بررسی تأثیر ابعاد تحول فناوری بر استراتژی تصمیمگیری و شوق کارآفرینی مدیران پارک علم و فناوری اصفهان
محورهای موضوعی : كارآفريني و مديريت شركتهاي دانش بنيان
سهیلا زرین جوی الوار
1
,
فاطمه نورشرق دهاقانی
2
*
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدآبادان، دانشگاه آزاداسلامی، آبادان، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاداسلامی، نجف آباد، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
سازمانها را در عصر جدید از بهکارگیری فناوریهای پیشرفته گریز و گزیری نیست، در حقیقت آینده از آنکسانی است که با شناخت دقیق و صحیح، تحولات این سیستمها را موشکافانه مورد امعان نظر قرار داده و با شناسایی ابعاد و تأثیرات آن، فناوری را بهصورت راهبردی در سطح سازمانی جاری سازند. هدف در پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابعاد تحول فناوری بر استراتژی تصمیمگیری و شوق کارآفرینی مدیران پارک علم و فناوری اصفهان بوده که تعداد مدیران کارآفرین این کسبوکارها 612 نفر و حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 236 نفر تعیین و با روش نمونه¬گیری در دسترس موردبررسی قرار گرفتند. سنجش متغیرها، از طریق پرسشنامه استاندارد تحقیق پولاس و همکاران (2021) با 14 پرسش انجامشده و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و برای سنجش روایی از نظرات اساتید دانشگاه در این حوزه استفاده شده است. درنهایت نتایج پژوهش بیان نمود که تحول فناوری بر تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه با نقش میانجی شوق کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری داشته است، ابعاد تحول فناوری (تشخیص فرصت، توسعه فرصت، بهره¬برداری از فرصت) بر استراتژی تصمیمگیری تأثیر مثبت و معناداری داشته است، ابعاد تحول فناوری (تشخیص فرصت، توسعه فرصت، بهرهبرداری از فرصت) با نقش میانجی شوق کارآفرینی بر تصمیمات کارآفرینان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ازآنجاییکه فناوری بهعنوان محور توسعه جوامع و سازمانها مطرح است، بنابراین شناسایی ابعاد و تأثیرات آن با ژرفاندیشی و بهکارگیری مؤثر، میتواند در سازمانها تغییرات بنیادین را در کلیه زمینهها نوید دهد.
Organizations in the new era cannot avoid the use of advanced technologies, in fact the future belongs to those who, with accurate and correct knowledge, scrutinize the developments of these systems and by identifying their dimensions and effects, use technology strategically. Make it current at the organizational level. The aim of the current research is to investigate the impact of the dimensions of technological transformation on the decision-making strategy and entrepreneurial enthusiasm of Isfahan Science and Technology Park managers, the number of entrepreneurial managers of these businesses is 612 people and the sample size of the research is 236 people using Cochran's formula and determined by sampling method in availability were investigated. The variables were measured through the standard research questionnaire of Poulas et al. (2021) with 14 questions and Cronbach's alpha was used to measure reliability and the opinions of university professors in this field were used to measure validity. Finally, the results of the research stated that technological evolution had a positive and significant effect on entrepreneurial marketing decisions with the mediating role of entrepreneurial passion, the dimensions of technological evolution (opportunity recognition, opportunity development, opportunity exploitation) had a positive and significant effect on the decision-making strategy. The dimensions of technological evolution (opportunity recognition, opportunity development, opportunity exploitation) with the mediating role of entrepreneurial enthusiasm have had a positive and significant impact on entrepreneurs' decisions.