نقش نوآوري سازماني در پياده سازي کسب و کار الکترونيک در شرکتهاي مادر در صنعت خودرو
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيتمحسن شفیعی نیک آبادی 1 * , اعظم جلیلی ابوالحسنی 2 , علی خاتمی فیروزآبادی 3
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - علامه طباطبایی
3 - -
کلید واژه: نوآوری, شرکت مادر, کسب و کار الکترونیکی,
چکیده مقاله :
در زمانيکه همه چيز در حال تغيير و تحول است و رقبا هميشه به دنبال افزايش سهم بازار خود از طريق کسب مزيت رقابتي هستند، توجه به ابعاد نوآوري که يکي از راهکارهاي افزايش مزيت رقابتي در محيط پوياي تجارت است، امري ضروري است. از طرف ديگر با ظهور اينترنت و فناوريهاي مختلف اطلاعاتي و ارتباطي، مدلهاي کسب و کار براي کسب مزيت رقابتي را تغيير داده است و کسب و کارهاي الکترونيک را به عنوان ابزار ارزشمندي براي ايجاد روابط پايدار و مستحکم با مشتريان و نيروهاي بازار تبديل کرده است. همچنين براي شرکتهاي مادر به علت ويژگيهاي خاصي که دارند، ميتوان آنها را از ديگر شرکتهاي موجود در مدلهاي کسب و کار متمايز کرد. در اين تحقيق با شناسايي ابعاد متفاوت نوآوري، آنها را به چهار عامل عمده 1) توسعه ابزارهاي فناوري اطلاعات، 2) شدت قيمت رقابتي، 3) شدت تمرکز در صنعت (سهم بازار) و 4) تمرکز گزايي و ميزان انعطاف پذيري در وطايف تقسيم کرده و به ارزيابي ميزان اهميت آنها در پياده سازي کسب و کارهاي الکترونيک در شرکتهاي مادر در صنعت خودرو ميپردازيم. با پيمايش صورت گرفته تنها مورد تمرکز گزايي و ميزان انعطاف پذيري در وظايف عامل مهمي در پياده سازي کسب و کار الکترونيک در شرکتهاي مادر در صنعت خودرو شناخته نشد. در نهايت به اندازه گيري عوامل مهم شناخته شده، در شرکت مادر ايران خودرو مبادرت شده است تا از اين طريق ميزان آمادگي شرکت ايران خودرو از لحاظ ميزان عوامل ايجاد کننده نوآوري در پياده سازي کسب و کار الکترونيک مورد ارزيابي قرار گيرد.
In today world, while everything is changing so fast and the competitors always want to increase their market share through competitive advantages, noting to the innovations is an alternative way for increasing the competitive advantages in this dynamic commercial environment. Appearance of internet and other different information technologies has changed the business models for gaining the competitive advantages and electronic business has been introduced as a vital tool which relates the companies with customers and market forces sustainable. Parent companies can be separated from other companies because of their special characteristics in the business models. In this research, different dimensions of innovation are recognized and they have been categorized in 4 main factors: 1) development of information technologies tools, 2) extensive competitive price, 3) extensive centralization in industry (market share) and 4) centralization and the degree of flexibility in duties. These different dimensions of innovation are surveyed in Iran Khodro and Saipa (Two Parent Companies in Iran). To evaluate the e-business models, these factors are applied to find out the importance of the factors in the automobile industry. The result of research showed just centralization and flexibility in duties has not obtained the important task for implementing e-business in Parent Companies in automobile industry. Finally, the important factors have been evaluated in the Iran Khodro Parent Company to show how well the company can be successful in implementing the electronic business.