynamism and competitiveness, Management Decision, 2011, 49(9), 1444–1470.
24-Autio, E. & Sapienza, H. J., Comparing process and born global perspectives in the international growth of technology-based new firms, Frontiers of Entrepreneurship Research, 2000, 413.
25-
.Castano, M. S., Mendez, M. T. & Galindo, M. A., Innovation, internationalization and business-growth expectations among entrepreneurs in the services sector, Journal of Business Research, 2016, 69 (5), 1690-1695.
26-Rialp, A., Rialp, J. & Knight, G. A., The phenomenon of early internationalizing firms: What do we know after a decade (1993–2003) of scientific inquiry? International Business Review, 2005, 14, 147–166.
27-
.Drucker, P. F., The discipline of innovation. Harvard Business Review, 1998, 76(6), 149–157 28-Pradhan, R. P., Arvin, M. B., Nair, M., & Bennett, S. E., The dynamics among entrepreneurship, innovation, and economic growth in the Eurozone countries, Journal of Policy Modeling, 2020, 42(5), 1106-1122.
29-Ababtain, A., & Akinwale, Y., The role of entrepreneurship education and university environment on entrepreneurial interest of MBA students in Saudi Arabia, Journal of Economics and Sustainable Development, 2019, 10(4), 45-56.
30-Wadho, W., Chaudhry, A., Innovation and firm performance in developing countries: the case of Pakistani textile and apparel manufacturers, Res. Policy. 2018, 47,1283–1294.
31-Hojnik, J., Ruzziera, M. & Manolova, T. S., Internationalization and economic performance: The mediating role of eco-innovation, Journal of Cleaner Production, 2018, 171, 1312-1323.
32-Kafouros, M. I., Buckley, P. J., Sharp, J. A. & Wang, C., The role of internationalization in explaining innovation performance, Technovation, 2008, 28(1–2), 63–74.
33-Fornell, C., Larker, A second generation of multivariate analysis: An overview. In C. Fornell (Ed.), A second generation of multivariate analysis, Praeger Publishers, New York, 1982, (pp. 1–21).