الگوی ارتباطات یکپارچه با بازیگران زیستبوم کارآفرینی در چرخه عمر کسبوکارهای نوپای الکترونیک مستقر در شتابدهنده هاب شیراز
محورهای موضوعی : اکوسیستمهای کارآفرینی و نوآوریسونا طیبی 1 , کاظم عسکری فر 2 * , عباس عباسی 3
1 - دانش آموخته دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
3 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: کسبوکارهای نوپا, ارتباطات یکپارچه, بازاریابی کارآفرینانه, کاربر, الکترونیک,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف ارائه الگوی ارتباطات یکپارچه با بازیگران زیستبوم کارآفرینی در مراحل مختلف چرخه عمر استارتاپهای الکترونیک انجام شدهاست. بدین منظور ابتدا از طریق مصاحبه با همبنیانگذاران کسبوکارهای الکترونیک نوپای مستقر در شتابدهنده هاب شیراز، بازیگران اصلی هر مرحله از چرخه عمر و با استفاده از فراترکیب، مفاهیم ارتباطات یکپارچه شناسایی شدند. سپس ابزارهای ارتباطات یکپارچه برای بازیگران اصلی زیستبوم کارآفرینی در هر مرحله از چرخه عمر با استفاده نسبت روایی محتوا تعیین و با استفاده از تکنیک سوارا، هر یک از ابزارها برای بازیگران اصلی وزندهی گردید. بر اساس یافتهها بازیگران اصلی در مرحله پیشاستارتاپ، شتابدهندهها و مراکز رشد هستند که اجرای ارتباطات مستقیم، شبکهسازی و بازاریابی رویدادمحور توسط استارتاپها برای این ارتباط با این بازیگران اهمیت فراوانی دارد. در مرحله استارتاپ علاوهبر شتابدهندهها و مراکز رشد، فرشتگان کسبوکار و کاربران نیز بازیگران اصلی این زیستبوم هستند که ارتباطات مستقیم، شبکهسازی و پیشبرد فروش برای شتابدهندهها و مراکز رشد و علاوه بر آن روابط عمومی و بازاریابی اجتماعی برای فرشتگان کسبوکار و توصیه دهانبهدهان الکترونیک، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی رویدادمحور برای کاربران به ترتیب بیشترین اهمیت را دارند. در مرحله رشد استارتاپ نیز برای سرمایهگذاران خطرپذیر ارتباطات مستقیم، شبکهسازی و روابط عمومی و بازاریابی اجتماعی و برای کاربران نیز توصیه دهانبهدهان الکترونیک، بازاریابی محتوا و رسانههای اجتماعی و بازاریابی اینترنتی به ترتیب بیشترین اهمیت را نشان دادهاند.
This study aims to provide a model of integrated communication with entrepreneurial ecosystem actors at different life cycle stages of e-start-ups. To this end, the main actors of each life cycle stage were identified through interviews with the co-founders of e-startups in Shiraz Hub Accelerator and integrated communication concepts using meta-synthesis. Then, integrated communication tools for the main actors of the entrepreneurial ecosystem at each stage of the life cycle were determined and weighted using the content validity ratio and SWARA technique for the main actors. Based on the findings, accelerators and incubators are the main actors in the pre-startup stage. Implementing direct relations, networking, and event-based marketing by startups is crucial for these actors. In the startup phase, in addition to accelerators and incubators, business angels and users are also major actors in this ecosystem, with direct relations, networking, and sales promotion programs for accelerators and incubators, as well as public relations and social marketing for business angels and e-WOM, and event-based marketing are the most important for users, respectively. In the growth phase of the e-startup, direct relations, networking, public relations, and social marketing have also shown the most significant importance for venture capitalists, e-WOM, e-marketing, social media marketing, and internet marketing, respectively.
احمدی کافشانی، ع.، رضوانی، م.، چیت سازان، ه.، و محمدکاظمی، ر. (1397). واکاوی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در جذب سرمایه از فرشتگان کسبوکار. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(4)، 621-640.
بحرینی، م.، محمدیان، ا.، و مانیان، ا. (1398). شناسایی و اولویتبندی راهبردهای بازاریابی دیجیتال در استارتاپها. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده مدیریت. دانشگاه تهران.
رضائي پيتهنوئي، ی.، صفري گرايلي، م.، و وليان، ح. (1399). قابليت ارتباط بـا ذينفعـان شـركت و سـرمايهگـذاري شركتها در فعاليتهاي نوآورانه. بررسيهاي حسابداري و حسابرسي، 27(2)، 180-201.
حاجرحیمی، ب. (1399). شناسایی و اولویتبندی موثرترین روشهای بازاریابی برای شرکتهای نوپا. اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری. مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران.
حسنپور، ا.، و گیتینژاد، م. (1399). برنامهریزی منطقهای در تدوین الگوی بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای نوپای نوآور ایرانی. فصلنامه علمی-پژوهشی جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 10(3)، 577-588.
قاسمی، ا.، و رعیتپیشه، م. (1394). ارائه مدلي براي ارزيابي پايداري زنجيره تامين با رويکرد فراترکيب. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 7(14)، 91-112.
مزروعی نصرآبادی، ا.، فتاحی، ح.، و دولتشاه، پ. (1399). تأثیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه بنگاههای دانشبنیان با تبیین نقش تعدیلگر بازارگرایی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 13(1)، 141-160.
Blank, S. (2003). The Four Steps to the Epiphany: Successful Strategies for Products that Win. Pescadero: K&S Ranch.
Breschi, S., Lassébie, J., & Menon, C. (2018). A Portrait of Innovative Startups across Countries. OECD Publishing, France.
Butkouskaya, V., Llonch-Andreu, J., & Alarcón-del-Amo, M. D. C. (2020). Entrepreneurial Orientation (EO), Integrated Marketing Communications (IMC), and Performance in Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs): Gender Gap and Inter-Country Context. Sustainability, 12(17), 1-18.
Cornelissen, J. (2008). Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice. Sage Publications, London.
Gherghina, S. C., Botezatu, M. A., Hosszu, A., & Simionescu, L. N. (2020). Small and Medium Sized Enterprises (SMEs): The Engine of Economic Growth through Investments and Innovation. Sustainability, 12(1), 347-369.
Hills, G. E., Hultman, C. M., & Miles, M. P. (2008). The Evolution and Development of Entrepreneurial Marketing. Journal of Small Business Management, 46(1), 99-112.
Kuester, S., Konya-Baumbach, E., & Schuhmacher, M. C. (2018). Get the Show on the Road: Go-to-Market Strategies for E-Innovations of Startups. Journal of Business Research, 83, 65-81.
Martin, D. M. (2009). The Entrepreneurial Marketing Mix. Qualitative Market Research: an International Journal, 12(4), 391-403.
Moritz, A., Block, J., & Lutz, E. (2015). Investor Communication in Equity-Based Crowdfunding: A Qualitative-Empirical Study. Qualitative Research in Financial Markets, 7(3), 309-342.
Men, L. R., Ji, Y. G., & Chen, Z. F. (2019). Strategic Communication for Startups and Entrepreneurs in China. Routledge. Mihaela, O. O. E. (2015). The Influence of the Integrated Marketing Communication on the Consumer Buying Behaviour. Procedia Economics and Finance, 23, 1446-1450.
Neumann, M. (2017). How Start-Ups Fail. Springer, Fachmedien Wiesbaden.
Oliveira Jr, M., Cahen, F. R., & Borini, F. M. (2019). Startups and Innovation Ecosystems in Emerging Markets: A Brazilian Perspective. Springer.
Paschen, J. (2017). Choose Wisely: Crowdfunding through the Stages of the Startup Life Cycle. Business Horizons, 60(2), 179-188.
Patenaude-Gaudet, N. (2014). Startup Communications. [Master’s Thesis, University of Applied Sciences]. Retrieved from https://www.theseus.fi/handle/10024/81445.
Poddar, N., & Agarwal, D. (2019). A Comparative Study of Application Effectiveness Between Digital and Social Media Marketing for Sustainability of Start-Ups. International Journal of Business Insights & Transformation, 12(2), 50-54.
Rumler, A., Schmidt, L., & Zumdieck, A. (2019). Challenges in Early Stage Communication for Startups–Two Case Studies. PraxisWissen Marketing, (1), 127-147.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. New York: NY: Springer.
Schultz, D.E., Tannenbaum, S. & Lauterborn, R.L. (1999). Integrated Marketing Communications. Chicago: NTC Business Books.
Seric, M. (2018). Content Analysis of the Empirical Research on IMC from 2000 to 2015. Journal of Marketing Communications, 24(7), 647-685.
Sethi, A. (2016). From Science to Startup: The Inside Track of Technology Entrepreneurship. Springer.
Skala, A. (2019). Digital Startups in Transition Economies: Challenges for Management, Entrepreneurship and Education. Springer International Publishing.
Smart, D. T., & Conant, J. S. (1994). Entrepreneurial Orientation, Distinctive Marketing Competencies and Organizational Performance. Journal of Applied Business Research, 10(3), 28-38.
Stanujkic, D., Karabasevic, D., & Zavadskas, E. K. (2015). A framework for the selection of a packaging design based on the SWARA method. Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics, 26(2), 181-187.
Ter Halle, I., Beekhof, T., & Ruel, H. (2016). How Do Startups Engage with Stakeholders? Paper Euprera congress, Retrieved from https://www.researchgate.net/
Wallnofer, M., & Hacklin, F. (2013). The business model in Entrepreneurial Marketing: A Communication Perspective on Business Angels' Opportunity Interpretation. Industrial Marketing Management, 42(5), 755-764.
Waltz, C. F., & Bausell, R. B. (1981). Nursing Research: Design, Statistics, and Computer Analysis. FA Davis Company.
Zolfani, S. H., & Saparauskas, J. (2013). New application of SWARA method in prioritizing sustainability assessment indicators of energy system. Engineering Economics, 24(5), 408-414.