راهبرد برون سپاري، فوايد، مشكلات و چالش ها
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيروح اله خداوردی 1 * , احسان زهره بجنوردی 2
1 - -
2 - -
کلید واژه: برون سپاری, مزیت رقابتی, استراتژی برون سپاری,
چکیده مقاله :
سازمان ها دريافته اند که حضور در بازارهاي جهاني نيازمند کسب و حفظ استراتژي شايستگي هاي اصلي(مهارت و دانش تخصصي که موجب ايجاد مزاياي رقابتي براي سازمان مي شود) مي باشد. در اين راستا برون سپاري به عنوان يك تصميم استراتژيك و حساس, با توسعه سازمان و ارتقا بهره وري در قالب کوچک سازي, موجب گسترش توانايي هاي سازمانها و دستيابي به استراتژي شايستگي هاي اصلي در محيط کسب و کار جهاني شده است. برونسپاري عبارت است از عمليات واگذاري برخي فعاليتهاي داخلي يك سازمان به تامين كننده آن دربيرون از سازمان در قالب يک قرارداد بلند مدت. برون سپاري با كوچكسازي و چابككردن سازمان، كاهش و كنترل هزينهها، دسترسي به منابع غيرداخلي، تقسيم ريسك و مديريت وظايف مشكل و گاهي امكانناپذير سبب بهبود عملكرد شركتها و سازمانها ميشود. سازمانهاي امروزي به سوي "شبکه محور شدن"يا به بياني رفتار در قالب "هسته کوچک-شبکه بزرگ"حرکت مي کنند. بدين ترتيب سازمانها با تمرکز بر قابليتهاي هسته اي و كوچك سازي, فعاليتهاي محدودي را براي انجام کار خود برمي گزينند و مابقي فعاليتهاي خود را به تامين کنندگان خارج از سازمان واگذار مي کنند. اين مقاله به بررسي موضوع برون سپاري، تعريف و بيان زيرساختهاي موثر برآن مي پرازد. همچنين مزايا و مشكلات برون سپاري بررسي شده و در انتها چارچوبي جهت برون سپاري خدمات ارائه مي شود. اين مدل بــر مشخصه هاي خدمت تاکيد داشته و در ضمن سادگي نگاهي فراگير به موضوع دارد.
Organizations, recognizing that they cannot be world class in every activity and function involved in producing their products and services, are moving toward business strategies based on "core competencies"- a set of "skill and knowledge" that help maintain their competitive advantage in serving customers. Outsourcing is promoted as one of the most powerful trends that improve organization efficiency and growth. Outsourcing was defined as the operation of shifting a transaction previously-governed internally to an external supplier through a long-term contract. The most common benefits of outsourcing are: downsizing, cost savings, restructuring costs, focus on core business, quality improvement, operational expertise, access to talent, capacity management, and risk management. Nowadays organizations focus on core competencies and downsizing and try to outsource other activities to external provider. Also outsourcing helps organizations to achieve new organization's structure like flat organization and fast response organization. This article is aimed at presenting the advantages, risks and challenges of outsourcing strategy. After an introduction with outsourcing, a definition of outsourcing, outsourcing history and a review of outsourcing's features will be presented. In the following sections, we examine the motives and risks associated with outsourcing operations and propose a number of recommendations that require managers to focus on implementation of outsourcing operations. Also the advantages and disadvantages of outsourcing are reviewed and a framework for the service activities of outsourcing will propose. The proposed framework considers moderator and independent variables of outsourcing and how they affect service activities. The outsourcing model for service activities emphasizes different service aspects and is also simple and holistic.