نقش سرمایه گذاری جمعی در تامین سرمایه کارآفرینان نوپا
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژي
کلید واژه: سرمایه گذاری جمعی, تامین سرمایه, سرمایه گذاری خطرپذیر, پلتفرم, شبکه های اجتماعی, , , ,
چکیده مقاله :
همواره تامین سرمایه مورد نياز در استارتاپ ها، به عنوان يکی از چالش ها براي کارآفرينان مطرح شده است. از طرفی به دلیل ريسك سرمايه گذاري های خطرپذیر، موسسات مالي و بانک ها اغلب تمایل کمتري به سرمايه گذاري دراين فعاليت ها نشان مي دهند. با گسترش روزافزون اينترنت و شبکه های اجتماعی مرزها در ارتباطات حذف شده و مفاهیم جدیدی نظیر شبکه سازی و بهره برداری از سرمایه های اجتماعی مطرح شده است. در این مقاله به معرفی سرمایه گذاری جمعی به عنوان جدیدترین روش تامین سرمایه از طریق اینترنت برای بهره برداری از سرمایه های اجتماعی، به جای استفاده از وام های بانکی، فرشتگان کسب و کار و سرمایه گذاری مخاطره پذیر پرداخته شده است. به دلیل کم بودن تحقیقات علمی در این زمینه، با استفاده از روش استنتاجی مفهوم پدیده سرمایه گذاری جمعی، بسط و گسترش ادبیات در این حوزه، اهداف و انگیزه مشارکت کنندگان، بیان مدل ها، پتانسیل های بالقوه، موانع و محدودیت ها تبیین شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده سرعت رشد این مفهوم در جهان به خصوص، کشوهای در حال توسعه می باشد که می توان با فراهم کردن بسترهای فرهنگی، تکنولوژی، قانونی و اجتماعی در کشور، مدل سرمایه گذاری جمعی را عملیاتی کرد.
financing capital for startups, always had been propounded as one of the challenges for entrepreneurs. On the other hand, because of the risk of venture capital investment, financial institutions and banks often show less willing to invest in this activity. By developing Internet and social networks, limitation in communications have been removed and new concepts such as networking and utilization of crowdfunding has been raised. This paper introduces a new method of collective investment fund over the Internet to exploit social capital rather than bank loans, business angels and venture capital. Due to the lack of scientific research in this field, by using inductive method we discuss about the crowdfunding phenomenon concept, development of literature in this field, goals and motivations of the participants, expressing the models, potential, obstacles and limitations of the crowdfunfing. The results indicate that the rate of this concept in the world especially in developing countries has been increasing, and this model can be operated by providing cultural, technological, legal and social contexts.