ارائه الگوی مفهومی بهرهوری نیروی انسانی با تلفیق رویکرد اسکاپ- کارت امتیازی متوازن
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژي
1 - سازمان مدیریت صنعتی
کلید واژه: الگو, بهرهوری, نیروی انسانی, بهرهوری نیروی انسانی, اسکاپ-کارت امتیازی متوازن,
چکیده مقاله :
امروزه تمام كشورهاي جهان در پي بدست آوردن پيشرفتهايي در زمينه بهرهوري هستند بدين معني كه بتوانند با مصرف منابع كمتر به مقدار توليد ملي بيشتري دست يابند زيرا ميان درآمد سرانه هر كشور و شاخص بهرهوري رابطهاي مستقيم وجود دارد. يكي از عوامل مهم در پيشبرد اهداف مديريت در سازمان نيروي متخصص ميباشد. بر اين اساس، نيروي ماهر و متخصص را سرمايه اصلي و رمز موفقيت سازمان ميدانند. از اين رو براي موفقيت و ادامه حيات سازمان بايد روشها اصلاح شده و در روند انجام امور بهبود حاصل گردد و اين امر با بهرهور شدن سازمانها و كاركنان آنها ميسر ميشود. به عبارت ديگر سازماني موفقتر است كه بتواند خدماتي با كيفيت و كارآيي بهتر و هزينه كمتر با اثربخشي به مشتريان خود ارائه دهد. این پژوهش بر آن است تا با بررسی ادبیات و مدلهای مربوط به بهرهوری، طی بیست سال گذشته، عوامل اساسي و مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی را شناسايي و مناسبترین الگوی بهرهوری نیروی انسانی را ارائه کند. این تحقیق با استفاده از بررسی منابع موجود و به روش کتابخانهای، به توسعه مجموعه دانستههای موجود درباره اصول و قوانین معيارهاي بهرهوری نیروی انسانی پرداخته است. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی به چهل و هفت شاخص که با توجه مدل تلفیقی اسكاپ و کارت امتیازی متوازن، الگوی مفهومی بهرهوری نیروی انسانی در چهار عامل: فناوری و دانش، مشتری، فنون و فرآيند و سازمانی طبقهبندی گردیده است.
T oday, all countries are seeking promotions in productivity field which can obtain more national production by using fewer resources. This is because of the direct relationship between per income of each country and its productivity rate. One of the most important factors in promoting the goals of management in organization are experts’ resources. Therefore, skilled labor are known as a fundamental invest and organization`s success factor. So, the procedures should be modified and the affairs be improved for organization`s success and survival and this creates by making organization`s and employees more productive. On the other word, an organization which can present better and efficient services and lower costs with effectiveness will be more succeed. This study aims to review the related literature and models of productivity, over the past twenty years, to identify the most important factors affecting on the productivity of human resources and to provide the most appropriate human resource productivity model. This study tries to develop the current findings about the principles and rules of human resource productivity using current resources by a library technique. The results showed that the affecting factors on the productivity of manpower to forty-seven indicators that the integrated model of ESCAP and the Balanced Scorecard, a conceptual model by a hybrid SCOP-BSC model encompasses forty seven criterion which are classified into four factors as bellow: technology and knowledge, customer, techniques and process and organizational.
1- طاهري، شهنام. بهرهوري و تجزيه و تحليل آن در سازمانها (مديريت بهرهوري فراگير)، نشر هستان، چاپ پانزدهم، 1387.#
2- رضايي، نادر. مقدمهاي بر مديريت بهرهوري و تجزيه و تحليل آن در سازمان، تهران: نشر اوحدي، 1386.#
3- بلقیسی، پرویز. بهرهوری و مهندسی روشها، فصنامه اقتصاد و تعاون، (55)، ص 41-24، 1375.#
4- رابینز، استیفن پی. تئوری سازمان، ترجمه دکتر سیدمحمد الوانی و حسن دانایی ف، تهران: نشر صفار، چاپ سوم، 1379.#
5- کامپنهود، لوک وان و ريمون کيوي. روش تحقيق در علوم اجتماعي، عبدالحسين نيک گهر، چاپ اول، تهران، فرهنگ معاصر، 1370.#
6- نیون. پل. آرنیون. "ارزیابی متوازن گام به گام (راهنمائی طراحی و پیادهسازی)، ترجمه بختیاری، پرویز و دیگران. تهران انتشارات مدیریت صنعتی، 1386.#
7- خاکی، غلامرضا. روش کثرتگرایانه در جوامع دینی و تأثیرات آن بر افزایش بهرهوری، تحقق جامعه مدنی در انقلاب اسلامی ایران (مجموعه مقالات وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، 1376.#
8- طاهري، شهنام. بهرهوري و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، نشر هواي تازه، چاپ چهاردهم، 1380.#
9- الوانی، سیدمهدی و داناییفرد، حسن. گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی، انتشارات صفار، 1380.#
10- قاسمی، فرحناز. عوامل درون سازمانی مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناسیارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، 1384.#
11- شیخی، سمیه. بررسی رابطه بین توانمندسازی منابع انسانی و انگیزه انجام وظایف کاری کارمندان شرکت توزیع نیروی برق مرکزی تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 1387.#
12- سبزی علیآبادی. الویتبندی عوامل مؤثر بر ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی در صنایع کوچک، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حسابداری و مدیریت، 1387.#
13- فرشادفر، زهرا. عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی در شرکتهای تعاونی صنعتی و کشاورزی استان کرمانشاه، فصلنامه تعاون، 203-202(20)، ص48-35، 1388.#
14- آقاگلزاده، غلامحسين. بررسي عوامل مؤثر بر بهرهوري نيروي انساني واحدهاي عمليات انتظامي فوريتهاي پليس 110، پاياننامه كارشناسيارشد فرماندهي و مديريت انتظامي، دانشگاه تربيت مدرس، 1385.#
15- امامي ميبدي، علي. اصول اندازهگيري كارايي و بهرهوري، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني، 1384.#
16- نجفي، علي. بررسي رابطه بين كيفيت زندگي كاري (QWL) با بهرهوري مديران مياني شركت ملي گاز، پاياننامه كارشناسيارشد دانشگاه علامه طباطبايي، 1385.#
17- ساعتچي، محمود. روانشناسي مدیریت، تهران: مؤسسه نشر ويرايش ـ چاپ اول، 1387.#
18- گنجي، حمزه. بهداشت رواني. تهران: انتشارات ارسباران، 1380.#
19- خاكي، غلامرضا. مديريت بهرهوري (با رويكرد تحليلي به آن در سازمان) تهران: نشر كوهسار، چاپ پنجم، 1386.#
20- طاهری، شهنام. بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، نشر دهقان، 1387.#
21- اقدسي، محمد. بيماري نرمافزري و فنون انسانافزاري ارتقاي بهرهوري، شيوههاي عملي ارتقاي بهرهوري نيروي انساني، مركز آموزش مديريت دولتي، 1375.#
22- استادزاده، مريم. نشريه مديريت صنعتي، دوره 1، شماره 1، پاييز و زمستان 1387، ص 88-71، 1387.#
23- محمودی، غلامرضا. «بررسی رابطه خلاقیت هنری و رفتار نابهنجار»، دانش و پژوهش، شماره 6، زمستان 1379، ص 43ـ54، 1379.#
24- هوف، روبرت. اندازهگیری بهرهوری، ترجمه: عبدالهزاده، محمود- ناشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1377.#
25- طواری، مجتبی، سوخکیان، محمدعلی و میرنژاد، سیدعلی. شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی با استفاده از تکنیکهای MADM مطالعه موردی: یکی از شرکتهای تولیدی پوشاک جین در استان یزد، نشریه مدیریت صنعتی، 1(1)، ص 88-71، 1387.#
26- نقره، احمد. مدیر منابع انسانی ایمیدرو، مقاله بهرهوری و مهندسی روشها- وبسایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، 1384.#
27- بردبار، غلامرضا. عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره (مطالعه مورد: کارکنان بیمارستان شهید صدوقی یزد، فصلنامه مدیریت سلامت، 16(51)، ص83-70، 1392.#
28- رضاییان، علی. مدیریت رفتار سازمانی (مفاهیم، نظریهها وکاربردها)، تهران: انتشارات علم و ادب، 1386.#
29- دانشگر، علی. رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات با بهرهوری منابع انسانی؛ مورد مطالعه: شرکت توزیع نیروی برق استان کهکیلویه و بویراحمد، پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، 1390.#
30- احمدي، پرويز. طراحي مدل بهبود بهرهوري نيروي انساني با نگرش مديريت بهرهوری، تهران: رساله دكتراي مديريت دانشگاه تربيت مدرس، 1380.#
31- خلیلزاده، محمد. بررسی عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت شغلی معلمان دانشگاه پیامنور مرکز ارومیه. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه آزاد ارومیه، 1378.#
32- محمدیان، حمید. رابطه تعهد سازمانی و رضایت شغلی با بهرهوری منابع انسانی در بیمه ملت، پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، 1391.#
33- رابینز، استیفن پی. رفتار سازمانی، ترجمه دکتر سیدمحمد الوانی و حسن داناییفر، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1988.#
34- اسکندری، مجتبی، رستگار، علی و گرامی، ایوب. ارزیابی بهرهوری کلانتری و پاسگاههای نیروی انتظامی (مطالعه موردی فرماندهی انتظامی استان قم)، فصلنامه دانش انتظامی 12(3)، ص163-137، 1389.#
35- نیون. پل. آرنیون. "ارزیابی متوازن گام به گام (راهنمائی طراحی و پیادهسازی)، ترجمه بختیاری، پرویز و دیگران. تهران انتشارات مدیریت صنعتی، 1386.#
36- كاظمي، سيدعباس. بهرهوري و تجزيه و تحليل آن در سازمانها، تهران: سمت، 1381.#
37- دعايي، حبيباله. مديريت منابع انساني، انتشارات دانشگاه فردوسي مشهد، 1374.#
38- توکلی، اکبر؛ آذربایجانی، کریم و شهریار، پورعلی. اندازهگیری و تجزیه و تحلیل بهرهوری عوامل تولید در گروههای صنایع ایران، تهران، سازمان برنامه و بودجه، 1379.#
39- فقهی فرهمند، ناصر. "مدیریت استراتژیک سازمان"، انتشارات فروزش، چاپ اول، 1384.#
40- افراره، عباس. بهرهوري نيروي انساني، تهران، مركز آموزش مديريت دولتي، 1375.#
41- مهدوي، سيدولیا... . بهرهوري نيروي انساني، مركز آموزش مديريت دولتي، 1376.#
42- Taheri sh. Productivity & analysis on organizations (Total Productivity Management), Tehran,1st Edition, 1999.#
43- Idson Toldd L. and Walter y.ol. Workers Are more Productivity Theory, Third Edition, London, McGraw-HillBook Company, 1999.#
44- Davis K, Newstrom J. W. Human behavior at work: organizational behavior, New York: McGraw-Hill, 1989.#
45- Bernadin, H.J.& Russel, E.A., Human resource development: An experoach, MCGraw-Hill International Editions, 1993.#
46- Shimizu, Masayoshi-Wainai, Kiyoshi-Nagai, Kazuo “Value added Productivity Measurement and Practical Approach to management Improvement” Asian Productivity Organization.Tokyo, 1991.#
47- Allameh, S.M., Momeni, Z., Shekarchizadeh Esfahani, Z., Karimzadeh bardeh, M. An assessment of the effect of information communication technology on human resource productivity of Mobarekeh steel complex in Isfahan (IRAN), World Conference on Information Technology, Volume 3, pp. 1321–1326, 2011.#
48- Arvanitis, S. and Loukis, E. Information and Communication Technologies, Human Capital, Workplace Organization and Labour Productivity: A Comparative Study Based On Firm-Level Data for Greece and Switzerland. Information Economics and Policy, Vol.21, No.1, (February 2009), pp. 43-61, 2009.#
49- Soekiman, A., Pribadi, K.S., Soemardi, B.W., Wirahadikusumah, R.D. Factors Relating to Labor Productivity Affecting the Project Schedule Performance in Indonesia, The Proceedings of the Twelfth East Asia-Pacific Conference on Structural Engineering and Construction - EASEC12, Volume 14, Pp.865–873, 2011.#
50- Fontela, E.,& Gabus, A. The DEMATEL observer, DEMATEL 1976 Report, Switzerland, Geneva: Battelle Geneva Research Center, 1976.#
51- Chen.P.T., Hu, H.H. The effect of relational benefits on perceived value in relation to customer loyalty: An empirical study in the Australian coffee outlets industry, International Journal of Hospitality Management, 29; 405–412, 2010.#
52- Aydin S., Özer G, & Arasil Ö. Customer loyalty and the effect of switching costs as a moderator variable. Mark IntellPlann;23(1):89-103, 2005.
53- Hamidizadeh, M., & Ghamkhar, M. Identify affecting factors on customer loyalty model based on quickly respond organizations, Journal of Business Research, No. 52, Fall, 187-210, 2009.#
54- Fathi Vajargah, K. Training Needs Assessment (models and techniques). Tehran: Abizh publication, 2002.#