ارائه مدل اولویتبندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز با استفاده از روش دیمتل
محورهای موضوعی : نوآوري و خلاقيت
1 - دانشگاه تهران
کلید واژه: نوآوری باز شاخص نوآوری رتبهبندی عوامل نوآوری دیمتل روابط علی و معلولی,
چکیده مقاله :
در دنیای رقابتی امروز، سازمانها برای رشد و توسعه موقعیت خود باید شیوه جدید مقتضی با این میزان تغییرات و پیشرفت سریع را اتخاذ کنند. یکی از الزامات توسعه بخشیدن و پیشرو بودن در صنعت، برخورداری از رویکرد و نگاه نوآوری باز در سازمان است. نوآوری به عنوان عامل کلیدی در خلق ارزش و کسب مزیت رقابتی پایدار در محیط متغیر پیچیده کنونی بنگاهها به حساب میآید. نوآوری باز با تاکید بر از بین بردن مرزهای سازمان و دخیل کردن عوامل ارزش آفرین خارج از سازمان، احتمال موفقیت و توسعه سازمانی را بالا برده و ریسک ناشی ازخطرات سرمایه گذاری را کاهش میدهد. از آنجا که در دهه اخیر، توجه و تمرکز از صنایع پیشرفته به صنایع متوسط و از سطح کلان به سطح صنعت و بنگاه معطوف شده است، ضروری است پژوهشهایی به منظور بکارگیری رویکرد نوآوری باز در بنگاه و صنایع مختلف توسعه یابد. به همین منظور، در این پژوهش با بررسی و شناسایی عوامل موثر بر نوآوری باز ، با استفاده از روش دیمتل به اولویتبندی این عوامل پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است و ابزار گرد آوری آن با کمک مرور ادبیات پژوهشی این حوزه و گردآوری اطلاعات پرسشنامه در بین مدیران نوآوری و خبرگان و کارشناسان این حوزه است. نتایج پژوهش نشان میدهد آمادگی سازمانی، مدیریت مالکیت فکری و توانمندی مشارکتی از اثرگذارترین عوامل بر نوآوری باز و ظرفیت جذب، واسطههای نوآوری و مدل کسب و کار از تاثیرپذیرترین عوامل نوآوری باز در بنگاهها هستند.
In today’s competitive world, the organizations have to bring brand new methods which would be suitable for such rapid changes and progresses. One of the requirement of development and leadership in industry is having an open innovative approach in the organization. The innovation is considered to be a key-role through value creation and gaining suitable competitive advantage among the current sophisticated interprises. Furthermore the innovation increases the possibility of accomplishment and organizational development and decreases the investment risks with emphasize on reducing organization borders and applying the value creating factors from the outside. Because of the complex nature of the competition in market and the rapid changes that are happening, Since the competitive atmosphere is getting sophisticated and the giant pace of changes in current situation, it is necessary to conduct some researches in regard to performing open innovative approaches in different industries. In this regard, the research studies the relationship btw factors and the precedency of them by DEMATEL method after determining the effective factors on open innovation. The present research is a kind of survey description and its assembling instrument is through the literature review and gathering data from the elites and innovative managers by survey and questionnaire. The results of the research indicates that organizational readiness, intellectual property management, cooperation capability, absorption capacity, innovation intermediary and the business model influence open innovation approach respectively.
1- صفدری رنجبر، منطقی، توکلی. نوآوری باز؛نگاهی جامع بر مفاهیم، رویکردها، روندها و عوامل کلیدی موفقیت. رشد فناوری، سال دهم، شماره 40، پاییز 1393.
2- خسروپور، فیضی، طبائیان. بررسی و رتبهبندی عاملهای مؤثر بر ساز و کار به کارگیری رویکرد نوآوری باز در صنعت هوایی ایران، مدیریت نوآوری. سال دوم. شماره 4. صفحات 1-26، سال 1392.
3- تید، بسنت. مترجمین: آراستی، باقری، رستمی، ملکیفر، نوری. مدیریت نوآوری: یکپارچهسازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان. تهران: رسا، 1391.
4- صفدریرنجبر، سعید، اعظمی. اولویتبندی و تحلیل تعامل میان عوامل مؤثر بر موفقیت پروژههای توسعه محصولات جدید از طریق روشهای ISM و DEMATEL، مدیریت تولید و عملیات، دوره ششم، شماره 1، سال 1394.
5- آذر، خسروانی، جلالی. تحقیق در عملیات نرم: رویکردهای ساختاردهی مسأله. تهران: سازمان مدیریت صنعتی، سال 1392.
6- اسفندیاري، وحید. نوآوري باز، ماهنامه اندیشه گستر سایپا. شماره 12، سال 1390.
7- ساوه شمشکی، جعفرنژاد چقوشی. ارائه مدل نوآوری باز در صنعت لبنیات ایران. کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار، سال 1394.
8- W. Vanhaverbeke, M. Cloodt, “Theories of the firm and open innovation”. New Frontiers in Open Innovation, pp. 256–278, 2014.
9- H. Chesbrough. “Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology”. Boston, Harvard Business School Press, 2003.
10- J. Hafkesbrink, M. Schroll. “Organizational Competences for Open Innovation in Small and Medium sized Enterprises of the Digital Economy”. Duisburg Germany. Innowise GmbH, 2010.
11- H. Chesbrough. “Open business models: How to thrive in the new innovation landscape”. Harvard business press, 2006.
12- H. Chesbrough, W. Vanhaverbeke, J. West, “Open Innovation: Researching a New Paradigm”. Oxford: Oxford University, 2006.
13- H. Chesbrough. “Open Innovation: The New Imperative for creating and profiting from Technology”. Boston: Harvard business School Press, 2006.
14- J.Q. Brian. “Outsourcing Innovation: The New Engine of Growth, Sloan Management Review”, 41(4). pp. 13-29, 2000.
15- O. Gassmann. “Opening up the Innovation process: towards an Agenda”. R&D Management, 36(3), pp.223-22, 2006.
16- N. Amara, R.J. Landry. “Sources of Information as Determinants of Novelty of Innovation in Manufacturing Firms: Evidence from the 1999 Statistics Canada Innovation survey”. Technovation, 25(3). pp.245-259, 2005.
17- V. Lazzarotti,R. Manzini. “Different Modes of Open Innovation: A Theoretical framework and an Empirical Study”. Innovation Management, 13, (4), 2009.
18- P. Berezai. “Future R &D Strategies in Food &Drinks: Evolution from Orthodox approaches to Open Innovation models”, Business Insights, pp.74-82, 2010.
19- E. Enkel, O. Gassmann, H. Chesbrough. “Open R&D and Open Innovation: Exploring the Phenomenon. R&D Management”. 39(4). pp.311-316, 2009.
20- U. Lichtenthaler, H. Emst. “Opening to the Innovation Process: The Role of Technology Aggressiveness. R&D Management”. 39(1). pp.38-54, 2008.
21- U. Lichtenthaler. “Is Open Innovation a field of study or a Communication barrier to Theory Development? A Contribution to the Current Debate”. Technovation. 31(2-3). pp.138-139, 2011.
22- B. Bigliardi,F. Galati . “Models of Adoption of Open Innovation within the Food Industry”. Food science & Technology 30. pp.16-26, 2013.
23- J. King,V. Gurbaxani, K. Kraaemer, F.M Farlan, K. Raman,C. Yap. “Institutional factors in information technology innovation”, Information system Research (5). pp. 139-169, 1994.
24- H. Yen,W. Wang,C. Wei.S. Hsu,H. Chiu. “Service innovation readiness: Dimension and performance outcome”. Decision Support System (53). pp.813-824, 2012.
25- L.A. Kundsen, “Collaborative capability in R&D Alliances: Exploring the link between organizational and individual level factors”. Center for Strategic Management and Globalization, Copenhagen Business School, Porelaenshaven, 24, 200(10). 2008.
26- W. Cohen, “Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation”. Strategic Learning in a Knowledge Economy. pp.39-67. DOI:10.1016/B978-0-7506-7223-8.50005-8. 2000.
27- N. Foss,J. Lyngsie,S. Zahra. “The role of external knowledge sources and organizational design in the process of opportunity exploitation”, Strategic Management Journal (34). pp.1453-1471, 2013.
28- C. Simard,J. West. “Knowledge Networks and the Geographic locus of Innovation in Chesbrough & Vanhaverbeke & West, OpenInnovation: Researching a new Paradigm”, Oxford: Oxford University Press. Innovation, New York, Oxford University Press, 2006.
29- S. Herliana. “Regional Innovation Cluster for small and medium enterprises: A triple Helix concept. Procedia-Social and behavioral sciences”, pp.169. 151-160, 2014.
30- X. Zhao, Y. Zheng. “Development of Chinese Science and Technology Intermediaries and Their Integration into the Open Innovation Paradigm”, Technology Analysis & Strategic Management, 23. pp.25-48, 2011.
31- E. Lichtenthaler, “Managing technology intelligence process in situations of radical technological change”. Technological Forecasting and Social Change (74), pp. 1109-1136, 2007.
32- W.B. Ashton, B.R. Kinzey, M.E. Gunn. “A structured approach for monitoring science and technology development”. International Journal of Technology Management (6). pp. 91-111, 1991.
33- E. Von Hippel. 2007. “The Sources of Innovation”. GmbH. Gabler:111-120. DOI: 10.1007/978-3-8349-9320-5-10.
34- C. Lin,W. Wu.W. “A causal analytical method for group decision making under fuzzy environment”. Expert systems with Applications. 34(1). pp.205-213, 2008.
35- C.C. Cheng, C.T. Chen, F.S. Hsua,H.Y. Hu. “Enhansing service quality improvement strategies of fine-dining restaurants: New insights from integrating a two phase decision making model of IPGA and DEMATEL analysis”. International Journal of Hospitality management. 13(4). pp.1155-1166, 2012.
36- B. Chang, C.W. Chang, C.H. Wu. “Fuzzy DEMATEL method for developing supplier selection criteria. Expert Systems with Applications”. Vol,38. No,3. pp.1850–1858, 2011.
37- H. Zandhessami, S. Parvinchi, Z. Molaei, “Identification and prioritization of technology innovation capability on technology innovation performance”. International Journal of Economics and Management sciences. Vol,1. No,6. pp.13-20, 2012.
38- D. Sumrit, P. Anuntavoranich. “Using DEMATEL Method to Analyze the Causal Relations on Technological Innovation Capability Evaluation Factors in Thai Technology-Based Firms”. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies, 2012.
39- C. Lin,J.Y. Wu, C. Yulee. “The alliance innovation performance of R&D alliances: the absorptive capacity perspective”, Technovation, Vol,32. No,5. pp.282-292. May 2012.
40- H. Forsman. “Innovation capacity and innovation development in small enterprises. A comparison between the manufacturing and service sectors”. Research Policy, Vol,40. No,5. pp.739-750, 2011.
41- Z. Ashtianpour, H. Zandhessami, “An integrated ISM-DEMATEL model for evaluation of technological innovation capabilities' impact on the competitiveness of Small & Medium Size Enterprises (SMEs)”. Management of Engineering and Technology (PICMET), Portland International Conference, 2015.
42- Wu, Wei-Wen. “Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach”. Expert Systems with Applications, Vol,35. No,3. pp.828-835, 2008.
43- U. Lichtenthaler, E. Lichtenthaler. “A Capability-Based Framework for Open Innovation: Complementing Absorptive Capacity”. Journal of Management Studies. Vol, 46, 2009.
44- K. Blomqvist, J.Levy. “Collaboration capability: a focal concept in knowledge creation and collaborative innovation in networks”. https://doi.org/10.1504/IJMCP.2006.009645.
45- K. Laursen, A. Salter. “Open for innovation: the role of openness in explaining innovation performance among U.K. manufacturing firms”. Strategic Management Journal. Vol, 27. No,2. pp.131-150. 2006.
46- J. Howells. “Intermediation and the role of intermediaries in innovation”. Research Policy, Vol, 35. pp.715–728. 2006.
47- D. Czarnitski, A. Spielkamp. “Business services in Germany: bridges for innovation”.The Service Industries Journal, Vol, 23. No,2. pp.1-31, 2003.
48- J.D. Wolpert. “Breaking out of the innovation box”. Harvard Business Review August, pp. 77–83, 2002.
49- K.G. Provan, S.E. Human. “Organizational learning and the role of the network broker in small-firm manufacturing networks”. Grandori, A. (Ed.), Interfirm Networks: Organization and Industrial Competitiveness. Routledge, London, pp. 185–207, 1999.