• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - خوشه هاي علم و فناوري ؛ به سوي يك نظريه عمومي
        سهراب دل انگیزان
        نيمه دوم قرن بيستم شاهد تحول در ابعاد متفاوت زندگي بشر بود. تغيير و تحول در نگرش بر چگونگي مكانيابي صنايع و برنامهريزي صنعتي در كنار اهداف توانمندسازي و رقابتپذيري بينالمللي، مسير نظريات و برنامهريزيهاي صنعتي و منطقهاي را به راستاي نگرش خوشهاي هدايت نمود. اين مطالعه با چکیده کامل
        نيمه دوم قرن بيستم شاهد تحول در ابعاد متفاوت زندگي بشر بود. تغيير و تحول در نگرش بر چگونگي مكانيابي صنايع و برنامهريزي صنعتي در كنار اهداف توانمندسازي و رقابتپذيري بينالمللي، مسير نظريات و برنامهريزيهاي صنعتي و منطقهاي را به راستاي نگرش خوشهاي هدايت نمود. اين مطالعه با روش قياسي و تطبيقي و با استفاده از تجارب متفاوت صورت گرفته جهاني از اجراي برنامههاي خوشهاي در صنعت و فناوري، ضمن جمعبندي و ارائه مجدد نظريات در خصوص خوشههاي صنعتي، علم و فناوري به بيان يك دست ادبيات مربوطه در راستاي ارائه نظري مدل خوشههاي صنعتي، علم و فناوري برآمده است. هدف اين مطالعه، همگونسازي نظريات پراكنده و گاه متناقض در خصوص موضوع بوده و مهمترين دستيافت آن چارچوب مشخص تشخيصي براي تفكيك انواع خوشه است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارزيابي فناوري ، ضرورت ها و الزامات
        يكي از مهمترين نيازهاي امروز كشورهاي در حال توسعه، تصميمگيري در رابطه با چگونگي سرمايهگذاري در عرصه دانش و فناوري است كه با توجه به كمبود منابع از يك سو و هزينههاي بالاي پژوهش و توسعه فناوري از سوي ديگر، اهميت روزافزوني يافته است. از اين رو ارزيابي فناوري بهعنوان يكي از چکیده کامل
        يكي از مهمترين نيازهاي امروز كشورهاي در حال توسعه، تصميمگيري در رابطه با چگونگي سرمايهگذاري در عرصه دانش و فناوري است كه با توجه به كمبود منابع از يك سو و هزينههاي بالاي پژوهش و توسعه فناوري از سوي ديگر، اهميت روزافزوني يافته است. از اين رو ارزيابي فناوري بهعنوان يكي از مناسبترين ابزارها براي كمك به اين نوع تصميمگيريها بايد مورد توجه جدي قرار گرفته و با نگاهي تازه مورد استفاده مديران و سياستگذاران دانش و فناوري قرار گيرد. ارزيابي فناوريهاي نوين نظير ريز فناوري، زيست فناوري و فناوري اطلاعات نيز نيازمند كاربرد روشهاي نو در ارزيابي است. اين روشها از نظامهاي ديگر علمي استنتاج شده و براي مقاصد خاصي طراحي ميشود. به همين جهت بايد امكانپذيري اجرا و نياز به اصلاح و تعديل در روشها را مورد توجه قرار داد. در اين مقاله مفاهيم، انواع و رويكردهاي ارزيابي فناوري و روش ترسيم نقشه راه به عنوان ابزاري سودمند در ارزيابي فناوريهاي نوين، معرفي و مورد استفاده قرار ميگيرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تببين ، تجزيه و اندازه گيري مهارت فرصت شناسي
        سید جلال  موسوی بازرگانی
        كارآفريني يك مديريت فرصتمدارانه بر منابع توليد است. فرصت شناسي از مهمترين مهارتهاي مميزه كارآفرينان است كه تاكنون ابزاري براي اندازهگيري اين مهارت تدوين نشده است. در اين مقاله سعي شده است ابزاري براي اندازهگيري مهارت افراد در تفكيك فرصتها از تهديدات ارائه شود. اين ابزار چکیده کامل
        كارآفريني يك مديريت فرصتمدارانه بر منابع توليد است. فرصت شناسي از مهمترين مهارتهاي مميزه كارآفرينان است كه تاكنون ابزاري براي اندازهگيري اين مهارت تدوين نشده است. در اين مقاله سعي شده است ابزاري براي اندازهگيري مهارت افراد در تفكيك فرصتها از تهديدات ارائه شود. اين ابزار براساس الگوي تجزيه مهارت ”مورفي“ و الگوي قرينهاي ”برانشويك“ ساخته شده است. براي نشان دادن پتانسيلهاي ابزار ساخته شده در تحليل مهارت فرصت شناسي افراد، مثالي عملي نيز ارائه شده است. ابزار تدوين شده پس از تكميل و تاييد روايي و اعتبار آن ميتواند در طيف وسيعي از فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي، اجرا و ارزيابي سياستهاي توسعه كارآفريني مورد استفاده قرار گيرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ابهام در ابهام پذيري كارآفرينان
        جلیل  صمد آقایی
        اين مقاله سعي دارد با تفكري واگرا و كارآفرينانه به يكي از ويژگيهاي روانشناختي بارز كارآفرينان يعني ”تحمل ابهام” بپردازد. نويسنده در اين مقاله، اين ويژگي را از زواياي مختلف به سبك كارآفرينان مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار ميدهد. به عبارت ديگر نويسنده قصد دارد به سبك فكر چکیده کامل
        اين مقاله سعي دارد با تفكري واگرا و كارآفرينانه به يكي از ويژگيهاي روانشناختي بارز كارآفرينان يعني ”تحمل ابهام” بپردازد. نويسنده در اين مقاله، اين ويژگي را از زواياي مختلف به سبك كارآفرينان مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار ميدهد. به عبارت ديگر نويسنده قصد دارد به سبك فكري كارآفرينان با موضوع برخورد كند؛ يعني نه چيزي را به سادگي قبول كند و نه آن را به سرعت رد كند. بلكه آنقدر موضوع را از ديدگاههاي مختلف بررسي نمايد تا به يك بينش كامل دست يابد. اين هدف زماني ميسر ميشود كه ديگر نميتواند به سادگي و به روشهاي رايج و كلامي، بينش به دست آمده را اثبات كند يا به ديگران انتقال دهد. در اين مقاله سؤالهايي درباره مفهوم تحمل و ابهام و شرايط پذيرش يا رد آن توسط كارآفرينان مطرح ميشود كه در ادبيات كارآفريني كمتر به آن پرداخته شده است. اين سؤالها كمك ميكند خواننده با زواياي تاريك كارآفريني بيشتر آشنا شود و كارآفرينان را بهتر بشناسند. نويسنده در اين مقاله تاكيد ميكند كه نميتواند به تمام سؤالهاي مطرح شده پاسخ دقيق و قاطعي بدهد؛ بلكه قصد دارد با طرح اين سؤالها و بحث و بررسي آنها، علاقهمندان را براي تحقيق بيشتر تشويق نمايد. بطور كلي ميتوان گفت مطالعه اين مقاله احتياج به تحمل ابهام دارد. افرادي كه منتظرند پاسخ واضحي دريافت كنند، ممكن است اينگونه انتقاد كنند كه اين مقاله نه تنها موضوع تحمل ابهام كارآفرينان را روشن نساخته،بلكه آن را مبهمتر كرده است. به همين دليل عنوان مقاله ”ابهام در ابهامپذيري كارآفرينان“ انتخاب شده است. پرونده مقاله