بازاریابی در شرکت های فناور کوچک و متوسط نوپا
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژينرگس خنده رو 1 , تورج صادقی 2 , غلامرضا ملک زاده 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيشابور
2 - گروه پژوهشي بازرگاني فردوسي مشهد
3 - علوم اداری و اقتصادی
کلید واژه: عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی فناوری قابلیتهای بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط فناور,
چکیده مقاله :
توسعه برنامههای بازاریابی راهبردی موفق برای تجاریسازی فناوریهای جدید، به چالشی برای شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری تبدیل شده است. سازوکار توسعه راهبردهای بازاریابی موفق برای نوآوریهای فناورانه فرایندی پیچیده از طراحی تا پیادهسازی است. شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور نقش مهمی در تسهیل اقتصاد دانشبنیان یا اقتصاد هوشمند بازی میکنند با این حال، برتریهای فناورانه تضمینی برای موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناورمحور نیست. در عوض، شانس موفقیت میتواند با ترکیبی از برتری فناوری و قابلیت بازاریابی به حداکثر برسد. در این مقاله با توجه به مطالعات کلیدی منتشر شده در حوزه شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور، ابتدا ویژگی شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور مورد بررسی قرار گرفته و عوامل و موانع موفقیت این شرکتها به اختصار بیان گردیده و با توجه به اینکه بازایابی به عنوان یکی از دو عامل موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور تشخیص داده شده است، به بررسی چالشها و راهکارهای بازاریابی فناوری پرداخته شده است تا به مدیران این شرکتها یادآوری کند تنها، موفقیت حاصل از یک فناوری ناب متضمن موفقیت یک شرکت نخواهد بود و بازاریابی به عنوان یکی از عناصر اصلی و مؤلفههای مهم موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور میبایست در اولویت فعالیت آنها قرار گیرد.
Development of successful strategic marketing programs for the commercialization of new technology represents a challenge for small and medium sized technology-based firms. The mechanics of developing successful marketing strategies for technological innovations is a complex process from design to implementation. Technology-based SMEs play an important role in facilitating the ‘knowledge-based’ or ‘smart’ economies. However, technological superiority is not a guarantee for the success of a high-tech SMEs. Instead, the odds of success are maximized by a combination of technology superiority and marketing capability. In this paper, the characteristic of technology-oriented small and medium enterprises have examined according to the published key studies in the field of small and medium sized companies, the factors and barriers to the success of the companies mentioned briefly and given that marketing has been diagnosed as one of the success factors of technology-based small and medium enterprises, we reviewed the challenges and solutions of technology marketing to remind the managers of these companies that the success of a pure technology will not ensure the success of the company and marketing as one of the key elements and critical component of the success of technology-based small and medium enterprises should be a priority in their activities.
1. طالبی، کامبیز، ثنائیپور، هادی و حیدری، ناصر (1390)، تبيين نقش پاركهاي علم و فناوري در رشد شركتهاي فناورانه محور، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره 11.#
2. آذر، عادل، صادقی، آرش و کردنائیج، اسدا... (1391)، اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط حوزه فناوریهای برتر رویکرد فرایند تحلیل شبکهای فازی، توسعه کارآفرینی، سال پنجم، جلد دوم، تابستان 1391.#
3. احمدی، پرویز، صفري کهره، محمد و اعظمی، امیر (1388)، بررسی نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط با تأکید بر رویکرد استراتژیک، چالشها و راهکارها. #
4. فکور، بهمن و انصاری، محمدتقی(1389)، بررسي روشها و منابع كسب فناوري در بنگاههاي كوچك منتخب ايران، فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال دوم، شماره 4، بهار و تابستان 1389.#
5. رضوانی، مهران و طالبی، کامبیز و توکلیان، سعید (1390)، شناسایی مؤلفههای بازاریابی نوآورانه در شرکتهای کوچک و متوسط فناوریمحور، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 7.#
6. خندهرو، نرگس، صادقی، تورج، ملکزاده، غلامرضا (1393)، نقش شبکهسازی در موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناور، کنفرانس ملی کارآفرینی و نوآوری استراتژیک، آبانماه 1393.#
7. حجازی، سیدرضا، باباخانیان، مهدی (1393)، طراحی مدل مفهومی راهاندازی شرکتهای دانشبنیان، (مطالعه موردی: شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری استان تهران)، کنفرانس ملی کارآفرینی و نوآوری استراتژیک، آبانماه 1393.#
8. بندریان، رضا (1388)، بازاریابی و تجاریسازی فناوریهای جدید: مراحل، عوامل تسهیلکننده و کلیدی موفقیت، فصلنامه تخصصی رشد فناوری، شماره 19.#
9. ملکزاده، غلامرضا (1385)، بازاریابی فناوری و تجاریسازی نتایج پژوهشها، فصلنامه تخصصی رشد فناوری، شماره 8.#
10. Grinstein, A., & Goldman, A. (2006). Characterizing the technology firm: An exploratory study. Research Policy, 35(1), 121-143.#
11. Gliga, G. & Evers, N. (2010), Marketing challenges for high-tech SMEs, Innovative Marketing, Volume 6, Issue 3, 2010: 104-112.#
12. McCartan-Quinn, D., & Carson, D. (2003). Issues Which Impact upon Marketing in the Small Firm. Small Business Economics, 21(2), 201-213.#
13. Walsh, Michael F., Lipinski, John. (2009),"The role of the marketing function in small and medium sized enterprises", Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 16 Iss: 4 pp. 569 – 585.#
14. Lee, Y., Shin, J., Park, Y. (2012), the changing pattern of SME's innovativeness through business model globalization, Technological Forecasting & Social Change 79 (2012), 832–842.#
15. Merrilees B., Rundle-Thiele, Sharyn & Lye, Ashley(2010), Marketing capabilities: Antecedents and implications for B2B SME performance, Industrial Marketing Management.#
16. McGrath, H; O'Toole, T; (2010) Reviewing Enterprise Policy and Supports to SMEs in Ireland with a Network Capability Building Lens, International Conference on Networks, Learning and Entrepreneurship, Wales.#
17. Abulrub,A-H.G., Yin, Y. & Williams, M.A. (2012), Acceptance and Management of Innovation in SMEs: Immersive 3D visualization, International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences 41, pp. 304 – 314.#
18. Burgelman, R.A., Christensen, C.M., Wheelwright, S.C., 2004. Strategic, management of technology and innovation. McGraw-Hill/Irwin, New York.#
19. Christensen, C., Raynor, M., 2003. The Innovators Solution: Creating and Sustaining Successful Growth. Harvard Business School Press, Boston, MA.#
20. Yadav, Naveen, Swami, Sanjeev, and Pal, Prosanto(2006), High Technology Marketing: Conceptualization and Case Study, VIKALPA,31.#
21. Medcof, J. W. (1999). Identifying 'super-technology' industries. Research-Technology Management, 42(4), 31-36.#
22. Balkin, D. B, & Gomez-Mejia, L. R. (1987). Toward a contingency theory of compensation strategy. Strategic Management Journal, 8(2), pp. 169-182.#
23. Simpson, Mike & Taylor, Nick (2002), the role and relevance of marketing in SME: towards a new model, Journal of Small Business and Enterprise Development, Volume 9, Number 4, 2002, pp. 370-382.#
24. Mohr, J., & Sarin, S. (2009). Drucker’s insights on market orientation and innovation: implications for emerging areas in high-technology marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 37(1), 85-96.#
25. Oakey, R. (1991). High Technology Small Firms: Their Potential for Rapid Industrial Growth. International Small Business Journal, 9(4), 30-42.#
26. Cunningham, C. (2000). Technology Diaspora: Israeli high-tech industry faces a modern day exodus. Red Herring, Special Report on Israel 82, 252–257.#
27. Chorev, S., Anderson, A.R. (2006) Success in Israeli High-Tech Start-Ups; Critical Factors and Process. Technovation 26 (2006), 162–174#
28. Stokes, D.(2000), "Entrepreneurial Marketing: Conceptualization from Qualitative Research", the Academy of Marketing Conference, 47-54.#
29. O'Regan, N., Ghobadian, A. (2005), "Innovation in SMEs: the impact of strategic orientation and environmental perceptions", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 54 Iss: 2 pp. 81 – 97.#
30. Knight, G., Omura, G.S., Hills, G.E., & Muzyka, D.F.(1995). Research in marketing and entrepreneurship: An empirical analysis and comparison with historic trends. Paper presented at the Research at the Marketing/ Entrepreneurship Interface, University of Illinois at Chicago.#
31. Johne, A. (1999). Successful market innovation. European Journal of Innovation Management, 2(1), 6-11.#
32. Temperley, Neil C, Galloway, James & Liston, Jennifer(2004), SMEs In Australia's High-Technology Sector: Challenges and Opportunities , Report, CSIRO/AEEMA#
33. Gans, J.S., Stern, S., (2003), The product market and the market for “ideas”: commercialization strategies for technology entrepreneurs, Research Policy 32 (2003) pp.333–350.#
34. Trez, Guilherme & B.Luce, Fernando(2011), Organizational structure and specialized marketing capabilities in SMEs, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 No. 2, pp. 143-164.#