کاربرد شناسایی دوره عمر سازمان در انتخاب راهبردهای اکتساب فناوری
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهش
1 - -
کلید واژه: منحنی چرخه عمر, اکتساب فناوری, دوره عمر سازمان,
چکیده مقاله :
پاسخ به این سوال که توسعه فناوری با استفاده از کدام یک از روش های توسعه داخلی، همکاری با سایر شرکتها یا خرید فناوری انجام شود،یکی از ابعاد اصلی راهبرد فناوری یک بنگاه را تشکیل می دهد.پس از تصمیم گیری در مورد انتخاب راهبرد توسعه فناوری،بسیاری از بنگاه ها در مراحل مختلف چرخه زندگی خود، با توجه به اقتضائات بازار، هدف و راهبردهای شرکتی از روش های متفاوتی جهت اکتساب فناوری استفاده می کنند. هر بنگاهی جهت حضور موفق در بازار، نیازمند به اکتساب فناوری به بهترین وجه می باشد و بنابراین شناسایی راهبردهای اکتساب فناوری و نقاط قوت و ضعف هر راهبرد از اهمیت به سزایی برخوردار است. از جمله مسائل مهمی که در این زمینه مطرح است انتخاب ترکیبی از راهبردهای مناسب اکتساب فناوری از میان راهبردهای مختلف است، به نحوی که بیشترین منفعت را برای بنگاه به همراه داشته باشد. در هر راهبرد نیزروش های مختلفی برای اکتساب فناوری و همکاری فناورانه وجود دارد که با توجه به نوع نیاز سازمان و محتوای فناوری و همچنین خصوصیات شرکت های اکتساب دهنده و اکتساب گیرنده ، بعضی از این روش ها کاراتر و اثربخش تر خواهند بود. از جمله ابزار ها که می تواند به تعیین درجه تناسب راهبرد کسب فناوری با وضعیت سازمان کمک کند، شناسایی محل قرارگیری سازمان بر روی منحنی دوره عمر آن است. در این مقاله سعی بر این است که بر پایه یک مطالعه تطبیقی و با ترکیب مفاهیم دوره عمر سازمان و راهبردهای اصلی اکتساب فناوری ،راهبردهای اصلی بالقوه مناسب برای بنگاه در هر یک از مراحل دوره عمر خود تعیین و معرفی گردد. در واقع هدف این مقاله عبارتست از برقراری تناظری بین شرایط سازمان در هر یک از مراحل دوره عمر خود و شرایطی که به طور عمومی برای اتخاذ هر یک از راهبردهای اصلی اکتساب فناوری لازم است.
The answer to the question of technology development using internally developed methods of cooperation with other companies or buys the technology to be done, is one of the main aspects of a firm's technology strategy. After deciding on the technology development strategy many firms, in different stages of their life cycle, according to market requirements, corporate objectives and strategies use different ways for technology acquisition. Successful presence in the market for each firm requires the acquisition of technology in best and. Therefore, identification of technology acquisition strategies and strengths and weaknesses of each strategy is of great importance. One of the important issues raised in this context is that choosing the right combination of strategies through various strategies so that maximum benefit for the firm to be. Also, there are different methods for the acquisition of technology and technological cooperation in each Strategy, that according to the type of organization needs and technology content and terms of the transaction parties (companies), some of these methods are more efficient and more effective. One of the methods and tools that can determine the degree of relevance between technology acquisition strategy and organization situation is identifying the location of organization on its lifecycle curve. This paper is based on a comparative study with the combination of concepts of organization lifecycle and technology acquisition strategies, potential strategies for major firms in each of the stages of his life will be introduced. The purpose of this paper consists of establishing correspondence between the conditions in each of the stages of its life and general conditions for the adoption of any one of the main strategies for technology acquisition is necessary.