شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژي
1 - دانشگاه علامه طباطبايي
کلید واژه: اقتصاد اطلاعات عدم تقارن اطلاعات اقتصاد مقاومتی دانش مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
در شرایط حاضر با مشکلات مربوط به عدم تقارن اطلاعات روبرو هستیم و عدم تقارن اطلاعات در بخشهای مختلف میتواند زمینهساز گسترش فساد و آسیب رسیدن به اقتصاد مقاومتی باشد، لازم است تدابیری برای کاهش عدم تقارن اندیشیده شود. یکی از این راهکارها استفاده از سیستمهای مدیریت دانش است. ولی با توجه به محدودیتهای ایجادشده در دوران تحریم، پیادهسازی موفق این سیستمها با موانعی روبرو شده است؛ بنابراین شناسایی عواملی که منجر به پیادهسازی موفقیتآمیز سیستمهای مدیریت دانش میشود، میتواند بسیار مؤثر باشد؛ زیرا چه در دوره تحریم و چه در دوره پسا تحریم همچنان باید تلاشها در زمینه برپایی اقتصاد مقاومتی ادامه یابد. بر این اساس هدف مقاله حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت پیادهسازی سیستمهای مدیریت دانش در سازمانها در شرایط اقتصاد مقاومتی هست. در نتیجه با مرور تحقیقات انجامشده در حوزه مدیریت دانش 15 متغیر شناسایی گردید. بهمنظور بررسی فرضیهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که روایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (0.81) محاسبه گردید. برای آزمون سؤالات تحقیق از نرمافزارهای SPSS18 و MATLAB و آزمونهای TOPSIS و T تک نمونهای استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که همه متغیرها بهعنوان متغیرهای مؤثر بر موفقیت سیستمهای مدیریت دانش در شرایط اقتصاد مقاومتی مطرح هستند و وجود زیرساختهای فناوری اطلاعات بیشترین اهمیت و انجام ارزیابیهای دورهای کمترین اهمیت را دارا میباشند.
The purpose of the present research is identifying factors that influence the success of knowledge management systems in organizations in resistant economy conditions. Currently we face the problems of asymmetry of information and asymmetry of information in different sections can set grounds for increasing corruption and damage to resistant economy. Measures to reduce the asymmetry are necessary to be thought of. One of the strategies is using knowledge management systems. However, according to limitations appeared during the sanctions, successful implementation of these systems has faced some barriers. Therefore, identification of factors that lead to successful implementation of knowledge management systems can be very influential because, whether during the sanctions or after them, attempts should continue to be made in the field of establishing resistant economy. Hence, by reviewing various studies conducted in the field of knowledge management, 15 variables have been identified. In order to check the hypothesis, a researcher-made questionnaire was used whose validity was calculated by Cronbach’s Alpha to be 0.81. In order to test research questions, SPSS Version 18, MATLAB, TOPSIS and one-sample T-test were used. Research results showed that all variables were identified to be influencing the success of knowledge management systems in resistant economy. Information technology infrastructures had the highest importance and periodical evaluations had the least importance from among the 15 variables.
1- محمدی فاتح، اصغر، سبحانی، محمدصادق، محمدی، داریوش. مدیریت دانش، تهران: پیام پویا؛ 1387.#
2- رضائیان، علی، احمدوند، علی محمد، تولایی، روحالله. بررسی الگوهای راهبرد مدیریت دانش و راهبرد دانش سازمان. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس. 1388؛ 6(27) :64-33.#
3- موريس، چاراز، فیلیپس، اوئن. تحليل اقتصادي نظريه و كاربرد. ترجمه اكبر كميجاني، تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛ 1376.#
4- محبی، صابر، اکبرزاده، رجب. آسیبشناسی مسیر تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی. همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی. دانشگاه گیلان؛ 1391.#
5- شیخالاسلامی، زینالعابدین. مدل سه مرحلهای نیل به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی. همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی. دانشگاه گیلان؛ 1391.#
6- سیف، اله مراد. الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران (مبتی بر دیدگاه مقام معظم رهبری). فصلنامه آفاق امنیت. 1391؛16(5): 22-5.#
7- رهنورد، فرجالله، محمدی، اصغر. شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی تهران. مدیریت فناوری اطلاعات. 1388؛ 3: 52-37.#
8- اخوان، پیمان، اولیایی، النوش، دسترنج ممقانی، نسرین و ثقفی فاطمه. توسعه فرایندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علوم و فناوری. 1389؛ 2 :11-1.#
9- انصاری، منوچهر، رحمانی یوشانلوئی، حسین، رحمانی، کمالالدین، حسینی، احد و حسن خانی، حسین. طراحی چارچوب ارزیابی آمادگی پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در سازمانها براساس عوامل حیاتی موفقیت. فرایند مدیریت و توسعه. 1392؛ 26(1): 86-61 .#
10- حیدری، مهدیه، مقیمی، سیدمحمد و خنیفر، حسین. بررسی عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش. فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی. 1391؛11(1): 184-149.#
11- خواجهفرد، گلنوش، وحدت، شقایق، حسام، سمیه. تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش در شبکههای بهداشت و درمان استان بوشهر: 1392. مدیریت سلامت. 1393؛ 17(56) :64-56. #
12- Rademakers, M. Corporate universities: driving force of knowledge innovation. Workplace Learn. 2005;17: 130–136.#
13- Gunnlaugsdottir, J. Seek and you will find, share and you will benefit: organizing knowledge using groupware systems. International Journal of Information Management.2003; 23(5): 361-447.#
14- Chen, C. The effects of knowledge attribute, alliance characteristics, and absorptive capacity on knowledge transfer performance. R&D Management. 2004; 3(9): 311-321.#
15- Drucker, P. Managing for the future: The 1990s and beyond , New York: Truman.1992.#
16- Nonaka, I. The knowledge creating company. Harvard Business Review. 1991;69(6): 96-104.#
17- King, WR, Chung, TR & Haneya, MH. Knowledge Management and Organizational Learning. Omega.2008; 36(2): 167–172.#
18- Nonaka, I & Takeuchi H. The Knowledge-Creating Company. Oxford University Press.1995.#
19- Townley, CT. Knowledge management and academic libraries. College and Research Libraries.2001; 62(1): 44-57.#
20- Bukowitz, W. & Williams, R. The knowledge management fieldbook. London. Financial Times/ Prentice Hall. 1999.#
21- Alavi, M. & Leidner, DE. Knowledge management and knowledge management systems:conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly.2001; 25(1): 36-107.#
22- Steels, L.Corporate knowledge management. Proceeding of the International Symposium on Management of Industrial and Corporate Knowledge (ISMICK'93). Compiègne: France.1993.#
23- Love, PED, Fong, PSW, & Irani, Z. Management of Knowledge in Project Environments. Oxford: Elsevier Ltd Lucas, L.M. The impact of trust and reputation.2005.#
24- Chua, A & Lam, W. Why KM projects fail: a multi-case analysis. Journal of Knowledge Management. 2005; 9(3): 6-17.#
25- Nonaka, I, Toyama, R & Konno, N. SECI, Ba and Leadership: a Unified Model of Dynamic Knowledge. Creation' Long Range Planning. 2000; 33(1): 5-34.#
26- Davenport, TH, De Long, DW & Beers, MC. Successful knowledge management Projects. Sloan Management Review. 1998; 39(2): 43-57.#
27- Ryan, SD & Prybutok, VR. Factors affecting knowledge management technologies: a discriminative approach. Journal of Computer Information Systems. 2001; 41(3): 7-31.#
28- Moffett, S, McAdam, R & Parkinson, S. An empirical analysis of knowledge managementapplications. Journal of Knowledge Management. 2003; 7(3): 6-26approach. Journal of Computer Information Systems. 2001; 41(3): 7-31.#
29- Connelly, CE & Kelloway, EK. Predictors of employees’ perceptions of knowledge sharing culture. Leadership & Organization Development Journal. 2003; 24(5): 294-301.#
30- Hung, YC, Huang, SM , Lin, Q & Tsai, ML. Critical Factors in Adopting a Knowledge Management System for the Pharmaceutical Industry. 2005; 105(2): 164-168.#
31- Yeh, YJ, Lai, SQ & Ho, CT. Knowledge management enablers: a case study. Industrial Management & Data Systems. 2003;106(6): 793-810.#
32- Jafari, M, Akhavan, P & RezaeeNour, J. Knowledge management in Iran aerospace industries: a study on critical factor. Artifact Engineering and Aerospace Technology: An International Journal. 2007;79(4): 375-389.#
33- Ajmal, M, Helo, P & Kekale, T. Critical factors for knowledge management in project business. journal of knowledge management. 2010; 14(1): 156-168.#
34- Grant, KA & Grant CT. Developing a model of next generation knowledge management. Issues Informing Sci. Inf. Technol. 2008; 571–590.#
35- Sirola-Karvinen, P & Hyrkas, K. Administrative clinical supervision as evaluated by the first line managers in one health care organization district. JNurs Management.2008;16(5):588-600.#