كاربرد فريمينگ در ايجاد مشاركت نخبگان در بانك ايده الكترونيكي
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتبهروز زارعی 1 , فاطمه ثقفی 2 * , امیر امامی 3
1 - عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی
2 - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
3 - -
کلید واژه: فریمینگ, تئوری امید , بانک ایده , مدل ذهنی,
چکیده مقاله :
ايجاد پايگاه اطلاعاتي براي دريافت ايدههاي نخبگان و خبرگان در خصوص حل مشكلات مختلف جامعه باعث كارآيي سرمايهگذارهاي دولتي روي پروژهها ميشود. در اين مقاله يك نظريه مبتني بر روانشناسي ذهني خبرگان (نخبگان) به نام فريمينگ براي ايجاد همكاري بهينه آنها با بانك ايده معرفي خواهد شد. براي اين منظور مدل ذهني خبرگان از طريق مصاحبه با آنها مبتني بر روش فريمينگ استخراج شد. سپس شبيهسازي قالب مسائل فريمينگ در مورد نخبگاني كه توانايي ارائه ايده در بانك ايده الكترونيكي را دارند، با استفاده از پرسشنامه انجام شد. يافتهها صحت وجود اثر فريمينگ را بر نخبگان تأييد كرد. نتايج نشان دهنده قابل پيشبيني بودن رفتارهاي خبرگان بر مبناي اثرات فريمينگ است. استفاده از نتايج اين مقاله براي قالببندي پاداشهاي افراد با نظريه فريمينگ، باعث كاهش هزينههاي بانك ايده الكترونيكي خواهد شد.
Establishment of elites database for receiving the experts' and elites' ideas to solve the problems of society will enhance the efficiency of public projects investments. In the paper, a theory based on elite's cognitive psychology to create optimal cooperation with the idea bank will be presented as framing. For this purpose, elites' mental models were extracted from interviews with them based on framing method. Then simulation of framing format for elites who have the ability to present ideas in an electronic idea bank was conducted by the questionnaire. The results of research show the effects of farming in idea bank. The results showed that the behavior of elites can be predictable based on framing effects. Using the results of this paper for classifying the rewards portfolio of people with the help of framing theory will reduce the cost of electronic idea bank.