طراحی مدل رشد کسبوکار کارآفرینان با هدف بین¬المللی¬سازی و با رویکرد نوآوری
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشعلی خوزین 1 * , حمیدرضا جلائی 2 , ابراهیم عباسی 3 , حسین دیده خانی 4
1 - گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
با ظهور پدیده جهانی شدن، فرصت های تازه ای از طریق دسترسی به بازارهای جدید برای عرضه محصولات در پیش روی کارآفرینان قرارگرفته است. از این رو هدف این مطالعه طراحی مدل رشد کسبوکار کارآفرینان با هدف بین-المللی سازی و با رویکرد نوآوری می باشد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکردی آمیخته صورت گرفته است. در بخش کیفی پژوهش از نظرات 15 خبره دانشگاهی در رشتههای کارآفرینی و مدیریت کسبوکار و همچنین مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان که به روش هدفمند انتخاب گردیدند، استفاده گردید. حجم نمونه در بخش کمی شامل 222 نفر از مدیران ارشد و میانی شرکتهای کوچک و متوسط و اعضای هیات علمی دانشگاه در سطح استان گلستان میباشد به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. در بخش کمی پارامترهای مدل پژوهش با روش مدل سازی معادلات ساختاری برآورد شده است. یافته های پژوهش نشان داد که عواملی مانند رژیم تملکپذیری، همکاری و تعاملات شبکهای، استراتژی تجاریسازی نوآوری، فرهنگ نوآوری فردی و سازمانی، زیرساختهای نوآوری، ارتباطات و انتشار اطلاعات، تدوین چشمانداز و راهبرد نوآوری، فعالیتهای تحقیق و توسعه، آموزش منابع انسانی و افزایش یادگیری، برندسازی نوآوری، هوشمندی نوآوری و ایجاد محیط و تفکر رقابتی بر ایجاد نوآوری در صنایع تولیدی موثر بوده و از طریق ارتقاء سطح نوآوری منجر به بین المللی سازی بیشتر و ایجاد انتظار رشد در کارآفرینان می-گردد. از این رو مديران و كارآفرينان بايد با افزايش مشاركت فعال كاركنان در تصميمات و درگير كردن كاركنان با بطن كار بينالمللي، شرايط به كارگيري ظرفيتهاي داخلي را مهيا سازند.
By adverting of the phenomenon of globalization, there are new opportunities for accessing new markets to deliver products for entrepreneurs. Therefore, this study aimed to design the business growth model of entrepreneurs aiming internationalization and with an innovation approach. This research is a descriptive-survey study and applied in terms of purpose, which has been done with a mixed approach. In the qualitative section, the opinions of 15 academic experts in the fields of entrepreneurship and business management, as well as the managers of the Industry, Mine and Trade Organization of Golestan being purposefully selected, were used. The sample size in the quantitative section includes 222 senior and middle managers of companies and faculty members of the university in Golestan who were selected by simple random sampling method. In quantitative section Structural Equation Modeling was used to estimate the parameters of the model. Findings showed that factors including acquisition regime, networking cooperation and interactions, innovation commercialization strategy, individual and organizational innovation culture, innovation infrastructure, communication and information dissemination, innovation vision and strategy, research and development activities, human resources training and Increasing learning, innovation branding, innovation intelligence and creating a competitive environment and thinking are effective in creating innovation in the manufacturing industry and by promoting the level of innovation leads to more internationalization and growth expectation in entrepreneurs. Therefore, managers and entrepreneurs must create the conditions for the use of internal capacities by increasing the active participation of employees in decisions and involving employees in the heart of international work.