شناسایی و تحلیل عوامل موثر در میزان آمادگی دانشگاهها برای پیاده سازی موفق مدیریت دانش
محورهای موضوعی : مديريت دانشحسینعلی حسن پور 1 , حسین جهانشاهی 2 , مسعود احمدی قواقی 3 * , حمزه دانش پایه 4
1 - جامع امام حسين (ع)
2 - -
3 - -
4 - -
کلید واژه: مدیریت دانش, آمادگی, عوامل موفقیت, ماتریس تصمیم فازی,
چکیده مقاله :
امروزه دانش سازمانی از مهمترین سرمایه های سازمان ها محسوب می شود که مدیریت بهینه ی آن، موجب ارتقاء همه جانبه سازمان ها می شود. مدیریت دانش، ابزاری قدرتمند برای دستیابی به مزیت رقابتی محسوب می شود که تجربه نشان داده است کاربرد آن در محیط های دانشگاهی نیز دارای مزایای فراوان است، اما مسئله ی مهم قبل از پیاده سازی پروژه مدیریت دانش، شناسایی عوامل موثر در میزان آمادگی سازمان ها برای اجرای این پروژه است. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و تعیین اولویت این عوامل، در محیط های دانشگاهی است. این تحقیق از دو فاز اصلی تشکیل شده است که در فاز اول با بررسی مدل های پیشین سنجش آمادگی مدیریت دانش و همچنین کسب نظر خبرگان در مورد عواملی که در محیط های دانشگاهی موثرند، 10 عامل اصلی و 37 عامل فرعی، شناسایی کردیم. باتوجه به اینکه عوامل شناسایی شده اولویت یکسانی ندارند، در فاز دوم، در قالب پرسشنامه ای برای تعیین اولویت و اهمیت عوامل از دیدگاه خبرگان تحقیق، از ماتریس تصمیم فازی استفاده می کنیم. مجموعه های فازی نیز برای تفسیر ارزیابی های ذهنی به متغیرهای زبانی مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از اجرای روش پیشنهادی، عوامل "حمایت مدیریت ارشد از پیاده سازی مدیریت دانش" و "اشتراک مناسب دانش میان اعضاء،" از بیشترین اولویت و عوامل "عدم تمرکز" و "عدم رسمی سازی"، از کمترین اولویت برخوردار شدند. عوامل شناسایی شده در این تحقیق و اولویت بندی انجام شده از آنها، می تواند به عنوان راهنمایی برای دانشگاههای کشور جهت اولویت بندی و تنظیم فعالیت های مدیریت دانش، مورد استفاده قرار گیرد.
Nowadays organizational knowledge is one of the most assets that efficient management it, will multilateral promote organizations. Knowledge management is a powerful leverage to achieve competitive advantages among organizations that experience has shown that its application in the universities environment, has many advantages. it is important before decision to implement Knowledge management project in organization, to identifing factors that are important in increase Knowledge management readiness. Therefore, the main objective of this study is identify and determine the priority of these factors on universities environment. This research is composed of two main phase, that in the first phase, with the previous Knowledge management readiness models, and the opinion of the experts in unversitis sector, 10 main aspects and from these aspect, 37 factor selected. The factors have different important, hence in the second phase, the research experts, express their judgments about the important weight of each factors, by fuzzy decision matrix. Fuzzy set theory is used to interpert the linguistic information in accordance with the subjective evaluation. Results of defuzzication indicates that “ top management support”, and “knowledge sharing”, are the important effective factor, also “ deformalization” and “ decentralization” has the lowest priority. Factors identified in this study and prioritization by them, As for the universities to prioritize And Regulation the knowledge management activities, to be used.