تغییرات مداوم محیطی، بقای سازمانها را به شکلهای مختلف تهدید میکند. رقابتپذيري معياري كليدي براي ارزيابي درجه موفقيت كشورها، صنايع و بنگاهها در ميدانهاي رقابتي سياسي، اقتصادي و تجاري به حساب ميآيد، بدين معني كه هر كشور، صنعت يا بنگاهي كه از توان رقابتي بالايي در ب چکیده کامل
تغییرات مداوم محیطی، بقای سازمانها را به شکلهای مختلف تهدید میکند. رقابتپذيري معياري كليدي براي ارزيابي درجه موفقيت كشورها، صنايع و بنگاهها در ميدانهاي رقابتي سياسي، اقتصادي و تجاري به حساب ميآيد، بدين معني كه هر كشور، صنعت يا بنگاهي كه از توان رقابتي بالايي در بازارهاي رقابتي برخوردار باشد، ميتوان گفت كه از رقابتپذيري بالاتري برخوردار ميباشد. دستیابی به رقابتپذیری سازمانی بالاترین هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی میآورند. همچنین در اقتصاد معاصر دانش، پایه و اساس رقابتپذیری سازمانی میباشد و مهمترین اهداف هر نظام اقتصادی دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است. شرکتهای دانشبنیان میتوانند نقش مهمی در رشد اقتصادی ایفا نمایند چون نوآوربودن و رقابتپذیری از ویژگیهای مهم آنهاست. در این پژوهش سعی شده تا با ارائه مدلی یکپارچه عوامل مؤثر بر رقابتپذیری سازمانی شناخته شود و گامی در جهت افزایش شناخت رقابتپذیری سازمانها برداشته شود. بدین منظور تعداد 100 پرسشنامه بین شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری یزد توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز بهواسطه مدلسازي معادلات ساختاري و با کمک روش حداقل مربعات جزئی و بهکارگیري نرمافزار پیالاس انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین قابلیت بازاریابی و رقابتپذیری سازمانی و همچنین رابطه معناداری بین قابلیت نوآوری سازمانی و رقابتپذیری سازمانی وجود دارد، بین بازارمحوری و قابلیت بازاریابی نیز رابطه معناداری مشاهده شد، رابطه بین یادگیریمحوری و قابلیت نوآوری سازمانی نیز معنادار بوده است.
پرونده مقاله
محصولات و سیستمهای پیچیده (CoPS)، محصولات، سیستمها، خدمات و داراییهای زیرساختی هستند که دارای هزینه بالایی بوده و نیازمند تکنولوژی پیشرفته هستند. آنها محصولات سرمایهای هستند که بدنه اقتصاد و جوامع مدرن را شکل میدهند. از آنجا که این محصولات به صورت سفارشی ساخته می چکیده کامل
محصولات و سیستمهای پیچیده (CoPS)، محصولات، سیستمها، خدمات و داراییهای زیرساختی هستند که دارای هزینه بالایی بوده و نیازمند تکنولوژی پیشرفته هستند. آنها محصولات سرمایهای هستند که بدنه اقتصاد و جوامع مدرن را شکل میدهند. از آنجا که این محصولات به صورت سفارشی ساخته میشوند، به توسعه این محصولات به صورت پروژه نگریسته میشود. متفاوت بودن ماهیت محصولات CoPS موجب شده نحوۀ مدیریت این پروژهها تفاوتهایی با پروژههای معمول داشته باشد. در این پژوهش با بررسی جامع ادبیات حوزۀ CoPS از منظر مدیریت پروژه، به تفاوتهای پروژههای CoPS و نحوۀ مدیریت آنها پرداختهایم. این مقاله به صورت مرور ادبیات نظاممند در حوزه CoPS انجام شده است. در این راستا جستجوی مقالات در پایگاههای داده فارسی و انگلیسی انجام شده است. در جستجوی اولیه 84 مقاله شناسایی شد که پس از بررسیهای ثانویه و مطالعه چکیده، تعداد مقالات مرتبط به 22 مورد کاهش یافت. بر اساس نتایج بدست آمده، مدیریت پروژههای محصولات و سیستمهای پیچیده از جنبههایی نظیر مدیریت یکپارچگی، مدیریت ارتباطات، مدیریت محدوده، رویکرد برنامهریزی و کنترل پروژه، مدیریت زمان و هزینه، مدیریت ریسک و مدیریت ذینفعان با پروژههای معمول، تفاوت دارد. بدلیل حجم عظیمی از فعالیتها و ذینفعان درگیر، استفاده از یک رکن هماهنگکننده در زمان عقد قرارداد در این پروژهها سودمند خواهد بود. اگر چه مطلع نمودن ذینفعان حائز اهمیت است، اما در این پروژهها بدلیل حضور ذینفعان متعدد، در بخشهایی از پروژه و به انتخاب مدیر پروژه باید از درگیر نمودن ذینفعان اجتناب نمود. پیشبینی ذخایر احتیاطی و مدیریتی به عنوان محلهایی برای رفع دغدغههای ناشی از افزایش هزینهها، یکی از راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت هزینه است. پیادهسازی سیستمهای هشدار سریع برای مواجهه با ریسک پروژههای CoPS نیز در مدیریت ریسک این پروژهها بکار میرود. در انتهای تحقیق، بر اساس مطالعات صورت گرفته روی ادبیات روندهای تحقیقاتی بیشتر در کشور پیشنهاد شده است.
پرونده مقاله
رایانش ابری بهعنوان یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در میان شرکتهای فناوری اطلاعات مطرح است. شرکتهای دانشبنیان با بودجه کم و نیروی انسانی محدود یکی از گروههای عمدهای هستند که تمایل به استفاده از رایانش ابری برای دستیافتن به مزایای این فناوری دارند. فاکتورهای متع چکیده کامل
رایانش ابری بهعنوان یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در میان شرکتهای فناوری اطلاعات مطرح است. شرکتهای دانشبنیان با بودجه کم و نیروی انسانی محدود یکی از گروههای عمدهای هستند که تمایل به استفاده از رایانش ابری برای دستیافتن به مزایای این فناوری دارند. فاکتورهای متعددی تطابق این شرکتها با ابر را تحت تأثیر قرار میدهند. قبل از تصمیمگیری برای تطابق شرکتها با ابر ابتدا باید این فاکتورها ارزیابی شوند. هدف این تحقیق تشخیص این فاکتورها و رتبهبندی آنهاست. و بررسی میزان تأثیرگذاری فاکتورها در تطابق شرکتهای دانشبنیان با ابر است. مبنای نظری فاکتورهای مورد استفاده در این پژوهش جهت تطابق، دو تئوری معروف اشاعه نوآوری (DOI) و تئوری فناوری و سازمان و محیط (TOE) میباشد. با استفاده از مطالعات پیشین در زمینه رایانش ابری مدل مفهومی با دوازده فاکتور استخراج شد، این مدل مبنای ایجاد پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات شد. جامعه آماری 59 شرکت دانشبنیان در ایران است که 59 نفر از متخصصین یا تصمیمگیرندگان فناوری اطلاعات شرکتها به پرسشنامه پاسخ دادند. بهطور خلاصه نتایج این تحقیق نشان میدهد که نوآوری تصمیمگیرندگان فناوری اطلاعات و نیاز بیشترین تأثیر را در تطابق این شرکتها با ابر دارند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش: مديريت زنجيره تأمين سبز تأثير شايان توجهي بر محيطزيست دارد که اساس آن بر يکپارچگي مديريت محيطزيست و مديريت زنجيره تأمين براي کنترل آثار زيستمحيطي در چرخه عمر محصول بهوسيله تسهيم اطلاعات و هماهنگي و همکاري تمام زنجيره تأمين است. هدف اصلی این پژوهش بررسی و چکیده کامل
هدف پژوهش: مديريت زنجيره تأمين سبز تأثير شايان توجهي بر محيطزيست دارد که اساس آن بر يکپارچگي مديريت محيطزيست و مديريت زنجيره تأمين براي کنترل آثار زيستمحيطي در چرخه عمر محصول بهوسيله تسهيم اطلاعات و هماهنگي و همکاري تمام زنجيره تأمين است. هدف اصلی این پژوهش بررسی و رتبهبندی ابعاد «مدیریت زنجیره تأمین سبز» در صنعت پتروشیمی، و همچنین شناسایی زیر شاخصهای این ابعاد اصلی بهعنوان اهداف فرعی پژوهش است. متدلوژی/ روششناسی: جهت تحقق اهداف و پاسخ به سؤالهای پژوهش، این پژوهش در دو گام انجام شده است. در گام اول با مطالعه متون علمی و کسب نظر خبرگان آشنا به مسائل زیستمحیطی، مديريت زنجيره تأمين سبز و صنعت پتروشیمی، شاخصهای مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز بر اساس ابعاد اصلی استخراجشده شناسایی و مبنای تهیه پرسشنامه اول قرار گرفت. پس از جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها و تعیین میانگین جامعه و میزان اهمیت ابعاد و شاخصها، 4 بُعد از میان 5 بُعد و 11 شاخص از 22 شاخص انتخاب شد. در گام دوم از روش دیمتل به منظور تجزیهوتحلیل علی و معلولی و رتبهبندی ابعاد و شاخصهای مؤثر استفاده شد. نتایج پژوهش: نتایج نشاندهنده آن است که ابعاد جامعه و مشارکت سازمانی و شاخصهای تشكیل کارگروه، پشتیبانی مدیریت ارشد، انتظار جامعه از شرکت و آموزش و تربیت زیستمحیطی به ترتیب بیشترین وزن و بالاترین اهمیت را در این صنعت دارند.
پرونده مقاله
رسانهی اجتماعی بهعنوان یکی از کانالهای بازاریابی که به سرعت در حال گسترش است و در حال حاضر بیش از دو سوم از کاربران اینترنت را به خود اختصاص میدهد. از سویی دیگر، صنعت هتلداری یکی از ارکان اصلی فعالیت گردشگری بهشمار میرود؛ بهطوریکه بسیاری از کشورها با سرمایهگذار چکیده کامل
رسانهی اجتماعی بهعنوان یکی از کانالهای بازاریابی که به سرعت در حال گسترش است و در حال حاضر بیش از دو سوم از کاربران اینترنت را به خود اختصاص میدهد. از سویی دیگر، صنعت هتلداری یکی از ارکان اصلی فعالیت گردشگری بهشمار میرود؛ بهطوریکه بسیاری از کشورها با سرمایهگذاریهای هنگفت در بخش هتلسازی، بهدنبال جذب گردشگران بیشتر هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تصویر مقصد بر نیت سفر گردشگران با توجه نقش تعدیلگری رسانههای اجتماعی در صنعت هتلداری است. جامعه آماری این پژوهش شامل كليه گردشگران مراجعهکننده به هتلهای 5 ستاره تبریز میباشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماري حداقل حجم نمونه در سطح اطمينان 95 درصد و دقت برآورد پنج درصد با استفاده از فرمول كوكران 384 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط خبرگان تأیید شده و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. تحقیق حاضر براساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین براساس چگونگی بهدستآوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (پیرسون و آزمون رگرسیون) استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهد که؛ تصویر مقصد تأثیر مثبت و معناداری بر نیت سفر گردشگر دارد و همچنین تصویر مقصد بر نیت سفر گردشگران با نقش تعدیلگری رسانههای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
پرونده مقاله
فرصت کارآفرینانه شامل مجموعهای از باورها و اقداماتی است که خلق کالاها و خدمات را مقدور میسازد. سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند، میتوانند این فرصتها را تشخیص داده و بهرهبرداری نمایند. فناوری از حیاتیترین اجزای سازمانهای تجاری و صنعتی چکیده کامل
فرصت کارآفرینانه شامل مجموعهای از باورها و اقداماتی است که خلق کالاها و خدمات را مقدور میسازد. سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند، میتوانند این فرصتها را تشخیص داده و بهرهبرداری نمایند. فناوری از حیاتیترین اجزای سازمانهای تجاری و صنعتی محسوب میشود و وجود یک سیستم کارآمد فناوری اطلاعات زمینهساز قابلیتهای فناوری اطلاعات است. شرکتهای فعال در پارکهای علم و فناوری نیز که در اقتصاد دانشبنیان امروز به عنصری مهم تبدیل شدهاند، میبایست در تشخیص فرصتهای کارآفرینی فعالانه عمل کرده و از فرصتهای موجود در محیط به مطلوبترین شکل بهرهبرداری نمایند. از اینرو، پژوهش حاضر درصدد برآمد به بررسی تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر تشخیص فرصت کارآفرینی به روش پیمایشی و مبتنی بر مدلیابی ساختاری تفسیری در محیط نرمافزاری Smart-PLS بپردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شرکتهای در مرحله رشد پارک علم و فناوری زاهدان تشکیل میدهند که مطابق جدول مورگان 130 نفر بهعنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه بود. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، و روایی آنها از طریق روایی واگرا و همگرا تأیید شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد قابلیتهای فناوری اطلاعات تأثیر مثبت و معنیداری به میزان 472/0 بر تشخیص فرصت کارآفرینی دارد. بنابراین شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری میبایست به نقش قابلیتهای فناوری اطلاعات و ابعاد آن در تشخیص فرصت کارآفرینی توجه نمایند.
پرونده مقاله
در ادبیات موجود کارآفرینی، رویکردهای مختلفی درخصوص تعیین عوامل مؤثر بر فعالیتهای کارآفرینانه وجود دارد که دلیل آنرا میتوان در رشتههای مختلف علوم مورد بررسی قرار داد. بهعنوان یک مطالعه بین رشتهای، کارآفرینی متشکل از جنبههای پژوهشهای اقتصادی، تاریخی، روانشناسی، س چکیده کامل
در ادبیات موجود کارآفرینی، رویکردهای مختلفی درخصوص تعیین عوامل مؤثر بر فعالیتهای کارآفرینانه وجود دارد که دلیل آنرا میتوان در رشتههای مختلف علوم مورد بررسی قرار داد. بهعنوان یک مطالعه بین رشتهای، کارآفرینی متشکل از جنبههای پژوهشهای اقتصادی، تاریخی، روانشناسی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. همهی این پژوهشها از نقطهنظرها و جنبههای مختلفی بر کارآفرینی تمرکز میکنند. از آنجاییکه کارآفرینی بهعنوان ابزاری مناسب برای تحریک و رشد اقتصادی شناخته شده است، شناسایی عوامل تعیینکننده فعالیت کارآفرینی امکان میدهد تا سیاستهای مناسب برای افزایش بهرهوری و رشد اقتصادی در یک اقتصاد طراحی شود. به دلیل گستردگی عوامل تأثیرگذار بر فعالیتهای کارآفرینانه، پژوهشهای متعددی از جنبههای مختلفی عوامل مؤثر بر آن را مورد مطالعه قرار دادهاند. هدف این پژوهش بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر کارآفرینی در سطح کلان است که با توجه به ادبیات موجود در این زمینه تأثیرگذاری بیشتری را نسبت به سایر عوامل دارد. در این پژوهش برای بررسی عوامل مؤثر بر فعالیتهای کارآفرینانه از روش مرور نظاممند ادبیات استفاده شده است. در نهایت منابع گردآوری شده در دو دسته فاکتورهای سمت عرضه و سمت تقاضا دستهبندی گردید. نتایج نشان داد که عوامل مورد بررسی در طرف عرضه شامل توسعه اقتصادی، توسعه فناورانه، جهانیشدن، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و توسعه مالی است و فاکتورهای طرف تقاضا شامل تحصیلات، رشد جمعیت، تراکم جمعیت، سطح درآمد، شکاف درآمدی، دسترسی به تأمین مالی، مالیات، قوانین انعطافناپذیر بازار کار، ساختار سیاسی، مهاجرت، نرخ بیکاری، ویژگیهای نهادی و محیط اقتصاد کلان میباشد.
پرونده مقاله