نقش سرمایهگذاری جمعی در تأمین سرمایه کارآفرینان نوپا
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيسجاد عساکره 1 , سعید زرندی 2 , محسن افشارپور 3 *
1 - دانشگاه علامه طباطبايي
2 - علامه طباطبایی
3 - دانشگاه علامه طباطبايي
کلید واژه: سرمایهگذاری جمعی تأمین سرمایه سرمایهگذاری خطرپذیر پلتفرم شبکههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
همواره تأمین سرمایه مورد نياز در استارتاپها، به عنوان يکی از چالشها براي کارآفرينان مطرح شده است. از طرفی به دلیل ريسك سرمايهگذاريهای خطرپذیر، مؤسسات مالي و بانکها اغلب تمایل کمتري به سرمايهگذاري در اين فعاليتها نشان ميدهند. با گسترش روزافزون اينترنت و شبکههای اجتماعی مرزها در ارتباطات حذف شده و مفاهیم جدیدی نظیر شبکهسازی و بهرهبرداری از سرمایههای اجتماعی مطرح شده است. در این مقاله به معرفی سرمایهگذاری جمعی به عنوان جدیدترین روش تأمین سرمایه از طریق اینترنت برای بهرهبرداری از سرمایههای اجتماعی، به جای استفاده از وامهای بانکی، فرشتگان کسب و کار و سرمایهگذاری مخاطرهپذیر پرداخته شده است. به دلیل کم بودن تحقیقات علمی در این زمینه، با استفاده از روش استنتاجی مفهوم پدیده سرمایهگذاری جمعی، بسط و گسترش ادبیات در این حوزه، اهداف و انگیزه مشارکتکنندگان، بیان مدلها، پتانسیلهای بالقوه، موانع و محدودیتها تبیین شده است. نتایج تحقیق نشاندهنده سرعت رشد این مفهوم در جهان بهخصوص، کشورهای در حال توسعه میباشد که میتوان با فراهم کردن بسترهای فرهنگی، فناوري، قانونی و اجتماعی در کشور، مدل سرمایهگذاری جمعی را عملیاتی کرد.
Financing capital for startups, always had been propounded as one of the challenges for entrepreneurs. On the other hand, the risk of venture capital investment, financial institutions and banks often seem less willing to invest in this activity. By developing Internet and social networks, limitation in communications have been removed and new concepts such as networking and utilization of crowdfunding has been raised. This paper introduces a new method of collective investment fund over the Internet to exploit social capital rather than bank loans, business angels and venture capital. Due to the lack of scientific research in this field, by using inductive method we discuss about the crowdfunding phenomenon concept, development of literature in this field, goals and motivations of the participants, expressing the models, potential, obstacles and limitations of the crowdfunfing. The results indicate that the rate of this concept in the world especially in developing countries has been increasing and this model can be operated by providing cultural, technological, legal and social contexts.
1. گودرزی، غلامرضا و رودی، کمیل، “تبیین مرجعیت علمی برای نهادهای علمی کشور با رویکرد تئوری مفهومسازی بنیادی” فصلنامه سیاست علم و فناوری، شماره 14، صص،90-75، 1390. #
2. بیگدلو، مهدی ،“بررسی منابع گوناگون تأمین مالی کارآفرینان,” اولین کنفرانس ملی سرمایهگذاری مخاطرهپذیر، 1383. #
3. M. Musara and F. Olawale, “Access to Finance in the SME Sector: A South african Perspective,” Asian Journal of Business Management, pp. 58-67, 2012. #
4. D. Deakina and M. Freel, Entrepreneurship and small firm, New York: Mc Graw-Hill publication, 2003. #
5. M. Ferrary and M. Granovetter, “The Role of Venture Capital Firms in Silicon Valley’s,” Economy and Society ,Volume. 2, No 38, pp. 326-359, 2009. #
6. J. Howe, “The rise of crowdsourcing,” Wired magazine, جلد volume 14, No 6 pp.1-4, 2006. #
7. S. Dresner, Crowdfunding: A Guide to Raising Capital on the Internet, Bloomberg Financial, 2014. #
8. J. Travis, “ Science by the Masses,” Science Magazine, No 319, pp. 1750-1752, 2008. #
9. M. O'Neil, Shirky and Sanger, or the costs of crowdsourcing,” Journal of Science Communication, No 9, 2010. #
10. A. Gaggioli and G. Riva, “Working the Crowd,” Travis' article Science by the Masses, 2008. #
11. H. Oinas-Kukkonen, “Network analysis and crowds of people as sources of new organisational knowledge,” Knowledge Management: Theoretical Foundation, Santa Rosa, informing Science Press, pp 173-189 2008.#
12. R. Martin and R. Randal, “How Sunday, price, and social norms influence donation behaviour,” The Journal of Socio-Economics, No 38, pp. 722-727, 2009. #
13. A. Schwienbacher and B. Larralde, “Crowdfunding of Small Entrepreneurial Ventures,” در Handbook of Entrepreneurial Finance, London, Oxford University Press, 2010. #
14. P. Belleflamme, T. Lambert and A. Schwienbacher, Crowdfunding, Paris: Under standing Strategies, 2010. #
15. J. Hemer, A Snapshot on Crowdfunding, Karlsruhe: Fraunhofer Institute for Systems, 2011. #
16. T. Lambert and A. Schwienbacher, “An Empirical Analysis of Crowdfunding,” http://ssrn.com/abstract, 2011. #
17. O. Gajda and n. Mason, “crowdfunding for impact in europe and the usa,” the european crowdfunding network AISBL (ECN), 2013.#
18. A. Ordanini, L. Miceli and M. Pizzetti, “Crowd‐funding: transforming customers into investors through innovative service platforms,” Journal of Service Managementume, volume. 22, No 4, pp. 443-470, 2011. #
19. Oxford Dictionaries, 2014. #
20. D. Evans and L. Leighton, “Some empirical aspects of entrepreneurship,” The American Economic Review, 1989. #
21. S. Dingman, “Canadian's smartwatch startup matches record $15-million in VC funding,” The Globe and Mail, 2013. #
22. E. R. Mollick , “The Dynamics of Crowdfunding: An Exploratory Study,” Journal of Business Venturing, volume.29 , No 1, pp.1-16, 2014. #
23. L. Sattary, “Royal Society of Chemistry,” 2010. Available: http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2010/August/09081001.asp.#
24. M. Sommeregger “Csr 2.0 - Soziale Online-Spendenplattformen ALS Neues Instrument F R Corporate Giving?,” University of Vienna, 2010. #
25. M. Harms, “What Drives Motivation to Participate Financially in a Crowdfunding,” SSRN Electronic Journal, 2007. #
26. D. Brabham, “Crowdsourcing as a Model for Problem Solving: An Introduction,” The International Journal of Research into New media, No 14, pp. 75-90, 2008. #
27. Crowdfunding’s Potential for the Developing World, Washington DC: Information for Development Program (infoDev)/The World Bank, 2013. #
28. D. Evans, “Social Media Marketing. Indianapolis,” Wiley Publishing, 2010. #
29. “www.kickstarter.com,” FAQ. Kickstarter, 11 March2013 Available: http://www.kickstarter.com/help/faq/kickstarter%20basics?ref=nav .#
30. S. Scott and D. Cable, “Network Ties, Reputation, and the Financing of New Ventures,” management science, pp. 364-381, 2002. #
31. A. Agrawal, C. Catalini and A. Goldfarb, “The Geography of Crowdfunding.",” SSRN Electronic journal, 2011. #
32. S. C. Parker, The Economics of Entrepreneurship, Cambridge: University Press, 2009. #
33. G. Burtch, A. Ghose and S. Wattal, “An Empirical Examination of the Antecedents and Consequences of Investment Patterns in Crowd-Funded Markets,” Social Science Research Network, 2011. #
34. Massolution and Crowdsourcing, “Market Trends Composition and Crowdfunding Platforms,” Crowdfunding Industry Report,LLC, 2013.#
35. Y. Saltuk, “The Impact Investor Survey,” Global Impact Investing Network, 2013. #
36. “www.Crowdsourding.org and GoGetFunding,” The European Crowdfunding Network AISBL (ECN), 2012. Available: http://online.flipbuilder.com/zlxs/tynl/index.html#p=4.#
37. O. Gajda and N. Mason, “Crowdfunding for Impact in Europe and the USA,” Toniic LLC & ECN, 2013. #