بررسی تأثیر مؤلفه های شناختی نگرش کارکنان بر عملکرد خلاقانه از طریق مشارکت در فرایند خلاق (مورد مطالعه: کارکنان شرکت های فعال حوزه فناوری اطلاعات شهر مشهد)
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيت
معصومه عارف
1
*
,
زینب فرهنگی
2
1 - استادیار گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار - مشهد
2 - موسسه آموزش عالی عطار مشهد
کلید واژه: نگرش کارکنان, عملکرد خلاقانه, مشارکت در فرایند خلاق, خلاقیت کارکنان, شادی در محیط کار, شرکت فناوری اطلاعات,
چکیده مقاله :
امروزه سازمان¬ها برای اینکه بتوانند عملکرد پایدار و مستمری داشته باشند، نیازمند اندیشه¬های نو و نظرات بدیع و تازه¬اند. افکار و نظرات جدید همچون روحی در کالبد سازمان دمیده می¬شود و آن را از نیستی و فنا نجات می¬دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ذهن آگاهی و شادی بر عملکرد خلاقانه کارکنان انجام شده است. روش این تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری، کارکنان شرکت¬های فعال در حوزه فناوری اطلاعات شهر مشهد می¬باشد که حدود 710 شرکت در این زمینه در شهر مشهد فعال هستند. اگر تعداد کارکنان هر شرکت بهطور میانگین 10 نفر برآورد گردد، حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 364 نفر برآورد میشود. نمونه¬گیری با استفاده از روش تصادفی ساده انجام شده و دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد خان و عباس (2022) جمعآوری گردید. تجزیه¬وتحلیل اطلاعات پژوهش با استفاده از نرمافزارهای اس¬پی¬اس¬اس و پی¬ال¬اس و مدل¬یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که ذهن¬آگاهی و شادی بر مشارکت در فرایند خلاق در میان کارکنان شرکت¬های فعال حوزه فناوری اطلاعات شهر مشهد تأثیر مثبت و معناداری دارد. از سوی دیگر، ذهن¬آگاهی و شادی بر رفتار کاری نوآورانه در میان کارکنان شرکت¬های فعال در حوزه فناوری اطلاعات شهر مشهد تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان دهنده این بود که ذهن¬آگاهی و شادی بر خلاقیت فردی در میان این جامعه آماری تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Today,organizations need new ideas and innovative ideas in order to have a stable and continuous performance. New thoughts and opinions are breathed into the body of the organization like a spirit and save it from nothingness and annihilation. Therefore, the current research aims to investigate the effect of mindfulness and happiness on creative performance through participation in the creative process. The method of this research is descriptive-survey and practical in terms of data collection. The statistical population is the employees of companies active in the field of information technology in the city of Mashhad, where about 710 companies are active in field in the city of Mashhad. If the number of employees of each company is estimated to be 10 people on average, the sample size is estimated to be 364 people according to Morgan's table. Sampling was done Using simple random method and the data was collected through the standard questionnaire of Khan and Abbas (2022). Analysis data was done using SPS and PLS software and structural equation modeling.The results showed that mindfulness and happiness have a positive and significant effect on participation in the creative process among the employees of companies in the field of information technology in Mashhad. On the other hand, mindfulness and happiness have a positive and significant effect on innovative work behavior among employees of companies active in the field of information technology in Mashhad. Also, the results showed that mindfulness and happiness have a positive effect on individual creativity among statistical population.
الف) منابع فارسی بریمانی، ابوالقاسم. علیزاده پاجی، وحید (1398). رابطه بین خلاقیت سازمانی و شادکامی با عملکرد سازمانی کارکنان اداره راه و ترابری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9 (3): 1-24.
حیدری دهنوی، معصومه (1401). پیشبینی احساس شادمانی بر اساس ویژگیهای شخصیت، هوش اجتماعی و تعهد سازمانی در کارکنان بیمارستان شهید کامیاب مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد. مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی، گروه روانشناسی و علوم اجتماعی – مددکاری
رضازاده، عاطفه (1398). رهبری تحولآفرین و عملکرد خلاق در شرکتهای دانشبنیان: نقش انگیزش درونی، مشارکت در فرایند خلاقانه و حمایت از نوآوری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد و مدیریت.
سلیمی، سمانه. قنبری، محسن (1401). نقش تناسب فرد با شغل بر رفتارهای کاری نوآورانه با میانجیگری استقلال شغلی و اشتیاق شغلی معلمان. مشاوره شغلی و سازمانی، 14(1): 119-140.
صادقیان، صفانه (1400). بررسی تأثیر ذهن¬آگاهی بر تعامل فرایند خلاق و خلاقیت کارکنان با نقش میانجی فروتنی ادراکشده رهبر. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان همدان، مرکز پیام نور همدان.
غفارلو، اکبر. ایزدی اسلامی، محمد. حسن پور، هوشنگ. میرشکاری، حمیدرضا (1400). بررسی تأثیر سبک رهبری تحولآفرین بر ارتقاء خلاقیت کارکنان با نقش میانجی تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره). مطالعات علوم مدیریت دریایی، 2(4): 83 -105.
ب) فهرست منابع انگلیسی Al-Hasan, S. A. (2022). Entrepreneurial Leadership and Organizational Innovation: the Mediating Effect of Employee Creativity (Doctoral dissertation, Princess Sumaya University for Technology (Jordan)).
Byron, K., Keem, S., Darden, T., Shalley, C. E., & Zhou, J. (2023). Building blocks of idea generation and implementation in teams: A meta‐analysis of team design and team creativity and innovation. Personnel Psychology, 76(1), 249-278.
Chen, M. H., Chang, Y. Y., & Lin, Y. C. (2018). Exploring creative entrepreneurs’ happiness: cognitive style, guanxi and creativity. International Entrepreneurship and Management Journal, 14, 1089-1110.
Chen, Y. and Zhang, L. (2019). Be creative as proactive? The impact of creative self-efficacy on employee creativity: A proactive perspective. Current Psychology, 38(2), pp.589–598.
Choi, W. S., Kang, S. W., & Choi, S. B. (2021). Innovative Behavior in the Workplace: An Empirical Study of Moderated Mediation Model of Self-Efficacy, Perceived Organizational Support, and Leader-Member Exchange. Behavioral sciences (Basel, Switzerland), 11(12), 182.
Coetzer, A., Susomrith, P., & Ampofo, E. T. (2020). Opportunities to participate in formal and informal vocational learning activities and work-related outcomes in small professional services businesses. Journal of Vocational Education & Training, 72(1), 88–114.
Corazza, G.E. (2019). The Dynamic Universal Creativity Process. In pp. 297–319. Doig, C. A., Brandenberg, T., & Marquardt, N. (2023). A Mediation Model among Individual Mindfulness, Work Engagement and Collective Mindfulness of Employees in Lima-Peru. Psychology, 14(4), 607-634.
1- Frank, P., Fischer, D., Stanszus, L., Grossman, P., & Schrader, U. (2021). Mindfulness as self-confirmation? An exploratory intervention study on potentials and limitations of mindfulness-based interventions in the context of environmental and sustainability education. The Journal of Environmental Education, 52(6), 417-444
Harvey, S., & Berry, J. (2022). Toward a meta-theory of creativity forms: How novelty and usefulness shape creativity. Academy of Management Review, (ja).
Khan, S. M., & Abbas, J. (2022). Mindfulness and happiness and their impact on employee creative performance: mediating role of creative process engagement. Thinking Skills and Creativity. 44:101027. doi: 10.1016/j.tsc.2022.101027.
Kulichyova, A. (2021). The role of human resource development as an enabler of creativity. (Doctoral Dissertation). Ulster University.
Mahmood, M., Uddin, M. A., & Fan, L. (2019). The influence of transformational leadership on employees’ creative process engagement: A multi-level analysis. Management Decision, 57(3), 741-764.
Mulligan, R., Ramos, J., Martín, P., & Zornoza, A. (2021). Inspiriting innovation: the effects of leader-member exchange (LMX) on innovative behavior as mediated by mindfulness and work engagement. Sustainability, 13(10), 5409.
Ngo, L. V., Nguyen, N. P., Lee, J., & Andonopoulos, V. (2020). Mindfulness and job performance: Does creativity matter?. Australasian marketing journal, 28(3), 117-123.
Op den Kamp, E. M., Tims, M., Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2023). Creating a creative state of mind: Promoting creativity through proactive vitality management and mindfulness. Applied Psychology, 72(2), 743-768.
Rahmi, F. (2019). Happiness at workplace. In International Conference of Mental Health, Neuroscience, and Cyber-psychology. Fakultas Ilmu Pendidikan.
Rizqi, A. H., & Qamari, I. N. (2022). The influence analysis of organizational climate and work-life balance on employee performance through happiness at work as mediation variable. Journal of Management and Islamic Finance, 2(2), 153-170.
Sung, S.Y., Du, J. and Choi, J.N. (2018). Cognitive pathways of team climate for creativity: Implications for member creativity and job performance. Human Performance, 31(4), pp.197–215.
Wang, J., Yang, J., and Xue, Y. (2017). Subjective well-being, knowledge sharing and individual innovation behavior: the moderating role of absorptive capacity. Leadersh. Organ. Dev. J. 38, 1110–1127. doi: 10.1108/LODJ-10-2015-0235.
Wang, X., Wen, X., Paşamehmetoğlu, A., and Guchait, P. (2021). Hospitality employee’s mindfulness and its impact on creativity and customer satisfaction: the moderating role of organizational error tolerance. Int. J. Hosp. Manag. 94:102846. doi: 10.1016/j.ijhm.2020.102846
Zada, M., Khan, J., Saeed, I., Zada, S., & Jun, Z. Y. (2023). Curiosity may have killed the cat but it has the power to improve employee creativity. Current Psychology, 1-15.