طراحی مدل کارآفرینی فناورانه در بانک کشاورزی
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيمحمدباقر ربانی 1 , محمودرضا مستقیمی 2 * , احمد مهرابیان 3 , ابراهیم عباسی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران.
4 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی فناورانه, بانک کشاورزی, استان گلستان, دلفی, معادلات ساختاری.,
چکیده مقاله :
امروزه بهکارگیری فناوری در سازمانها بهعنوان راهحلی برای مسائل سازمانی مطرح و پیدایش مفهوم جدید «کارآفرینی فناورانه» را موجب شده است. بانکها يکي از مهمترين سازمانهای اثرگذار در توسعه کارآفريني در کشور محسوب ميشوند و توسعه فناوری صنعت بانکداری را به سوی بهکارگیری کارآفرینی فناورانه به منظور بهبود کارایی سوق داده است. از اینرو هدف پژوهش حاضر طراحی مدل کارآفرینی فناورانه در بانک کشاورزی بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردي و براساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری در مرحله کیفی 20 نفر از خبرگان بودند که به روش قضاوتی هدفمند انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارکنان بانک کشاورزی استان گلستان به تعداد 250 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول كرجسي و مورگان 152 نفر تعیین و براي نمونهگيري از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای طراحی مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 استفاده شده است. نتایج دلفی نشان داد عوامل مؤثر بر کارآفرینی فناورانه، شامل 36 مؤلفه در قالب 7 بعد (تعاملات بین سازمانی، ساختاری، نهادی، مهارتی، مدیریتی، بازار و مشتریان، فناوری) میباشند. همچنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد تعاملات بین سازمانی (792/0)، ساختاری (841/0)، نهادی (846/0)، مهارتی (726/0)، مدیریتی (628/0)، بازار و مشتریان (598/0) و فناوری (491/0) بر کارآفرینی فناورانه تأثیر مثبت و معنیداری دارند. در نهایت میتوان گفت: کارآفرینی فناورانه بهعنوان یک راهبرد مهم برای بانک کشاورزی بهمنظور باقی ماندن در محیطی به شدت رقابتی، تلقی میشود.
Today, the use of technology in organizations as a solution to organizational problems has led to the emergence of a new concept: "technological entrepreneurship." Banks are considered one of the most influential organizations in the development of entrepreneurship in the country, and the advancement of technology has prompted the banking industry to utilize technological entrepreneurship to improve efficiency. Therefore, the aim of the current research was to design a technological entrepreneurship model for the Agricultural Bank. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational based on the method. The statistical population in the qualitative stage comprised 20 experts who were selected by a purposeful judgment method. In the quantitative stage, there were 250 employees of the Agricultural Bank of Golestan province. The sample size was determined to be 152 people according to the Krejcie and Morgan table, and sampling was done using a simple random method. The Delphi method was used to identify factors, and the structural equation modeling method with Smart PLS3 software was used to design the model. The Delphi results showed that the effective factors on technological entrepreneurship include 36 components in the form of 7 dimensions: inter-organizational, structural, institutional, skill, managerial, market and customer interactions, and technology. Additionally, the results of structural equation modeling showed that inter-organizational (0.792), structural (0.841), institutional (0.846), skill (0.726), managerial (0.628), market and customer interactions (0.598), and technology (0.491) factors have a positive and significant effect on technological entrepreneurship. In conclusion, technological entrepreneurship is considered an important strategy for the Agricultural Bank to remain competitive in a highly dynamic environment.
1- مغنی، حیدر.، ناصحیفر، وحید، و ناطق، تهمینه. چگونگی تأثیر گسترش فناوریهای مالی بر بهبود عملکرد خدمات مالی، فصلنامه اقتصاد مالی، 13(49) :212-183،1398.
2- حسینیمقدم، محمدرضا.، و حجازي، رضا. تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با متغیر میانجی بازارگرایی، توسعه کارآفرینی، 7(2): 229-211،1393.
3- مرادی، محمدرضا.، و فرجالهزاده، محمد. شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی فناورانه پیشرفته در ایران، مطالعات مديريت راهبردي دفاع ملي، 4(13): 170-141،1399.
4- آقازاده، هاشم.، و یزدانی، سجاد. بررسی تأثیر استراتژيهاي رقابتی بر بازارگرایی و توسعه محصول جدید در بانکهاي تجاري کشور، کاوشهاي مدیریت بازرگانی، 7(4):146-121،1394.
5- دلبازه، حسین، ساده، احسان و پقه، عبدالعزیز. بررسی الگوي مزیت رقابتی پایدار براساس قابلیتهاي کارآفرینی فناورانه در شرکتهاي تعاونی صنایع لبنی استانهاي مازندران و گلستان، نشریه کارآفرینی در کشاورزي، 8(1): 104-85،1400.
6- صابرکهنهگورابی، محمدحسین، ایرانمنش، سیدحسین.، و جعفری، پریوش. الگوی کارآفرینی فناورانه با رویکرد نوآوری باز: توسعه پایدار شرکتهای دانشبنیان نفت و گاز، پژوهشهای برنامه و توسعه، 2(7): 71-45،1400.
7- خاکزادیان، مهدی.، و رضائی، حمید. مبانی کارآفرینی فناورانه. چاپ اول. تهران: انتشارات هوشمند تدبیر، 1399.
8- قوامی، علی.، صرافیزاده قزوینی، اصغر.، بدیعزاده، علی.، و عالم تبریز، اکبر. عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی فناورانه: با رویکرد کسبوکارهای الکترونیک، مدیریت توسعه فناوری، 7(3):61-37،1398.
9- کشاورز، لقمان.، و پورمرادی، مهری. طراحی مدل کارآفرینی فناورانه در هیأتهای ورزشی استان کرمان، اولین همایش ملی علوم ورزشی و فدراسیونها با تأکید بر فدراسیون ورزش سهگانه، تهران،1396.
10- رمضانپور نرگسی، قاسم.، رمضانپور نرگسی، سمیه.، و غفاری، علی. عوامل کلیدی مؤثر بر توسعة کارآفرینی فناورانه در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری در ایران، توسعه کارآفرینی، 8(4):766-749،1394.
11- محمدي، شقاق.، و ممیز، آیتاله. شناسایی عوامل کلیدي موفقیت در کارآفرینی فناورانه اجتماعی در حوزه ارائه خدمات شهري به معلولان، سیاست علم و فناوري، 6(3): 86-67،1393.
12- حسينينيا، غلامحسین.، يعقوبي فراني، احمد.، و افشار، سعید. عوامل محيطي مؤثر بر توسعه كارآفريني تكنولوژيك در صنعت برق، كيفيت و بهرهوري صنعت برق ايران، 3(5): 17-8،1393.
13- آذر، عادل.، و خسروانی، فرزانه. تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی مسأله). چاپ دوم. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1398.
14- داوری، علی.، و رضازاده، آرش. مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، چاپ دوم، تهران: انتشارات سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، 1397.
15- Benfratello, L. Schiantarelli, F. and Sembenelli, A. Banks and innovation: Micro econometric evidence on Italian firms. Journal of Financial Economics, 90, 197 -217, 2008.
16- Badzińska. E. The Concept of Technological Entrepreneurship: The Example of Business Implementation, Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(3), 57-72, 2016.
17- Lay Hong, T, Boon Cheong, Ch and Syaiful Rizal, H. Service Innovation in Malaysian Banking Industry towards Sustainable Competitive Advantage through Environmentally and Socially Practices, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 224(1), 52-59, 2016.
18- Rezaee, R., Ahadi Serkani, Y, and Mahmoudi,M . The Impact of Innovation and Knowledge Management on the Relationship between Balanced Scorecard Dimensions and Banking Productivity, International Journal of Finance and Managerial Accounting ,7(25):179-194, 2022.
19- RafeeLiavli, A., Imani, M. N and Nazem, F. Identification of Components and Factors Affecting Entrepreneurship of Students in Vocational Colleges and Schools of Gilan,Iranian journal of educational Sociology, 1(4), 12-22, 2017.
20- Petti, C and Zhang, Sh. Factors influencing technological entrepreneurship in Chinese firms: evidence from Guangdong, Int. J. Technology Management, 65(1), 70-95, 2014.
21- Prodan, I. A model of technological entrepreneurship, Handbook of Research On Techno- Entrepreneurship, Ecosystems, Innovation and Development. Research Handbooks in Business and Management series, 2008.
22- Siyanbola, W., Aderemi, H, and Abiodun, A. Framework for Technological Entrepreneurship Development: Key Issues and Policy Directions, American Journal of Industrial and Business Management, 1, 10-19, 2011.
23- Lincoln, Y., and Guba, E. Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Technology Research and Development, 30:233-252, 1982.
24- Fornell, C. and Larcker, D. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1): 39–50, 1981.