بازاریابی در شرکت های فناور کوچک و متوسط نوپا
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهش
کلید واژه: عوامل موفقیت, شرکت های کوچک و متوسط, بازاریابی فناوری, مرکز رشد فناوری, , , , ,
چکیده مقاله :
كسب و كارهاي كوچك و متوسط، نقش محوري در توسعه اقتصادي كشورها دارند و حدود 80% رشد اقتصادي جهان را شامل مي شوند. با اين وجود درصد بالايي از بنگاه هاي كوچك در سال هاي اوليه تأسيس با شكست مواجه مي شوند. در اين ميان در حوزه فناوري هاي برتر به دليل وابستگي زياد به فناوري در حال تغيير و هم چنين نياز به سرمايه اوليه بالا، بنگاه ها با وضعيت دشوارتري روبه رو هستند. ضعف دانش و مهارت هاي بازاریابی یکی از دو علت اصلی شکست این شرکت ها شناسایی شده است. این پژوهش با هدف شناسایی چالش هاي بازاریابی شرکت هاي کوچک و متوسط فناوري محور با بهره گیری از مطالعات پیشین انجام گرفته است تا به مدیران این شرکت ها یادآوری کند تنها موفقیت حاصل از یک فناوری ناب متضمن موفقیت یک شرکت نخواهد بود و بازاریابی به عنوان یکی از عناصر اصلی و مولفه های مهم موفقیت شرکت های کوچک و متوسط فناوری محور می بایست در اولویت های فعالیت آن ها قرار گیرد.
Small and medium enterprises have a central role in economic development and it is proposed about 80% of world economic growth is due of them. However, a high percentage of small enterprises are failed very soon. In high-tech field due to dependence on investment and the need for high initial investment, this kind of firms are faced with more difficulties. Lack of knowledge and marketing skills is one of the main reasons for the failure of these companies. It is obvious that marketing is the most important key element for success of technology-based small and medium enterprises and it should be a priority in their activities. The aim of this study is to identify marketing challenges in small and medium-sized technology based companies based on previous studies and experiences in Iranian Science and Technology Parks and Technology Incubators.