توسعه فرایند اکتساب و انتشار دانش ضمنی و مستندسازی تجارب بهمنظور آموزش و توانمندسازی سازمانی
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيپیمان اخوان 1 , علي شهابيپور 2 *
1 - مالک اشتر
2 -
کلید واژه: مدیریت دانش تجربه ضمنی خبرگان قصهگویی الکترونیک آموزش,
چکیده مقاله :
تجارب خبرگان از مهمترین منابع کسب دانش و آموزش سازمانی است. تشریح دانش ضمنی سخت یا گاهی غیرممکن میشود. خبرگان افراد خیلی مشغول و باارزشی هستند و نباید جدایی از کار آنها برای فرایند کسب دانش، طولانی باشد. کسب دانش ضمنی فرایند پرهزینه و وقتگیری است. در سازمانهای بزرگ، خبرگان در یک ساختمان یا یک شهر متمرکز نیستند و استفادهکنندگان دانش نیز ممکن است در حوزه جغرافیایی وسیعی گسترده باشند. تکنیکهای کسب دانش به تنهایی نمیتوانند کارایی داشته باشند. با در نظر گرفتن موارد مذکور برای افزایش بهرهوری و اثربخشی پروژه اکتساب و انتشار دانش سازمان، تکنیکهای قصهگویی و سناریوسازی برای کسب و انتشار دانش حاصل از تجارب خبرگان ترکیب شده و با تدوین الزامات لازم برای ایجاد مدلی مبتنی بر قصهگویی و سناریوسازی، به معرفی و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی پرداخته شده است. درخصوص پارامترهای مؤثر و نیازمندیهای سیستمهای اکتساب تجربه، پژوهشی صورت نپذیرفته است. بنابراین، برای پیادهسازی مدل به بهترین نحو باید ابتدا این ویژگیها فهرست و اولویتبندی شده تا با توجه به نیاز سازمان، بهترین پیادهسازی صورت پذیرد. هدف اصلی از این مقاله ارائه راهکار مناسب براي کسب و انتشار دانش ضمنی خبرگان سازمان است. افزایش کارایی تکنیکهای کسب دانش، ایجاد نظام مقایسه مدلهای کسب تجربه و افزایش مشارکت خبرگان و سایر عوامل دانشی در سازمان، از نتایج این تحقیق است. این مدل امکان اکتساب دانش ضمنی را بهصورت ساختیافته، میسر میکند. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع استدلال قیاسی ـ استقرایی است. از دیدگاه نوع دادههای مورد تحلیل، با توجه به روش استدلال، روش تحقیق کیفی استفاده شده است. تئوری زمینهای جهت اکتشاف الزامات مدل و تگنیک دلفی برای اعتباربخشی آن استفاده شده است.
The experiences of the experts are the most important sources of knowledge and institutional training. Sometimes it is hard or impossible to describe tacit knowledge. Experts are very busy and valuable people. The separation of their work for the process of acquiring knowledge, should not be long. Acquisition of tacit knowledge is costly and time taking process. In large organizations, experts are not centralized in a building or a city. Knowledge users may also have broad geographical scope. The techniques of knowledge will not be able to have a performance alone. So, to increase the efficiency and effectiveness of the Organization's knowledge acquisition project, storytelling and the scenario techniques for the acquisition and dissemination of experiences of experts are combined. With the compilation of the necessary requirements in order to create a model based on storytelling, validation of the proposed model is outlined. There is no research on effective parameters and system requirements for the acquisition of experience. Therefore, to implement the model these features must be described and prioritized. Increase the efficiency of the knowledge techniques, create the model comparison system, gain experience and increase the participation of experts and other agents of knowledge in organizations, are the results of this research. This model suggests the structured acquisition of tacit knowledge.
1- جعفريمقدم، سعيد؛ مستندسازي تجربيات مديران از ديدگاه مديريت دانش، چاپ اول، وزارت نيرو: انتشارات مؤسسه تحقيقات و آموزش مديريت، 1381.#
2- الهي، شعبان؛ آذر، عادل؛ رجبزاده، علي؛ طراحي مدل تجربه سازماني، مجله علمي- پژوهشي دانشور رفتار، شماره 8، 1384.#
3- مركز مطالعات مديريت و بهرهوري ايران، طراحي نظام مستندسازي تجربيات مديران، گزارش 10 جلدي پروژه، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، 1382.#
4- اخوان، پیمان، باقری، روحالله، مدیریت دانش از ایده تا عمل، آتینگر، تهران، 1389.#
5- شهابیپور، مدلی جهت پیادهسازی پرونده الکترونیک سلامت، دومین کنفرانس بینالمللی شهر الکترونیک، 1388.#
6- زعفریان، رضا، ارايه الگوي پيادهسازي مديريت دانش در كسب و كارهاي كوچك و متوسط - توسعه كارآفريني، سال اول، شماره دوم، زمستان 1387، ص 102.#
7- شريفی، ح.، و شریفی، ن.؛ روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات سخن، 1383.#
8- سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. ؛ روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه، 1384.#
9- Motta, E. 25 Years of Knowledge Acquisition. International Journal of Human-Computer Studies, 71(2), 131-134. doi: DOI 10.1016/j.ijhcs.2012.11.002, 2013.#
10- N. R. Milton, Knowledge acquisition in practice, British Library Cataloguing in Publication Data, 2007.#
11- Gaines, B. R., & Boose, J. H. Knowledge acquisition for knowledge-based systems (Vol. 2): Academic Press London, 1988.#
12- Yeh, Y.-J., Lai, S.-Q., & Ho, C.-T. Knowledge management enablers: a case study. Industrial Management & Data Systems, 106(6), 793-810, 2006.#
13- Whyte, G., & Classen, S. Using storytelling to elicit tacit knowledge from SMEs. Journal of Knowledge Management, 16(6), 950-962. doi: 10.1108/13673271211276218, 2012.#
14- Johnson, W., & Kieras, D. Representation-saving effects of prior knowledge in memory for simple technical prose. Memory & cognition, 11(5), 456-466, 1983.#
15- Davenport, T. H & prusak, L. Information ecology: mastering the information and knowledge environment. New York: oxford university press, 1997, p.15.#
16- Charlotte Håkansson, Knowledge management – a vital component of competitive intelligence, Competitive Intelligence for Information Professionals, Pages 53–61, 2015.#
17- Lorenzo Bizzi, Social Capital in Organizations, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), Pages 181-185, 2015.#
18- Rivera-Vazquez, J. C.; Ortiz-Fournier, L. V.; Flores, F. R. Overcoming Cultural Barriers for Innovation and Knowledge Sharing. Journal of Knowledge Management, 13(5): 257 – 270, 2009.#
19- Ling, Ch.; Sandhu, M. S.; Jain, K. Knowledge Sharing in an American Multinational Company Based in Malaysia. Journal of Workplace Learning, 21(2): 125 – 142, 2009.#
20- French, N. Factors Which Influence Organizational Knowledge Sharing. Unpublished Thesis Master’s, Pretoria, Gordon Institute of Business Science, 2010.#
21- Hilary Cheng, Yi-Chuan, An ontology-based business intelligence application in a financial knowledge management system, Expert Systems with Applications, Volume 36, Issue 2, Part 2, Pages 3614-3622, 2009.#
22- Kanter, Rosabeth Moss. The Enduring Skills of Change Leaders. Leader to Leader, 1999, Summer.#
23- Julia Olmos-Peñuela, Knowledge transfer activities in social sciences and humanities: Explaining the interactions of research groups with non-academic agents, Research Policy, Volume 43, Issue 4, Pages 696-706, 2014.#
24- Murray E. Jennex, Current Issues in Knowledge Management, INFORMATION SCIENCE REFERENCE, 2008.#
25- Mustafa Jafari, Peyman Akhavan, Exploration of Knowledge Acquisition Techniques in Tunnel Industry: The Case Study of Iran Tunnel Association, International Journal of Business and Management Vol. 6, No. 8; August 2011.#
26- Subiksha, Knowledge Models, current Knowledge Acquisition Techniques and Developments, The International Journal of Engineering and Science (IJES), Volume1 Issue2,2012, Pages 313-317.#
27- Akhavan, P., & Shahabipour, A. Factors affecting the acquisition of expert tacit knowledge Case study: Delivery time in twin pregnancy. International Journal of Management Academy, 2(3), 16-25, 2014.#
28- Strauss, A. L., & Corbin, J. M. Basics of qualitative research (Vol. 15). Newbury Park, CA: Sage. Tak, J. (1996), "Psychological Examination", Hakjisa, Seoul, 1990.#
29- Baker, S. E., & Edwards, R. How many qualitative interviews is enough?, 2012.#
30- Linstone H.A., Turoff M.; The Delphi Method: Techniques and Applications; Addison-Wesley; London; 1975.#
31- Okoli C., Pawlowski S.D.; The Delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications; Information & Management; 42; 15-29; 2004.#
32- Lawrence Holder, Advanced in Knowledge Acquisition and Presentation, International Journal on Artificial Intelligence Tools, Vol. XX, No. X, 2006, p.1–8.#
33- I. Witten and E. Frank. Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques (Second Edition). Morgan Kaufman, 2005.#
34- Egbu, Charles O. & Botterill, Kath-erine, Information technologies for knowledge management: their usage and effectiveness, Icon, Vol. 7, 2002.#
35- Inderjeet Singh, Sean Brydon, Greg Murray, Vijay Ramachandran, ThierryViolleau & Beth Stearns. Designing Web Services with the J2EE™ 1.4 Platform JAX-RPC, SOAP, and XML Technologies. Addison Wesley, 2004.#
36- Ed Hild, Pro SharePoint Solution Development combining .NET, SharePoint, and Office 2007, Apress, 2007.#
37- Kevin Laahs, Emer McKenna, Microsoft® SharePoint 2007 Technologies Planning, Design and Implementation, Elsevier Digital Press, 2008.#
38- Gottschalk, Peter, Stages of knowledge management systems in police investigations, Knowledge-Based systems, 2006, P. 381-387.#
39- Stenmark, D., Information vs. knowledge: The role of intranet in knowledge management. In Proceedings of the 35th Hawaii International Conference on System Sciences. 2002.#
40- Gottschalk, P. Stages of knowledge management systems in police investigations. Knowledge-Based Systems, 19(6), 381-387, 2006.#
41- Kankanhalli, Atreyi, Tanudidjaja, Fran-siska, Sutanto Juliana and Tan, Bernard C.Y, The role of IT in successful knowledge management initiatives, Communications of the ACM, Volume 46, Issue 9, September 2003, Pages: 69 – 73.#